• P3a

Lämna bort till mormor och morfar?

Hej!

Jag är i diskussion med min ex-man. Jag har av misstag bokat en resa när jag har min barnvecka och han går inte med på att byta vecka. Detta har jag accepterat. Min lösning på det hela är att låta barnen (9 och 11 år)  bo hos mina föräldrar under den veckan jag är bortrest men stöter på motsättningar ifrån exet. Han menar på att det absolut inte är bra för barnen att vara borta från hemmet mer än 1 natt.

Jag har aldrig behövt lämna bort barnen tidigare men funderar på om det verkligen är så tokigt? De är ju rätt stora och de känner mina föräldrar väl. Mina föräldrar är väldigt pigga pensionärer och bor på samma ort som mig och exet. Barnen kommer få skjuts till och från skola och omvårdnad från morgon till kväll. 

Är det jag som tänker knasigt nu? Vad tycker ni? Jag behöver verkligen inspel från flera föräldrar till mellanstora barn...

• Svar på tråden Lämna bort till mormor och morfar?
  • Sockervaddspinnen

Är de 9 och 11 ÅR?

HAHAHAHAHAHA!!! Pappan är dum i huvet!

• Anna74a

Barnen är ju ganska stora, förstår inte varför ditt ex motsätter sig det.

• Seven Costanza

Inget konstigt alls, barnen är ju inte små längre! Du gör dessutom som du vill på dina veckor. Vore det så farligt skulle han väl kunna tänka sig att byta vecka. Hur är er relation, det är inte så att han bara vill jävlas och missunnar dig semester?

• Trippelmamma76

Hade de varit 9 eller 11 månader så hade jag hållit med honom. Men inte ÅR. Däremot om du inte får möjlighet att träffa dem veckan före och efter, på pappaveckorna, då tycker jag att det är för lång tid. Är ditt ex allmänt motvalls eller kan du få ha dem lite på hans veckor före och efter?

• BCH52

Dina barn kommer att få en underbar vecka hos mormor och morfar, de kommer att bli gruvligt bortskämda med omsorg, god mat och uppmärksamhet. Det är det vi som är mor- och farföräldrar gärna gör. Barnen känner sina morföräldrar väl så det kommer inte att bli några problem. Det är bara att förbereda dem så att de vet att du kommer att vara borta en vecka och att de då kommer att bo hos mormor och morfar. Jag tror att ditt ex kanske är lite avundsjuk och kanske också vill ställa till problem. Eller också tror han ärligt att det inte är bra för barn att vara borta från sina föräldrar längre än en natt. Det hade varit en helt annan sak om de inte känt mormor och morfar så väl. Det är bara bra att barn kan känna trygghet hos flera vuxna. 
    Ha en trevlig semester och njut av att du har föräldrar som ställer upp för dig och dina barn.

• Birgitta02

Go for it. Ungarna får lite kul och blir bortskämda av mormor och morfar, och du får lite ledigt. Självklart. Ungarna är ju stora, inga 4-veckorsbabysar.

• IMHO

Jag är inte förälder till mågot mellanstort barn (endast till ett ännu ofött 8-månadersfoster), men jag och min syster bodde en dryg vecka hos mormor och morfar i en annan stad när vi var 3 och 5 år. På senare år har jag förstått att det var för att mina föräldrar flyttstädade vårt hus och flyttade till en ny stad. Vi skulle förstås med, men de ville att vi skulle slippa flyttkaoset.

Vi systrar å andra sidan trodde då och i många år därefter att "semestern" hos mormor och morfar var för VÅR skull. Jag har väldigt klara, tydliga och positiva minnen av de där dagarna, trots att de flesta andra saker som hände i den där åldern bleknat med åren. Skulle gärna skriva ett långt, detaljerat inlägg om alla roliga minnen från den veckan, men jag besparar er den läsningen.

Nu är ju era barn äldre, så jag föreslår att du frågar dem vad de skulle tycka var bäst, men att barn generellt i den åldern inte klarar mer än en natt borta ser jag som rent överbeskydderi från ditt ex sida (eller sabotage mot dig och din planeringsmiss). Då skulle knappast kollo, scoutläger och liknande för de åldrarna existera, och det gör det ju faktiskt.

• amalie79

Han har väl inte med att göra var barnen är på dina veckor, varför ens diskutera med honom?

Barnen är ju stora! Min sambos barn har varit hos oss i tre veckor och nu är de hos sin mamma i tre när hon har semester, de är lika gamla. En av veckorna var de hos farmor och farfar, för att de ville det.

Bara dumheter han håller på med.

Om barnen är så stora, har de aldrig varit på läger eller cuper eller borta några dagar innan?

• Frontline

9 och 11 år då sköter dom sig själva och är inga småbarn längre.
    Fasen min ena grabb var på sommarläger med övernattning i 5 dagar när han var 7 år och hade det hur bra som helst och då var det med vuxna och en hel del av barnen han inte kände alls...

Barnens pappa vill ju bara jävlas med dig helt klart..

Livet är underbart när underlivet är bart :)
Svar på tråden Lämna bort till mormor och morfar?