• Forumvärd

Surströmming- Ja eller Nej?

Mmmmmmm den gudomliga surströmmingen. Solig
    Vi ska avnjuta detta i helgen. Ja, med vi menar jag mig själv resten av sällskapet ska visst sitta och peta i sig grillat.

Vad tycker du?
    Är suringen god eller avskyvärd?

Rösta och kom gärna med tips på vad du har till surströmmingen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Surströmming- Ja eller Nej?
  • Anonym (Mumma!)

Någon som smakat den där osten (vad tusan heter den), den luktar på riktigt precis som bajs och den är från Schweiz, den är rund och man "hyvlar" den med en cirkel som man snurrar runt, runt ovanpå osten så att osten får "rosbukettsform".

• Cat71
    Anonym (Mumma!) skrev 2015-08-20 16:42:30 följande:

Någon som smakat den där osten (vad tusan heter den), den luktar på riktigt precis som bajs och den är från Schweiz, den är rund och man "hyvlar" den med en cirkel som man snurrar runt, runt ovanpå osten så att osten får "rosbukettsform".

Vet inte vilken du menar men Gruyère´är min favorit.. är det den?
    Annars kanske det är 
    Appenzeller?
  • aldrigmer

Otroligt gott!! Tunnbröd, smör, strömming, lök, mandelpotatis o Creme Fraiche. Kolsyrat vatten till. Kaffe efteråt och liten kaka. Sova med öppet fönster annars klagar maken på.....ehhhh......tarmgas.....

• Anonym (Året runt)

Färskpotatis, helst mandel, hackad gul lök, röd lök,skivade tomater, hackad dill, gräddfil samt en skål med gräddfil och gräslök som är blandat. Serveras på hårt smörat tunnbröd och alla väljer sina favorittoppingar. Bordsdricka är obligatorisk dryck. :)

• kajsaemma

Jag gillar inte surströmming! Min mamma har tjatat på mig att jag ska pröva småbitar varje gång det bjuds på surströmming. Började smaka när jag var 10 år och har väl ätit det ca 35 gånger nu och nej. Jag gillar det fortfarande inte, fattar inte grejen med det. Jag nöjer mig med en surströmmingsmacka utan surströmming och då ska de vara mosad potatis med smör på tunnbröd, lök, dill, tomat och gräddfil! :D

• fredsduvan

Är ursprunglingen från västerbotten så jomen visst gott!! Mina släktingar mumsar säkert nu i helgen jag tog med mandelpotatis ljusungsbröd= tunnbröd rödlök och gräddfil mmm saknar... <3

• BeanBag

Mums! Men det ska vara utan allt "lull, lull"

Ljusungsbröd, Bregott, mandelpotatis, strömming och hackad gul lök. Ät och njut

• Hendriette

Jag har ingen aning om hur det smakar eller luktar. Det är inget som äts i någon större utsträckning här nere i Skåne så jag har helt enkelt inte stött på det. Jag känner inte heller någon längtan efter att prova på.

Svar på tråden Surströmming- Ja eller Nej?