• Forumvärd

Surströmming- Ja eller Nej?

Mmmmmmm den gudomliga surströmmingen. Solig
    Vi ska avnjuta detta i helgen. Ja, med vi menar jag mig själv resten av sällskapet ska visst sitta och peta i sig grillat.

Vad tycker du?
    Är suringen god eller avskyvärd?

Rösta och kom gärna med tips på vad du har till surströmmingen.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Surströmming- Ja eller Nej?
  • Abbe83

Har aldrig smakat men kan inte äta nåt jag inte tycker lukta gott. 

• Dr Nail

På Island har de en följande rätt: man tömmer en säl på inälvor, fyller den med döda fåglar och syr ihop igen. Sen gräver man ner det hela och låter ligga och ruttna i ett år ungefär, för att sedan gräva upp och käka det genomruttna innehålet med sked. Man kan inte äta rätten inomhus - den lukten blir man inte av med.

Plötsligt känns surströmming som en happy meal på Donken.

• Anonym (JJ)

Har aldrig smakat eller ens luktat på. Har alltid varit nyfiken hur det luktar och jag skulle vilja testa det en dag.

• isolande

Har inte provat, jag kan liksom inte komma tillräckligt nära den för att få in i munnen pga lukten :).

Jag kväljer av sill oxå så jag förutsätter att jag inte skulle gilla surisen heller!

• MammAmma

Hyresgästföreningen har satt upp partytält på bakgården och hyresgästerna är i detta nu i full färd med att förtära denna stinkande delikatess. Själv har jag förskansat mig inomhus med alla fönster och dörrar stängda och smort på ett tjockt lager vicks på överläppen för att överleva grannarnas kulinariska fest.

• dessan59

Jag har ätit surströmming 2 gånger i mitt liv.Allt för ingen ska säga att jag inte har smakat. Nej, det tillhör inte det godaste, men med rätt tillbehör så är det väll okej. Men det innebär inte att jag kastar mig i väg till Ica för att köpa för det!

• kp82

För ett par år sedan öppade jag och en bekant en burk på ett vandrarhem.
    Ett par Holländare gick förbi och undrade vad vi pysslade med då dom kände lukten. Vi förklarade för dem vad det var och dom frågade på engelska "And you eat that shit?" Vi gjorde i ordning varsin klämma åt dem och de såg väldigt skeptiska ut, men när de såg oss mumsa i oss våra klämmor så gav de det en chans. Det slutade med att de bad om en till :)

• Mirris

Nja...ätit det 2 gånger!

Senast igårkväll på jaktmiddag. Igår fick vi rensa den själva, vilket inte höjde upplevelsen. Huva!

Fileead o klar att lägga på mackan - ok..orensad - nje

11 årige sonen smakade för första gången. ..2 tuggor sen gick han o fiskade ist.

"VA...RUTTEN fisk? Har ni bjudit mig på RUTTEN fisk? Aldrig mer!!'

Det va hans reaktion :)

• Storuman

Det är min favorit-rätt, alla kategorier, alltid! Det är så gott!

Gott som det är med potatis och lök men att få göra en hårdtunnbrö-macka med strömming, rödlök, nypären å lite creme fraiche, å sen ta en kall öl till det. Det är fan inte mycket som kan slå det!

Skulle äta strömming även om de vore giftigt, nästan i alla fall ;)

Och för alla okunniga så är det INTE rutten fisk, det är syrad fisk. Stor skillnad :)

• Zumpan83

Har inga problem med lukten, förknippas lite med fest och trevligheter :)
    Är inget större fan av själva fisken men någon enstaka blandat med mycket av alla tillbehör går det ju an i alla fall

Svar på tråden Surströmming- Ja eller Nej?