-
-
Svar på tråden Invandring kan aldrig utrota fattigdom
-
SpanskaFlugan skrev 2015-08-15 10:15:20 följande:Gert, kan du inte bara skriva ett inlägg istället för att posta en video? Jag vill inte lägga tid och ge klick till någon av dina konspiratoriska idoler. Knåpa någon egen åsikt för en gångs skulle istället för att rapa upp andras dogmer. -
Du kan ju börja med att läsa inläggen i tråden så kanske det framgår vad ämnet handlar om.SpanskaFlugan skrev 2015-08-15 10:15:20 följande:Gert, kan du inte bara skriva ett inlägg istället för att posta en video? Jag vill inte lägga tid och ge klick till någon av dina konspiratoriska idoler. Knåpa någon egen åsikt för en gångs skulle istället för att rapa upp andras dogmer. -
Jag måste som så många andra idag tro på solidaritet och medmänsklighet för att åtminstone kunna se ett uns hopp. Men samtidigt som denna kamp förs inom mig så finns det en obehaglig tanke hos mig.
Är inte det en form av "rasism" att tro att vårt samhälle och vi själva är så pass överlägsna så att man kan hjälpa alla andra? Det är ju just det vi här i väst, just nu bombarderas med att tro. Inte minst då här i Sverige.
Men vad är det som egentligen säger att vi här i väst idag ska klara av det man misslyckats med flera gånger förr i historien? Ja det räcker ju t ex bara till att se hur det är i USA för att se att den goda tanken inte är så självklar.
Inte ens här i Sverige funkar det. Nej ta t ex ett sådant ex. som hur man bodde förr. Ja jag mins för egen del vilka yrken mina klasskamraters föräldrar hade. Det var högutbildade, lågutbildade om vartannat i samma bostadsområde då.
Detta var förvisso på sjuttiotalet i en typiskt betongförort till storstan. Men så hände det något som tvärtemot hur många pratar i själva verket istället segregerade folk allt mer. En utveckling man tyvärr kan se överallt idag.
Vad är det t ex som säger det att lika barn leka bäst? Finns det någon grund för detta uttrycket eller bygger det mer på en ideologi. Måste det vara så? Vad är det för faktorer hos oss som i så fall påverkar oss så att det bli på detta sättet?
Hur solidarisk man än är, så är det väll mest självklart att försöka hjälpa ens nära och kära först t ex familjemedlem innan en främling först? Eller? -
Nej, det är inte rasism att se orättvisor, krig och fattigdom i världen och att vilja hjälpa dem som behöver det. Vilken märkligt slutsats.Nidingbane skrev 2015-08-15 12:33:07 följande:Jag måste som så många andra idag tro på solidaritet och medmänsklighet för att åtminstone kunna se ett uns hopp. Men samtidigt som denna kamp förs inom mig så finns det en obehaglig tanke hos mig.
Är inte det en form av "rasism" att tro att vårt samhälle och vi själva är så pass överlägsna så att man kan hjälpa alla andra? Det är ju just det vi här i väst, just nu bombarderas med att tro. Inte minst då här i Sverige.
Men vad är det som egentligen säger att vi här i väst idag ska klara av det man misslyckats med flera gånger förr i historien? Ja det räcker ju t ex bara till att se hur det är i USA för att se att den goda tanken inte är så självklar.
Inte ens här i Sverige funkar det. Nej ta t ex ett sådant ex. som hur man bodde förr. Ja jag mins för egen del vilka yrken mina klasskamraters föräldrar hade. Det var högutbildade, lågutbildade om vartannat i samma bostadsområde då.
Detta var förvisso på sjuttiotalet i en typiskt betongförort till storstan. Men så hände det något som tvärtemot hur många pratar i själva verket istället segregerade folk allt mer. En utveckling man tyvärr kan se överallt idag.
Vad är det t ex som säger det att lika barn leka bäst? Finns det någon grund för detta uttrycket eller bygger det mer på en ideologi. Måste det vara så? Vad är det för faktorer hos oss som i så fall påverkar oss så att det bli på detta sättet?
Hur solidarisk man än är, så är det väll mest självklart att försöka hjälpa ens nära och kära först t ex familjemedlem innan en främling först? Eller?
-
Varför? Är det inte din uppgift som TS att sätta agendan för tråden? Ska man behöva läsa tråden övriga inlägg för att lista ut vad du vill diskutera?Gert skrev 2015-08-15 11:06:38 följande:Du kan ju börja med att läsa inläggen i tråden så kanske det framgår vad ämnet handlar om.
-
Tror du begär för mycket när du menar att man ska kunna redogöra för innehållet och relevansen i det man länkar till i stället för att bara länka.SpanskaFlugan skrev 2015-08-15 16:47:33 följande:Varför? Är det inte din uppgift som TS att sätta agendan för tråden? Ska man behöva läsa tråden övriga inlägg för att lista ut vad du vill diskutera?
Men skulle din linje bli verklighet skulle det i bästa fall kunna innebära ett rejält kunskapslyft för SD-krämarna. Inte bara dom förresten - skulle vara en ren fröjd att få läsa inlägg av Gudasänd där han redogör för relevansen i de Youtubeklipp han länkar till.
-
Åh herre jisses! Bespara oss de inläggen från Gudasänd!! :DFDFMGA skrev 2015-08-15 17:02:40 följande:Tror du begär för mycket när du menar att man ska kunna redogöra för innehållet och relevansen i det man länkar till i stället för att bara länka.
Men skulle din linje bli verklighet skulle det i bästa fall kunna innebära ett rejält kunskapslyft för SD-krämarna. Inte bara dom förresten - skulle vara en ren fröjd att få läsa inlägg av Gudasänd där han redogör för relevansen i de Youtubeklipp han länkar till.
-
Det är väl för mycket begärt att läsa vad andra skriver i tråden. Det tänkte jag inte på. Nästa gång ska jag tänka på det så att alla som bara vill skriva en massa SD-hat vet först vad tråden handlar om.SpanskaFlugan skrev 2015-08-15 16:47:33 följande:Varför? Är det inte din uppgift som TS att sätta agendan för tråden? Ska man behöva läsa tråden övriga inlägg för att lista ut vad du vill diskutera? -
Nej jag anser tanken om t ex ens egen överlägsenhet jämt emot andra är det som först och främst räknas som rasistiskt! Och det oavsett vad det än gäller. Det skulle sålunda därmed också kunna gälla detta med att bistå och hjälpa andra t ex som de kristna missionärerna en gång tyckte om sig själva och till viss det förmodligen fortfarande tror och tycker.Solidaritet skrev 2015-08-15 14:23:15 följande:Nej, det är inte rasism att se orättvisor, krig och fattigdom i världen och att vilja hjälpa dem som behöver det. Vilken märkligt slutsats. -
Varför skulle viljan att hjälpa bygga på ett förakt?Nidingbane skrev 2015-08-15 17:21:59 följande:Nej jag anser tanken om t ex ens egen överlägsenhet jämt emot andra är det som först och främst räknas som rasistiskt! Och det oavsett vad det än gäller. Det skulle sålunda därmed också kunna gälla detta med att bistå och hjälpa andra t ex som de kristna missionärerna en gång tyckte om sig själva och till viss det förmodligen fortfarande tror och tycker.