• Anonym (Trött)

vad hände med HENNES ansvar ?

Mannens X har jag väldigt svårt för, barnen har jag inga problem med. Men X :et...

De har 4 barn ihop, en har flyttar hemifrån.

De andra har alltid bott varannan vecka. För 3 år sedan flyttade X:ET med sambo till en mindre lägenhet- så då fick 19 åringen inte plats hos dem, hon fick dela rum med sin 10åriga syster. Vad händer - jo hon väljer att bo hos oss på heltid. Men vi bor också för litet , de andra barnen får dela rum för att hon ska kunna ha sitt eget.

För 1 år sen flyttar X:et och hennes sambo isär, hon väljer då att flytta till en 3:a, men OJ då - nu får ju inte 17åriga sonen plats! Hennes lösning- han kan ju bo hos OSS.

Jag säger nej, jag kan inte ha en till vuxen människa här på heltid - vi har inte plats vi heller! Han bor varannan vecka som vanligt men han vill inte vara hos sin mamma och i mina ögon gör hon allt för att få

Iväg honom till oss. Ingen dator, inget internet. Han får inte ett öre till nånting och hon vägrar betala saker som han behöver ( glasögon tex och medicin). Hon åker utomlands med sina två mindre barn men de äldsta får aldrig följa med utan ska då vara hos oss när hon åker.

Jag får anpassa mitt liv efter barnen, både bonusar och våra gemensamma. Jag får avstå resor och nöjen tills jag sparat så att alla barnen som vill kan följa med . Jag får ta av mina sparpengar för att vi ska ha råd att ge barnen det de behöver- varför har inte deras mamma samma skyldigheter?

Jag anser att man bör ta hand om de barn man sätter till världen och att man faktiskt får låta sina egna behov stå tillbaka ibland - men det gäller väl även henne?

• Svar på tråden vad hände med HENNES ansvar ?
  • Anonym (fralla)
    Anonym (Trött) skrev 2015-08-04 15:18:12 följande:
    Ja det är det säkert. Jag skiter i vem som betalar - man väljer inte bort några av barnen och åker med de andra. Oavsett vem som betalar .

Har man sen behov av att lägga ut all sin shopping och krogbesök på sociala medier så får man skylla sig själv. Att hon inte betalar något för bonusarna vet jag ju. Hon anser sig inte ha råd. Levde jag som hon gör hade jag inte heööer att råd.

Du verkar smått besatt av hans ex. Varför kollar du upp henne på sociala medier?  Mycket märkligt anser jag, personligen är jag totalt ointresserad av vad min mans ex sysslar med och skulle aldrig komma på tanken att söka upp nåt ex på sociala medier. BTW hur mkt sanning skriver folk på fejjan och liknande?! Typ inget!

Jag tror hon är väldigt fattig och att det är därav hon inte har dator, internet, större boende m.m.

Ta tag i din man!
  • Påven Johanna
    Anonym (fralla) skrev 2015-08-04 15:28:44 följande:

Du verkar smått besatt av hans ex. Varför kollar du upp henne på sociala medier?  Mycket märkligt anser jag, personligen är jag totalt ointresserad av vad min mans ex sysslar med och skulle aldrig komma på tanken att söka upp nåt ex på sociala medier. BTW hur mkt sanning skriver folk på fejjan och liknande?! Typ inget!

Jag tror hon är väldigt fattig och att det är därav hon inte har dator, internet, större boende m.m.

Ta tag i din man!
    Hon kan helt enkelt bara vara självisk och galen, det vet inte vi. Men oavsett så har hon tydligt visat att hon gör allvar av det hon säger - att inte ha plats för och inte låta ett par eller flera av barnen bo hos henne. Då tycker i alla fall jag att det är extremt olyckligt om barnen dessutom har en far och styvmor som också vägrar att göra plats för dem. 

Extremt olyckligt är i sammanhanget förstås en underdrift. 
  • Anonym (wim)
    Påven Johanna skrev 2015-08-04 14:58:53 följande:

Nej, jag förstår att det inte är samma sak för dig. Men min poäng är att det är sak samma för ungarna när konsekvensen för deras del blir densamma. 

Om mamman vägrar att ta hand om ungdomarna och ni också flyttar till mindre, som jag såg att du lekte med tanken på att göra, och vägrar ta hand om dem så har de ju ingen som drar försorg om dem. 

Just den saken är så frustrerande, man är totalt maktlös om den andra föräldern bestämmer sig för stänga sin dörr för barnet.
  • Anonym (Pappa?)
    Anonym (Trött) skrev 2015-08-04 14:22:52 följande:

Ja så kanske det låter. Men det är inte utifrån män/kvinnor utan efter omständigheter.

En olämplig förälder är en olämplig förälder oavsett kön. Förlorar man vårdnaden om sitt barn så kan du själv fundera på varför.Mitt X har ingen vårdnad. Min man och hans X har gemensamm vårdnad . Min son träffar aldrig sin pappa. Bonusarna har alltid bott varannanvecka. Om du inte kan se skillnaden så är det upp till dig.

