• Gert

Invandring kan aldrig utrota fattigdom

Journalisten och analytikern Roy Beck.

tinyurl.com/pympmzw

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Invandring kan aldrig utrota fattigdom
  • Nidingbane
    Solidaritet skrev 2015-08-15 18:34:32 följande:
    Varför skulle viljan att hjälpa bygga på ett förakt? 
    Tja det skulle t ex kunna vara att man bara tror att man är snäppet bättre som människa osv bara för att man kan ge hjälp. Ett ex skulle ju kunna vara som då när man t ex ger kollekt i kyrkan dvs. den som kan bidra med mest får alltid en liten mental kick typ en gloria ovan sig. Det finns nog otaliga kombinationer i hur det skulle kunna gå till. I äldre tider var det ju t ex vanligt att man kunde köpa sig fri ifrån synd. Jag menar bestämt att det mentala arvet från förr blir vi inte av med så lätt. Den lilla fisförnäma adelsmannen eller borgarpackan mm, mm finns där någonstans likt förbannat och bara väntar att få visa sitt fula överlägsna nylle. Kanske då inte för att någon har en annan hudfärg. Nej det är då mer vanligt att ens personliga överlägsenhet visar sig på annat sätt, men jag då tycker är minst lika nedslående som de folk gnäller om här så mycket idag. Rasism kommer alltid att finnas. Frågan är bara hur vi bäst kan tygla tankar som leder dit hän.
  • Flash Gordon
    Solidaritet skrev 2015-08-15 10:03:45 följande:
    Det är inte så säkert. 

Nä, inte 100% säkert att det är så, men jag tycker det låter rimligt att när väl detta frivilliga test görs, eftersom handläggaren är tveksam och den sökande accepterar ett test, så visar det sig att handläggaren gissat rätt tre gånger av fyra.
  • Flash Gordon
    Gert skrev 2015-08-15 09:53:31 följande:
    Migrationsverket bryr sig väl ändå inte om deras ålder. Det finns många bilder på ensamkommande "barn" som ser väldigt vuxna ut.
    Jo, de bryr sig om den sökandes ålder. Åldern anges alltid. Men att de bryr sig betyder inte att de alltid får till åldern rätt.

Det finns mycket som tyder på att vuxna slinker genom som "barn".
  • Gert
    Flash Gordon skrev 2015-08-16 10:41:21 följande:
    Jo, de bryr sig om den sökandes ålder. Åldern anges alltid. Men att de bryr sig betyder inte att de alltid får till åldern rätt.

Det finns mycket som tyder på att vuxna slinker genom som "barn".
    Det finns även mygel och mutor hos migrationsverkets anställda. De får pengar av asylsökare och i gengäld får de uppehållstillstånd.
    Give ´em Hell!
  • Nidingbane
    Nidingbane skrev 2015-08-16 00:40:33 följande:
    Tja det skulle t ex kunna vara att man bara tror att man är snäppet bättre som människa osv bara för att man kan ge hjälp. Ett ex skulle ju kunna vara som då när man t ex ger kollekt i kyrkan dvs. den som kan bidra med mest får alltid en liten mental kick typ en gloria ovan sig. Det finns nog otaliga kombinationer i hur det skulle kunna gå till. I äldre tider var det ju t ex vanligt att man kunde köpa sig fri ifrån synd. Jag menar bestämt att det mentala arvet från förr blir vi inte av med så lätt. Den lilla fisförnäma adelsmannen eller borgarpackan mm, mm finns där någonstans likt förbannat och bara väntar att få visa sitt fula överlägsna nylle. Kanske då inte för att någon har en annan hudfärg. Nej det är då mer vanligt att ens personliga överlägsenhet visar sig på annat sätt, men jag då tycker är minst lika nedslående som de folk gnäller om här så mycket idag. Rasism kommer alltid att finnas. Frågan är bara hur vi bäst kan tygla tankar som leder dit hän.
    Jag vill ursäkta mitt tidigare svar litegrann. Känslorna tar tyvärr överhanden ibland. Jag hävdar dock fortfarande att även detta med att ge hjälp många gånger görs i mer eller mindre förakt ibland. Och det tyvärr mycket mer än vad de flesta vågar erkänna. 
  • Flash Gordon
    Gert skrev 2015-08-16 11:25:21 följande:
    Det finns även mygel och mutor hos migrationsverkets anställda. De får pengar av asylsökare och i gengäld får de uppehållstillstånd.
    Ja det finns det också. Finns domar på det.
  • Solidaritet
    Nidingbane skrev 2015-08-16 00:40:33 följande:

