Inlägg från: Seven Costanza |Visa alla inlägg
  • Seven Costanza

Höjs SGI direkt?

Alexi skrev 2015-08-22 10:56:55 följande:

Du måste absolut inte jobba i sex månader, vad har ni fått det ifrån?? SGI höjs från dag ett när man börjar arbeta OM man har för avsikt att arbeta i minst sex månader framåt.

Och de här reglerna har varit desamma i många år så lindalinaa bör nog läsa på lite mer.

Men hur hänger det ihop med det s.k 240-dagarsvillkoret då? Om TS fråga gäller föräldrapenning, måste man inte ha jobbat minst 240 dagar för att få fp baserat på sin inkomst från första dagen då? Annars har jag förstått det som att man får lägsta de första 180 dagarna man tar ut. Eller menar du att om TS redan har jobbat minst 240 dagar i följd och skyddat en (förvisso låg) SGI så höjs den direkt hon får en tillsvidareanställning?
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2015-08-22 17:41:50 följande:

Frågan gällde ju SGI och 240-dagarsbilljoret berör enbart föräldrapenningen.

Men ja, det villkoret kräver faktiskt arbete, till skillnad från kravet för att få en SGI.

Ok ja det var det jag tänkte också. Varför jag ställde frågan var just för att tråden ligger under "planerar barn" så jag förmodar att TS fråga avser föräldrapenning.
  • Seven Costanza
    telly skrev 2015-08-22 16:57:39 följande:

... Eller att man jobbat minst 6 månader (240 dagar). Hur tror du att timvikarier osv får en sgi?

240 dagar är 8 månader. Har man bara jobbat sex månader och inte har någon SGI sedan tidigare får man som jag förstått det lägstabeloppet de första 180 dagarna.
  • Seven Costanza
    Kine skrev 2015-08-23 09:55:42 följande:

Nej, du måste inte jobba 8 månader för att få höjd fp. Får du en tillsvidareanstäning och blir gravid så får du hög fp eftersom jobbet beräknas båg i minst 8 månader

Men om man inte har någon SGI sedan tidigare när man får en tillsvidareanställning, måste man inte jobba 240 dagar då för att få en SGI? Det räcker väl inte då med att bara ha skrivit på anställningsavtalet?
  • Seven Costanza
    Alexi skrev 2015-08-23 20:01:53 följande:

Seven costanza: nej du måste skilja på sgi och fp. För att få en sgi räcker att ha för avsikt att jobba minst sex månader framåt, från första jobbdagen har du en SGI och kan få sjukpennibg, tillfällig föräldrapenning mm.

Men för att få fp på sgi-nivå under de första 180 fp-dagarna måste du ha jobbat 240 dagar före barnet föds/bf.

Ja just det, är väl för att jag är gravid som jag automatiskt tänker på FP. För mig själv blir det inga problem för jag har jobbat i flera år, men tycker att det är intressant att veta vad som gäller. Vet du hur det kommer sig att det är så olika regler för att ens SGI ska gälla för sjukpenning och vab jämfört med för föräldrapenning? Varför behöver man inte ha jobbat för att kunna få sjukpenning och vab baserat på sin inkomst medan det krävs åtta månader för FP? Handlar det om att politiker tänker sig att graviditeter är planerade medan sjukdom inte är det? För _alla_ graviditeter är ju långt ifrån planerade, ser man ju inte minst här på familjeliv.
Svar på tråden Höjs SGI direkt?