• Anonym (hurtig)

Gå ner i vikt av att gå någon timme per dag?

Jag väger 64 kg just nu och skulle vilja gå ner ca 8 kg. Har börjat gå snabbt någon timme varje dag (oftast runt 6-7 km). Funkar det att gå ner i vikt på det här viset? Jag har knappt rört på mig innan så bara att ta mig ut en timme per dag är en stor omställning hehe. Att gå på gym har jag provat på men det är inget för mig. Tänker såklart på hur jag äter också, men orkar inte köra på någon slags diet. Förstår att man kan gå ner av att promenera om man har ganska stor övervikt, men går det även om man bara har några kilon att gå ner? Hur lång tid kan det tänkas ta att gå ner dessa kilon?

• Svar på tråden Gå ner i vikt av att gå någon timme per dag?
  • Mooomin

Om du inte har rört på dig på det viset förut så kommer det förmodligen funka, iaf till en början, som med allt annat. Sedan vänjer sig kroppen vid den typen av aktivitet och du kommer behöva utöka eller ändra aktivitetsform. 
    Jag kan bara tala för mig själv men när jag började promenera dagligen ( 1st 45 min promenad, ibland 2st) så gick jag ner i vikt ganska fort. Ca 10kg på 1-2 månader. Jag åt mindre "skräp", men det var inte medvetet, utan en bonus av promenaderna, att jag helt enkelt blev mindre och mindre sugen på sånt...

• Anonym (xyz)

Mooomin har rätt! Läs en tabell över hur mycket du måste röra dig för att förbränna ett visst antal kalorier så ser du direkt att enbart motion inte är rätt sätt att gå ner i vikt. Har man tur så får man precis som Mooomin och jag ett mindre "sug" av att röra på sig. Då stoppar man i sig mindre och det är det som kan ge en viktnedgång.

Innan man börjar "slösa" tid på att ge sig ut och springa ska man se till att få så mycket "gratis" motion som möjligt i vardagen. Cykla till jobbet, ta alltid trappor i stället för hiss etc.

• Anonym (hurtig)
    Mooomin skrev 2015-08-09 17:56:03 följande:

Om du inte har rört på dig på det viset förut så kommer det förmodligen funka, iaf till en början, som med allt annat. Sedan vänjer sig kroppen vid den typen av aktivitet och du kommer behöva utöka eller ändra aktivitetsform. 
    Jag kan bara tala för mig själv men när jag började promenera dagligen ( 1st 45 min promenad, ibland 2st) så gick jag ner i vikt ganska fort. Ca 10kg på 1-2 månader. Jag åt mindre "skräp", men det var inte medvetet, utan en bonus av promenaderna, att jag helt enkelt blev mindre och mindre sugen på sånt...

Hade du mycket övervikt innan? 10 kg på 1-2 låter lovande.. Jag äter inte så mycket skräp egentligen men jag är däremot dålig på att äta regelbundna tider och hoppar ofta över lunchen.
  • Mooomin
    Anonym (hurtig) skrev 2015-08-09 18:13:13 följande:
    Hade du mycket övervikt innan? 10 kg på 1-2 låter lovande.. Jag äter inte så mycket skräp egentligen men jag är däremot dålig på att äta regelbundna tider och hoppar ofta över lunchen.
    Ja, jag hade väl dom 10kg och lite till... 
    Men sen ska jag tillägga att jag lätt går ner i vikt. Men som sagt, har du inte rört på dig innan så borde kroppen svara på det. Till en början. :)
    Ät ordentligt. Och regelbundet. Men bra mat.. 
  • Anonym (hm!)

Jag kan bara tala utifrån mig själv, jag går en timmes promenad varje morgon och tränar på gym 3-4 gånger i veckan och räknar kalorier (äter så mycket som jag ska!) och går inte ner i vikt. Men då är jag normalviktig och vill inte gå ner heller. Kanske du tappar några kg i början men sen tror jag du måste börja lägga om kosten för att gå ner. 8 kg är inte så mycket så är svårt att få bort dom sista envisa kg som är kvar :P

Svar på tråden Gå ner i vikt av att gå någon timme per dag?