Det tror jag snarare har att göra med dina egna strategier för att rationalisera varför det ska vara bättre att inte; låt oss säga skänka pengar till en tiggare. 

Det är farligt att dra slutsatser om andras motiv enbart utifrån hur en själv fungerar. Det finns människor som hjälper för att de kan och för att de tycker att det behövs, naturligtvis står det dig fritt att se ned på dem, men då handlar det plötsligt om projicering.

• Solidaritet
    Flash Gordon skrev 2015-08-16 10:33:34 följande:

Nä, inte 100% säkert att det är så, men jag tycker det låter rimligt att när väl detta frivilliga test görs, eftersom handläggaren är tveksam och den sökande accepterar ett test, så visar det sig att handläggaren gissat rätt tre gånger av fyra.
    Naturligtvis är det inte säkert. Du gissar ju vilt. 
  • Flash Gordon
    Solidaritet skrev 2015-08-16 18:20:53 följande:
    Naturligtvis är det inte säkert. Du gissar ju vilt. 
    Nä, gissar inte vilt. Resonerar kring vad som är rimligt.

Och det visar sig stämma på pricken dessutom. Kan man tänka sig ...

.
    Migrationsverket hade bara medicinskt testat 60 ärenden och av dessa hade 44st (3/4-delar) justerats i ålder. Siffrorna gäller för de fem första månaderna 2013.

http://www.godmanakuten.se/index.php/asyl/%C3%A5ldersuppskrivning

Statistiken som Migrationsverket redovisat för Justitiedepartementet visar att av de 930 ensamkommande barnen som mellan 1 januari och 1 maj sökte asyl i Sverige, så har Migrationsverket låtit göra en medicinsk åldersbedömning i 60 ärenden, dvs. 6 procent. I 44 av dessa ärenden har Migrationsverket gjort en åldersjustering.

.
    En icke politiskt korrekt LÄNK om samma sak som ger lite mer siffror.
  • Solidaritet
    Flash Gordon skrev 2015-08-17 12:52:40 följande:
    Nä, gissar inte vilt. Resonerar kring vad som är rimligt.

Och det visar sig stämma på pricken dessutom. Kan man tänka sig ...

.
    Migrationsverket hade bara medicinskt testat 60 ärenden och av dessa hade 44st (3/4-delar) justerats i ålder. Siffrorna gäller för de fem första månaderna 2013.

http://www.godmanakuten.se/index.php/asyl/%C3%A5ldersuppskrivning

Statistiken som Migrationsverket redovisat för Justitiedepartementet visar att av de 930 ensamkommande barnen som mellan 1 januari och 1 maj sökte asyl i Sverige, så har Migrationsverket låtit göra en medicinsk åldersbedömning i 60 ärenden, dvs. 6 procent. I 44 av dessa ärenden har Migrationsverket gjort en åldersjustering.

.
    En icke politiskt korrekt LÄNK om samma sak som ger lite mer siffror.
    Att resonera om någonting en inte vet något om är att gissa. 

Påståendet var dessutom att 3 av 4 ensamkommande flyktingbarn ljuger om sin ålder. Medicinska bedömningar har gjorts i 60 ärenden av 930, dvs 6 %. Att 44 av dem visade sig inkorrekta innebär inte att 3/4 ljuger om sin ålder. Det innebär att 44 stycken av 930 visade sig vara äldre än vad de uppgivit. 

Tänk, fria tider ljög. Förvånad

Det här med politiskt korrekt, att kalla humanitet för politiskt inkorrekt visar bara med förstummande tydlighet på en känslomässig öken. 
Svar på tråden Invandring kan aldrig utrota fattigdom