• Alexi

    När lär sig barn cykla, simma och läsa?

    Utifrån ett antal svar i en annan tråd blev jag nyfiken på när barn generellt lär sig cykla, simma och läsa.

    Mina definitioner för den här tråden.
    Med att kunna cykla menas att klara att starta, cykla och stanna på en tvåhjuling utan stödhjul.

    Med att kunna simma menas att kunna simma minst tio meter utan att sätta ner fötterna.

    Med att kunna läsa menas att kunna läsa en enklare text på kanske tio-tjugo rader och förstå innehållet.

  • Svar på tråden När lär sig barn cykla, simma och läsa?
  • Lena

    5-9år på alla tre

    Vår tog simborgarmärket vid 6.5år, innan dess är man inte simkunnig. Kan läsa lättlästa böcker vid 7år. Men vågar inte cykla

  • lövet2

    Vete sjutton om det finns något riktigt generellt i de där fallen. För mina barn har det i alla fall varit så här:
    Cykla: 4-9 år
    Simma: 5-10 år
    Läsa: 4-7 år

  • En blå giraff

    Cykla - äldsta sonen 6 år, yngsta 4 år.

    Simma - ingen av mina kan. Äldsta är snart 8.

    Läsa - äldsta 7,5 år ungefär. Efter halva ettan kunde han läsa hyggligt men det tar lite tid att komma igenom en text. Min än går är 4 och kan läsa enkla ord men inga texter. Äldsta kunde ingen läsning före skolstart.

  • Dixie

    för mina barn har detta gällt; 

    cykla: 6 år
    simma 10 meter: 5 år (fast som tidigare simlärare skulle ju inte kalla det att kunna simma, när de var 7 år tog de simborgarmärket och var simkunniga
    läsa: 7 år

  • cosinus

    För mina 4

    Cykla 3.5 till 5 år
    Simma 10 meter 6-8 år (yngsta på 5 år simmar inte än)
    Läsa 6-7 år (då läser iofs inte näst yngsta som är 7 än men han hinner nog)

  • Erizajo

    Superolika vår dotter lärde sig cykla när hon var fyra, simma när hon var sex och läsa mellan fem och sex år.

    Sonen cyklade också vid fyra, men kan inte simma än och inte ett dugg intresserad av att lära sig bokstäverna (systern skrev sitt namn och kunde alfabetet när hon var fyra, ville öva massor) Han är nu fem år

  • Mrs Green

    Om jag minns rätt med min dotter var det
    Cykla: 5,5 år (där är jag helt säker)
    Simma: ca 6 år (mer osäkert, kan ha varit närmare 7 år)
    Läsa: ca 5,5 år

  • anyXX

    Min dotter lärde sig läsa och cykla vid 6, simma 7. Min son är 5 och har precis lärt dig cykla. Kan inte läsa el simma än.


    flicka 2008 & pojke 2010
Svar på tråden När lär sig barn cykla, simma och läsa?