• Blicka

Majbebisar 2015

Fick mitt tredje barn i maj i år. Vore kul om fler med barn födda i maj vill samlas här för att dela upplevelser o erfarenheter kring barnen o deras utveckling.

• Svar på tråden Majbebisar 2015
  • pco

Ååh nej :( beklagar serah.
    Ja dina barn får dig iaf på andra tankar emellan åt.

• Blicka

Hur har alla det med nätter, amning/mat, framsteg med mera?

Lillan sover lite oroligt just nu men har tre tänder på g så tror det är det som stör. Annars rullar det på så fort tycker jag! Redan april... Denna föäledighet tar då pris i snabbhet enligt mig! Lillan är just nu väldigt iakttagande o ska sen göra likadant. Försöka klä sig, lägga saker, kroppsspråk mm. Så kul!

• malle88
    Blicka skrev 2016-04-05 13:05:45 följande:

Hur har alla det med nätter, amning/mat, framsteg med mera?

Lillan sover lite oroligt just nu men har tre tänder på g så tror det är det som stör. Annars rullar det på så fort tycker jag! Redan april... Denna föäledighet tar då pris i snabbhet enligt mig! Lillan är just nu väldigt iakttagande o ska sen göra likadant. Försöka klä sig, lägga saker, kroppsspråk mm. Så kul!

Lillan sover hela nätterna i eget rum, har slutat försöka amma och intensivtränar att gå just nu :) går själv med gåvagn eller om man håller händerna. Äter massvis av mat och vill alltid ha mer :) Också hon härmar mycket, idag borstade hon håret på sig själv med min borste ;)

Igår sa Hon sitt första ord: titta där :)

De senaste månaderna har gått jättefort, hon ser mer ut som ett litet barn än en bebis nu och snart fyller min lilla ett år :O helt otroligt! Får nästan ångest haha ;)
  • Blicka
    malle88 skrev 2016-04-05 16:43:38 följande:
    Lillan sover hela nätterna i eget rum, har slutat försöka amma och intensivtränar att gå just nu :) går själv med gåvagn eller om man håller händerna. Äter massvis av mat och vill alltid ha mer :) Också hon härmar mycket, idag borstade hon håret på sig själv med min borste ;)

Igår sa Hon sitt första ord: titta där :)

De senaste månaderna har gått jättefort, hon ser mer ut som ett litet barn än en bebis nu och snart fyller min lilla ett år :O helt otroligt! Får nästan ångest haha ;)
    Vad roligt att det går bra med eget rum! Vet inte hur vi ska lösa det... Har ett sovrum för lite på ovanvåningen... Tanken är att de två minsta ska dela rum men just nu lägger de sig olika tider o jag vet inte hur det går. Kanske får vi läsa saga i vår säng o sen lägga mellan om minsta sover.

Kul med ord! Lillan säger hej o där.

Ett år - det är ju helt otroligt! Måste börja klura på vad vi ska ge i present. Det mesta finns ju redan här hemma...
  • summa21

Vår lilla härmar ännu inte så mycket men har lärt sig att vinka. Hon pekar med hela handen på det hon vill ha. Nätterna och maten är fortfarande tuffa. Ammar fortfarande. Storebror har varit riktigt sjuk sen i påskas så vi har inte riktigt haft kraft att jobba med. Men nu börjar han bli sitt vanliga jag igen så jag hoppas verkligen att vi ska få till det.

I övrigt vågar vi aldrig lämna henne ensam i ett rum. Häromdan klättrade hon upp och ställde sig på tripp-trapp-stolen. Förstår inte hur ni med fler barn orkar. Eller har ni några praktiska tips?

• malle88
    Blicka skrev 2016-04-05 19:19:24 följande:

Vad roligt att det går bra med eget rum! Vet inte hur vi ska lösa det... Har ett sovrum för lite på ovanvåningen... Tanken är att de två minsta ska dela rum men just nu lägger de sig olika tider o jag vet inte hur det går. Kanske får vi läsa saga i vår säng o sen lägga mellan om minsta sover.

Kul med ord! Lillan säger hej o där.

Ett år - det är ju helt otroligt! Måste börja klura på vad vi ska ge i present. Det mesta finns ju redan här hemma...

