pipon skrev 2015-08-24 11:14:35 följande:
Nu beror det ju på hur kvalificerad tjänsten är, men jag frågar alltid om det är ok att ta referenser, gör det inte bakom ryggen på arbetssökande och det skulle ingen professionell rekryterare göra heller.
Goda referenser från nuvarande chef är inte heller alltid något man sätter stort värde på. De kan vilja bli av med en underpresterande eller konfliktskapande anställd genom att ge bra referenser och hoppas att någon annan tar över problemet (gäller mest vid fasta anställningar när man inte vill köpa ut vederbörande).
Referenser från arbetskontakter är oftast mer talande och finner man något intressant följer man upp det spåret med andra referenser.
TS, oroa dig inte. Får du jobbet, säg att du kan börja om 2 veckor eller var din uppsägningstid nu är. Inget att diskutera eller tjafsa om. Ge goda referenser från andra arbetsplatser och frågar rekryteraren om referenser från nuvarande arbetsgivare, säg då att de kan få kollegor eller affärskontakter men inte chefen för att du är rädd att det kommer att skapa en lojalitetskonflikt om du inte får den nya tjänsten och tvingas vara kvar på nuvarande arbetsplats. Det är fullt normalt och alla är medvetna om den problematiken.
Lycka till och hoppas att du får jobbet!
Tack för ditt svar.
Det är stor tjänst som kräver mycket ansvar och kunskap. Kunskapen besitter jag dock så mår jag då extremt dåligt över hur det känns som att nuvarande företag har förstört min karriär. Jag är ung och har inte så lång arbetslivserfarenhet och det sista jag behövde var detta på pappret. Jag gjorde ingenting fel på mitt jobb förutom att jag hamnade på helt fel plats. Ett företag som behandlar sina anställda som skit och gör personliga angrepp, tydligen inte ändats på mig. Detta har hänt andra också.
Är det kört för mig nu?
Träffade min före detta arbetsgivare idag som jag berättade om situationen för.. Var det dumt? Bara om ifall de skulle ringa honom som referens... Han tyckte bara man ska vara försiktig med att byta jobb för mycket osv osv..
Jag vill inte ens hålla på och byta jobb, jag hamnade bara verkligen fel..
Känner mig så misslyckad..
Företaget jag var på intervju hos skulle höra av sig början på veckan och idag har jag inget hört... Imorgon hoppas jag att få höra något annars är detta också kört...
På botten nu.