• Daniel12

Vad är det för fel på leverpastej?

Nästan ingen jag känner gillar det utom jag. En del tycker det ser ut och smakar som bajs. Vad anser "panelen" på FL?

Själv tycker jag en macka med leverpastej och gurkskivor på är mums..

• Svar på tråden Vad är det för fel på leverpastej?
  • Paulina P P
    Daniel12 skrev 2015-08-17 19:56:35 följande:

Nästan ingen jag känner gillar det utom jag. En del tycker det ser ut och smakar som bajs. Vad anser "panelen" på FL?

Själv tycker jag en macka med leverpastej och gurkskivor på är mums..

Supergott med leverpastej ju! Nu blev jag sugen. Kanske ska köpa lite i kväll.
  • Sockervaddspinnen

Jag är vegan, så jag äter inte leverpastej av den anledningen. Vet faktiskt inte om jag tycker om det eller inte, däremot älskar jag den veganska varianten. Så smakar de lite likadant (?) så gillar jag det!

• Daniel12

Kul att höra att många verkar gilla det. Jag har dock gått från bredbar pastej till skivad, det är inte samma smak, den skivade smakar mer "friskt".Någon mer som upplever det?

• Melinoe
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-19 10:59:12 följande:

Jag är vegan, så jag äter inte leverpastej av den anledningen. Vet faktiskt inte om jag tycker om det eller inte, däremot älskar jag den veganska varianten. Så smakar de lite likadant (?) så gillar jag det!

Kommer inte ihåg om de smakar lika men att den veganska är väldigt god den med.
  • fluu

Det är så äckligt. Jag har inte ätit kött på många år nu, men då när jag gjorde det så fixade jag inte leverpastej eftersom det på något sätt verkligen smakade blod och kött.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Voluptuous Shalimar
    fluu skrev 2015-08-22 19:25:27 följande:
    Det är så äckligt. Jag har inte ätit kött på många år nu, men då när jag gjorde det så fixade jag inte leverpastej eftersom det på något sätt verkligen smakade blod och kött.
    Jag har smakat både blod (skurit sig i fingret-fingret i munnen) och kött (älskar rå färs tex) och leverpastej smakar inte i närheten av vare sig blod eller kött. Undrar om du blandar ihop det med något annat? Leverpastej och Tartex smakar mer lika än leverpastej och blod/kött. 

Leverpastej är asgott för övrigt. 
  • fluu
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-08-22 19:39:56 följande:
    Jag har smakat både blod (skurit sig i fingret-fingret i munnen) och kött (älskar rå färs tex) och leverpastej smakar inte i närheten av vare sig blod eller kött. Undrar om du blandar ihop det med något annat? Leverpastej och Tartex smakar mer lika än leverpastej och blod/kött. 

Leverpastej är asgott för övrigt. 
    Nej, det smakar inte precis som blod, men för mig är det någon slags samma upplevelse eller vad man ska säga. HU, nämn inte tartex ;)
  • Filiplopp

Jag är en periodare på smörgåsar. Gick från rostat bröd med marmelad o ost. Till det som är smaskens nu. Hönömacka och leverpastej. Mums.

• Voluptuous Shalimar
    fluu skrev 2015-08-22 19:46:45 följande:
    Nej, det smakar inte precis som blod, men för mig är det någon slags samma upplevelse eller vad man ska säga. HU, nämn inte tartex ;)
    OK. Kan tänka mig att det är "samma upplevelse" ungefär som det torde vara "samma upplevelse" för någon som inte är så van vid grönsaker att äta typ brysselkål och selleri. Fast smak, konsistens och utseende är helt olika. 

Är inte heller så förtjust i Tartex. Leverpastej är MYCKET godare!
  • fluu
    Voluptuous Shalimar skrev 2015-08-22 20:16:33 följande:
    OK. Kan tänka mig att det är "samma upplevelse" ungefär som det torde vara "samma upplevelse" för någon som inte är så van vid grönsaker att äta typ brysselkål och selleri. Fast smak, konsistens och utseende är helt olika. 

Är inte heller så förtjust i Tartex. Leverpastej är MYCKET godare! smile2.gif
    Det kan det kanske vara. Jag vet inte hur jag ska beskriva det där med "upplevelse" bättre.. Jag tycker inte att julskinka och griljerad kålrot smakar likadant, men på något så känns det lika att äta det, en liknande upplevelse helt enkelt.

Tartex kan jag inte ens uttala utan att bli halvt gråtfärdig(ja,jag är äckelmagad ). Min mamma åt det under en väldigt kort period när jag var liten tills hon fattade att jag inte sjåpade mig utan på riktigt höll på att kräkas av lukten
  • Indigo

Älskar leverpastej!

När jag åt vegetariskt var det det enda jag saknade och det var det första jag åt när jag började äta kött igen.

Det är samma kam och inte kant du inte ska dra alla över.
  • Melinoe
    karlskog skrev 2015-08-26 10:15:31 följande:

Någon som har testat göra egen pastej? Är lite sugen på att testa, men var hittar man svinlever? :D www.vinochmatguiden.se/recept/per-morberg/morbergs-leverpastej

Kött och chark butik, kolla Google eller telekatalogen för närmaste. I bland kan det finnas på ica/Coop. Finns det någon svingård utanför vart du bor kan du alltid testa att åka dit och fråga om du kan få köpa lite lever.
Svar på tråden Vad är det för fel på leverpastej?