Tyvärr inga tips, syrran och jag delade sovrum i sju år men hur de lyckades vet jag inte. Antar att de väntade tills vi somnade samtidigt och sen vänjer man ju sig vid varandras ljud och vaknar inte :)

Hej och där kom nu i em :) vet inte om det trillar loss mycket nu eller om vi inte förstått tidigare :)

Vi ger inte mycket presenter eftersom hon är så liten men funderar på en Rubensbarndocka iallafall, mest för att hon leker så mycket med den fula från biltema :) svärisarna ska ge ett lekkök och min pappa en dockvagn/bobbycar. Min mamma spar pengar istället, egentligen den bästa presenten tycker jag :)
  • malle88
    summa21 skrev 2016-04-05 20:11:41 följande:

Vår lilla härmar ännu inte så mycket men har lärt sig att vinka. Hon pekar med hela handen på det hon vill ha. Nätterna och maten är fortfarande tuffa. Ammar fortfarande. Storebror har varit riktigt sjuk sen i påskas så vi har inte riktigt haft kraft att jobba med. Men nu börjar han bli sitt vanliga jag igen så jag hoppas verkligen att vi ska få till det.

I övrigt vågar vi aldrig lämna henne ensam i ett rum. Häromdan klättrade hon upp och ställde sig på tripp-trapp-stolen. Förstår inte hur ni med fler barn orkar. Eller har ni några praktiska tips?

Vad jobbigt att han varit sjuk :( lika bra ni väntar tills ni orkar ta tag i det :)

Vi kan inte lämna lillan heller. I helgen hämtade jag kaffe och när jag kom tillbaka satt hon på vardagsrumsbordet, ryser när jag tänker på om hon ramlat baklänges :( dessutom drar hon hundarna i öron och svans om hon kommer åt, hon tycker det är roligt (inte för att vara elak ), de bryr sig inte men jag vill inte att hon tror att det är ok. Alla hundar är inte som våra, och ingen hund kan man lita på till 100%
  • summa21

Malle88: jag förstår vad du menar med hundarna. Man kan ju inte lita på små barn med ensamma med djur även om djuren brukar vara hur snälla som helst. De små förstår ju inte alls. Vår son har egentligen varit försiktig men mammas katt har ändå känt sig trängd och rivit honom.

Ja visst är det läskigt att de är så bra på att klättra men inte alls har förstånd för riskerna. När jag var klättrade jag upp och satte mig högst upp i en bokhylla. Fy tusan.

Så häftigt att era små börjar prata. Min man tror att vår lilla säger mamma och pappa men jagr mer osäker på det.

Funderar också på ettårspresent. Vi har verkligen inte mycket plats för saker men hon måste ju också få ha lite eget. Vet dock inte riktigt vad.

• Blicka
    summa21 skrev 2016-04-05 20:11:41 följande:

Vad jobbigt för storebror att inte få vara frisk :( hoppas det vänder nu!

Min lilla är också en klättrare... Matstolen är en höjdare att busa i så numera är hon "fastkilad" med kudde o filt. Lämna själv i eget rum funkar inte här heller. Ibland kan äldsta brorsan se efter om jag snabbt ska hämta ngt o det är ju bra!

Ja detta med tre barn funkar mestadels utmärkt. Tycker familjen känns helt komplett sen lillan kom. Mest utmanande är att få mellan tillfreds. Han är som en orädd virvelvind! Rutiner är viktigt för mig iaf o sen har vi börjat veckohandla på nätet vilket är guld värt! Sparar massor med tid. Ikväll så låg äldsta o mellan o myste i äldstas säng - det går framåt vad gäller att visa lite syskonkärlek, inte bara bråk hela tiden!
  • Blicka
    summa21 skrev 2016-04-05 21:26:42 följande:

Malle88: jag förstår vad du menar med hundarna. Man kan ju inte lita på små barn med ensamma med djur även om djuren brukar vara hur snälla som helst. De små förstår ju inte alls. Vår son har egentligen varit försiktig men mammas katt har ändå känt sig trängd och rivit honom.

Ja visst är det läskigt att de är så bra på att klättra men inte alls har förstånd för riskerna. När jag var klättrade jag upp och satte mig högst upp i en bokhylla. Fy tusan.

Så häftigt att era små börjar prata. Min man tror att vår lilla säger mamma och pappa men jagr mer osäker på det.

Funderar också på ettårspresent. Vi har verkligen inte mycket plats för saker men hon måste ju också få ha lite eget. Vet dock inte riktigt vad.

Vi har inte heller plats för mer grejer men det lär det ju bli... Vi brukar inte ge mkt, desto mer blir det från släkten. Får klura på present.

Presenttips till alla om ni reser mkt - en trunkiresväska. Mina barn har fått sådana i ettårspresent. Hårda väskor med hjul o djurmotiv o barnen kan sitta på dom medan en annan drar! Toppen!
Svar på tråden Majbebisar 2015