• Anonym (Orolig!)

BLIVIT UPPSAGD, VAD SÄGER MAN PÅ EN INTERVJU?

Jag har tyvärr blivit uppsagd på mitt jobb som snart upphör.. Det var en provanställning och anledningen till att jag blev uppsagd är idiotisk. Chefen ville få in sin kompis och det var egentligen inte jag som gjort något fel. Allting jag har utfört har nämligen fått jättebra resultat.

Nu har jag varit på en intervju till mitt drömjobb och jag har inte sagt något om att jag blivit uppsagd utan snarare att jag själv söker mig vidare..

Vad händer om jag får jobbet och de undrar när jag ska börja? Måste ju ljuga om att jag har uppsägningstid då.. Gjorde jag rätt som inte berättade att jag blivit uppsagd? Jag är verkligen kompetent och kommer klara arbetet utan problem..

Någon annan som varit i min situation? Vad gjorde ni?

• Svar på tråden BLIVIT UPPSAGD, VAD SÄGER MAN PÅ EN INTERVJU?
  • StevenDiese

Har du fått bra referenser från där du blev uppsagd?

Det borde du ju få om du skött dig och då bör det ju vara lugnt att de inte behövde dig mer.

• nuharjagbytt
    StevenDiese skrev 2015-08-23 19:03:31 följande:

Har du fått bra referenser från där du blev uppsagd?

Det borde du ju få om du skött dig och då bör det ju vara lugnt att de inte behövde dig mer.

Det här var min första tanke också. Eller att man helt kallt tala om att de tog en kompis istället. Det går ju alltid att avsluta en provanställning utan att ange speciella skäl.

Har TS bra referenser så är det nog bäst att bara säga att de inte behövde dig mer. Försök sedan slippa provanztällning så det inte kan hända igen.
  • Anonym (Orolig!)

Men ha i åtanke att jag redan sagt att jag vill söka mig vidare och alltså säga upp mig själv...

Hur gör jag nu? Var det dumt?

• MS

Efter en provanställning kan både den anställde och arbetsgivaren välja att avbryta anställningen. Du har ju inte sagt ngt som skulle kunna misstros. Håll fast vid att ditt förra jobb inte var exakt vad du hade tänkt, men att du ser det som en bra erfarenhet och att du nu söker dig vidare. Säg som det var att du kan börja direkt eftersom du valt att inte fortsätta. Varför missa en enda dag på drömjobbet, om du får det?!

• Anonym (Orolig!)
    MS skrev 2015-08-23 19:15:30 följande:

Efter en provanställning kan både den anställde och arbetsgivaren välja att avbryta anställningen. Du har ju inte sagt ngt som skulle kunna misstros. Håll fast vid att ditt förra jobb inte var exakt vad du hade tänkt, men att du ser det som en bra erfarenhet och att du nu söker dig vidare. Säg som det var att du kan börja direkt eftersom du valt att inte fortsätta. Varför missa en enda dag på drömjobbet, om du får det?!

Precis.. 
    Jag har ju formulerat mig som om det är jag som ska säga upp mig... och då är det ju egentligen 1 månads uppsägningstid..
    Är bara rädd att de på något sätt ska få redapå att jag ljugit? Finns de något sätt?
  • Anonym (M)
    Anonym (Orolig!) skrev 2015-08-23 19:31:57 följande:

Precis.. 

Jag har ju formulerat mig som om det är jag som ska säga upp mig... och då är det ju egentligen 1 månads uppsägningstid..

Är bara rädd att de på något sätt ska få redapå att jag ljugit? Finns de något sätt?

Vid provanställning är det bara två veckors uppsägningstid, så antingen säger du att du kan börja om två veckor. Eller så säger du att de är schyssta och släpper dig direkt då dom inte har några problem med att få in ersättare.
  • Anonym (Orolig!)

Men frågan är om de kan ringa eller kontakta nuvarande jobbet?
    Någon annan som varit i min situation? Hade ni också ljugit?

• U never saw me

Men varför ljög du? Du har inte misskött dig och det finns en förklaring till varför de inte behöll dig. Det va ju inte ditt fel. Du gör det bara onödigt jobbigt för dig själv genom att ljuga och sen gå runt och vara rädd för att bli upptäckt. De kan ju ringa ditt jobb för att be om referenser, och då kan det ju komma på tal. Det är inte alltid de ringer de referenspersoner som man själv valt att lämna. Men skulle ändå tro att det är liten risk att du blir upptäckt.

• Anonym (Orolig!)
    U never saw me skrev 2015-08-23 20:08:33 följande:

Men varför ljög du? Du har inte misskött dig och det finns en förklaring till varför de inte behöll dig. Det va ju inte ditt fel. Du gör det bara onödigt jobbigt för dig själv genom att ljuga och sen gå runt och vara rädd för att bli upptäckt. De kan ju ringa ditt jobb för att be om referenser, och då kan det ju komma på tal. Det är inte alltid de ringer de referenspersoner som man själv valt att lämna. Men skulle ändå tro att det är liten risk att du blir upptäckt.

Nuvarande jobbet har behandlat mig så extremt illa, bland annat gjort personliga angrepp. De hittar på massa lögner om att det gått dåligt för mig när alla mina resultat och kollegor säger annat. Allting för att få i sin kompis. Chefen är en riktig psykopat. Kanske förklarar min situation bättre. 
  • U never saw me

Ok. Men håll dig då till att du har en provanställning med 2 veckors uppsägningstid och försök få in det lite snyggt att du INTE berättat för chefen att du sökt andra jobb eftersom du inte är så aktiv i ditt arbetssök och endast sökt ett fåtal tjänster som verkligen intresserar dig. Då bör de ha förståelse för att du inte vill att de kontaktar nuvarande arbetsgivare eftersom det kan påverka dina chanser till förlängning ifall du inte får det jobb du sökt.

Svar på tråden BLIVIT UPPSAGD, VAD SÄGER MAN PÅ EN INTERVJU?