• Alexi

Har era barn fått smaka produkter med koffein i och från vilken ålder?

Våra barn har aldrig smakat något med koffein i (coca cola, kaffe osv) men har på sistone träffat flera små barn som tycker om kaffe och får smaka det ibland.

Jag tycker koffein är en drog som man ska vänta så länge som möjligt med och att det är en vuxendryck. Men uppenbarligen tycker många andra annorlunda Vad tycker ni och varför?

• Svar på tråden Har era barn fått smaka produkter med koffein i och från vilken ålder?
  • milli79

Våra barn får inte dricka cola, möjligen med undantag på kalas (de som nu är 4,5 och 6år) om någon bjuder. Vi skulle aldrig ge det hemma och kaffe får de inte heller dricka såklart :). 

• lövet2

Det har varit olika. CocaCola ser jag som magsjukemedicin i barnsammanhang, så det har jag gett vid behov från kanske 10 månaders ålder. Kaffe har de däremot inte fått dricka före 11-12 år. Godbitar smaksatta med lite kaffe har de fått smaka från 1-2 års ålder.

• Mascaraklumpar

Från 4-5-årsåldern (te), dock i mycket små mängder. Nu är han 8 och dricker ganska mycket te, så till allra största delen får han dricka Rooibos som ju är koffeinfritt och så får han en liten kopp svart te om vi fikar på stan och dylikt. Cola dricker han väl någon gång ibland, men i normala mängder.

Koffein ÄR en drog, och som med alla andra droger finns det både för- och nackdelar med den. Jag personligen anser inte att nackdelarna är tillräckligt stora för att jag ska säga nej till små mängder, däremot anser jag att de är tillräckligt stora för att inte tillåta stora mängder.

• Alexi
    lövet2 skrev 2015-08-07 21:59:47 följande:

Det har varit olika. CocaCola ser jag som magsjukemedicin i barnsammanhang, så det har jag gett vid behov från kanske 10 månaders ålder. Kaffe har de däremot inte fått dricka före 11-12 år. Godbitar smaksatta med lite kaffe har de fått smaka från 1-2 års ålder.

Magsjukemedicin??
  • Trippelmamma76

Förr (säg för 30-40 år sedan) var det rätt vanligt att man drack coca Cola utan kolsyra vid magsjuka men nuförtiden skulle man väl inte ge det utan vätskeersättning istället.

Och nej, skulle inte ge något med koffein till små barn i alla fall!

Alexi skrev 2015-08-07 22:31:36 följande:

Magsjukemedicin??

• scanmia

Så här tänker jag: små barn ska inte bli beroende av koffein och därför är det onödigt att introducera produkter med koffein. De ska heller inte behöva uppleva obehaget av att få i sig för mycket koffein (som man ju kan göra om man inte är van och dricker en massa kaffe eller så) och det är vi vuxna som ska se till att de slipper. När det gäller små barn så ligger det på vuxenansvaret och först när de kommer upp i kanske 12-14-års åldern så kan de ta över ansvaret för den biten.

I enstaka, små doser så tycker jag varken te eller kaffe eller för den delen choklad eller cola är så farligt. Här hemma dricker barnen gärna en kopp te, men de  tar lika gärna örtteer utan koffein. Det är mer själva ritualen och allt runt om som de gillar. Kaffe har de inte druckit mer än att smaka på skeden av nyfikenhet någon enstaka gång (Blä!). Drickchoklad och choklad får de emellanåt som lördagsgodis eller i pulkabacken. Det är en verklig favorit! Cola och läsk i övrigt dricker vi så sällan att jag inte riktigt kan sätta nummer på det. Tex smakade 6-åringen nyss Pepsicola för första gången på kalas härrom veckan (Bäst I Världen tydligen). 10-åringen kan inte med läsk och kolsyrat alls och treåringen har inte testat ännu. 

Jag kan även med stor säkerhet fastslå att det är en ganska jättedålig idé att ge två sjövilda små gossar i 2-5-årsåldern koffeinberikat "vitaminvatten" när man försöker hålla dem lugna och tysta i två timmar i ett väntrum. Till mitt försvar kan jag säga att de var den flaska som såg minst giftig ut i drickamaskinen.

• Gizmo

Nej, varför ska man ge barn coca cola etc överhuvudtaget? 

• Sockervaddspinnen

Min son smakade kaffeglass för mer än ett år sedan. Vet dock inte om det är koffein i det?

Själv drack jag alltid svart kaffe, som barn, hemma hos mormor och morfar. :)

• isolande

Mina barn, 2 och 4 älskar kaffe. De får ta ett par teskedar av mitt när jag dricker på helgen.

• Sockervaddspinnen

Jag har en kompis, eller bekant kanske jag ska säga, som har som regel att inte ge sin dotter något som slutar på -in. Exempel:

koffeIN

amfetamIN

penicillIN

vaccIN

nikotIN

Och så vidare. Men hon är lite udda. Minst sagt.

Svar på tråden Har era barn fått smaka produkter med koffein i och från vilken ålder?