Men av vad du skriver låter det ju som att hon borde fråntas vårdnaden om åtminstone 17-åringen, att prioritera egen konsumtion framför sitt barns behov av synhjälpmedel och medicin är vanvård och då har nog barnet det bättre med sin pappa.

Precis som varken du eller någon annan kan tvinga ditt ex att vara en bra förälder för ert barn kan någon tvinga biomamman att vara det. Jag ser ärligt talat ingen skillnad i sak, men du väljer att döma din sambos ex hårdare än pappan till ditt barn.
  • Anonym (fralla)
    Påven Johanna skrev 2015-08-04 15:48:09 följande:
    Hon kan helt enkelt bara vara självisk och galen, det vet inte vi. Men oavsett så har hon tydligt visat att hon gör allvar av det hon säger - att inte ha plats för och inte låta ett par eller flera av barnen bo hos henne. Då tycker i alla fall jag att det är extremt olyckligt om barnen dessutom har en far och styvmor som också vägrar att göra plats för dem. 

Extremt olyckligt är i sammanhanget förstås en underdrift. 

Ja det är verkligen fruktansvärt synd om alla dessa barn som blir så illa behandlade av föräldrar och styvförälder.

Tänk att inte vara välkommen att bo varken hos mamma eller pappa och styvmor, hemskt!

Barnen kanske borde söka hjälp hos soc och hoppas på att få eget boende så dem får ett eget hem där de alltid är välkomna!
  • Anonym (Mina, dina och våra)

Man skaffar inte fler barn än man har plats för och råd till. Finns det barn tidigare måste man räkna med dem och verkligen tänka igenom om man måste skaffa ännu fler barn. Man ska inte lita på att "den andra" föräldern sköter sig. Det var ju uppenbarligen något som inte funkade i det tidigare förhållandet som gjorde att familjen splittrades. Om man skyller på att den ena föräldern inte tar sitt ansvar och då inte ställer upp för sina bonusbarn är man inte ett dugg bättre själv. Då har man sjunkit lika lågt som den föräldern man beskyller för att inte ta han om sina barn. Omfamna alla barn som tillhör familjen. Barnen bryr sig nog inte så mycket om om de får eget rum, resor m m. De vill nog mest ha ett kärleksfullt hem där de känner trygghet och stabilitet och är välkomna.

• Anonym (wim)
    Anonym (Mina, dina och våra) skrev 2015-08-04 16:14:33 följande:

Man skaffar inte fler barn än man har plats för och råd till. Finns det barn tidigare måste man räkna med dem och verkligen tänka igenom om man måste skaffa ännu fler barn. Man ska inte lita på att "den andra" föräldern sköter sig. Det var ju uppenbarligen något som inte funkade i det tidigare förhållandet som gjorde att familjen splittrades. Om man skyller på att den ena föräldern inte tar sitt ansvar och då inte ställer upp för sina bonusbarn är man inte ett dugg bättre själv. Då har man sjunkit lika lågt som den föräldern man beskyller för att inte ta han om sina barn. Omfamna alla barn som tillhör familjen. Barnen bryr sig nog inte så mycket om om de får eget rum, resor m m. De vill nog mest ha ett kärleksfullt hem där de känner trygghet och stabilitet och är välkomna.

Din teori haltar lite då långt ifrån alla skilda föräldrar väljer att packa väskan åt barnet och skicka över till den andre föräldern.
  • nevermind

1. Ring familjeenheten eller annat och be om råd!

2. Se till att ni får minst halva barnbidragen!!!!!

• Anonym (Mina, dina och våra)
    Anonym (wim) skrev 2015-08-04 16:47:15 följande:
    Din teori haltar lite då långt ifrån alla skilda föräldrar väljer att packa väskan åt barnet och skicka över till den andre föräldern.
    Jag förstår inte riktigt din kommentar. Vad menar du, vad är det som haltar?
    Väljer man att inte skicka väskan emellan hemmen så borde väl underhållet minskas med så mycket som det kostar att ha dubbel uppsättning av allt. Problem löst och inga barn blir lidande p g a att vuxna inte kan uppträda vuxet och moget.
  • ica
    Påven Johanna skrev 2015-08-04 14:58:53 följande:
    Nej, jag förstår att det inte är samma sak för dig. Men min poäng är att det är sak samma för ungarna när konsekvensen för deras del blir densamma. 

Om mamman vägrar att ta hand om ungdomarna och ni också flyttar till mindre, som jag såg att du lekte med tanken på att göra, och vägrar ta hand om dem så har de ju ingen som drar försorg om dem. 
    Som oftast har du rätt. Men Ts är inte förälder till dessa barn. Så det är inte hennes ansvar. Det verkar som mamman anstränger sig för att bli av med sina barn. förhoppningsvis får hon ta konsekvenserna för det sen.

Svar på tråden vad hände med HENNES ansvar ?