• Anonym (gunilla)

Sonen drog av sin klasskompis slöja...

Min son på 8 år går i en klass med blandade nationaliteter, bl.a. ett par som använder hårtäckande slöja. Fick idag via klassföreståndaren höra att min son fått för sig något och slitit av en av flickornas slöjor på lektionen. Framgick inte bakgrunden men flickan blev upprörd naturligtvis. Är rädd att de ska anklaga sonen för att vara rasist eller nått. Känns inte bra då jag försöker få honom att vara öppen mot andra kulturer.

Har vi gjort nått fel i uppfostran? Har han snappat upp det från media tro? Har SD varit och hjärntvättat honom i skolan?

• Svar på tråden Sonen drog av sin klasskompis slöja...
  • Anonym (Oskar)
    Nayaa skrev 2015-08-27 07:59:57 följande:

(Oskar): Så du med dina 120 högskolepoäng sitter alltså och ser ner på rektorer som antagligen först läst en lärarutbildning, jobbat i flera år för att sedan läsa en rektorsutbildning?

Fantastiskt.

Att se ner på lärarutbildningarna verkar vara väldigt inne i vissa kretsar.

Jepp, vi elitstudenter ser ned på lärare och lärarstudenter.
  • Anonym (Oskar)

I alla fall, poängen är att det är väldigt positivt att muslimska flickor behandlas som alla andra flickor. Pojkar "busar" med flickor och flickor "busar" med pojkar i barnåldern. Det är bara ett sundhetstecken och ingenting som trådskaparen ska känna sig orolig över.

Jag hoppas att alla muslimska flickor växer upp och får samma möjligheter som de bortskämda svenska "kvinnorna" i det här landet har fått. Jag skriver "kvinnorna" då ni inte är mycket till kvinnor som blundar för uppenbart kvinnoförtryck när det är bruna flickor som utsätts.

Heja tjejer och ned med alla idiotreligioner!

• Anonym (Elakt)

Rasistiskt eller inte kvittar.

Han måste lära sig att det INTE är ok att dra av klasskompisarna klädesplagg!

Han har medvetet valt något som han bet gör henne ledsen. Han ville göra henne ledsen och det är ett grovt övertramp och absolut inte accepterat.

Du måste visa hur allvarligt du tar på detta. Snart är tjejerna i klassen i puberteten och då kommer dom bli ännu mer medvetna om sin kropp. Det är aldrig ok att slita av någon kläder och definitivt inte tjejernas kläder

Bry dig inte om att det var en slöja. Det är mindre viktigt. Vad hade du gjort om han retade någon? Slet av någon deras tröja? Hantera detta på samma sätt.

• Nightrod
    Anonym (gunilla) skrev 2015-08-24 23:22:25 följande:

Min son på 8 år går i en klass med blandade nationaliteter, bl.a. ett par som använder hårtäckande slöja. Fick idag via klassföreståndaren höra att min son fått för sig något och slitit av en av flickornas slöjor på lektionen. Framgick inte bakgrunden men flickan blev upprörd naturligtvis. Är rädd att de ska anklaga sonen för att vara rasist eller nått. Känns inte bra då jag försöker få honom att vara öppen mot andra kulturer.

Har vi gjort nått fel i uppfostran? Har han snappat upp det från media tro? Har SD varit och hjärntvättat honom i skolan?

Men herregud...

Det är ju fan småbarn, de sliter mössorna av varandra, kepsar osv hela tiden. Bara för att det råkar va en slöja så skall det bli ett jävla liv. Jag skulle fråga klassföreståndaren om han brukar ringa upp de föräldrar vars barn snott någons kepps eller mössa med.
    för om han inte gör det så är det juridiskt fel av honom att särehandla ett sorts huvudplagg
  • Nightrod
    Anonym (Elakt) skrev 2015-08-27 08:21:13 följande:

Rasistiskt eller inte kvittar.

Han måste lära sig att det INTE är ok att dra av klasskompisarna klädesplagg!

Han har medvetet valt något som han bet gör henne ledsen. Han ville göra henne ledsen och det är ett grovt övertramp och absolut inte accepterat.

Du måste visa hur allvarligt du tar på detta. Snart är tjejerna i klassen i puberteten och då kommer dom bli ännu mer medvetna om sin kropp. Det är aldrig ok att slita av någon kläder och definitivt inte tjejernas kläder

Bry dig inte om att det var en slöja. Det är mindre viktigt. Vad hade du gjort om han retade någon? Slet av någon deras tröja? Hantera detta på samma sätt.

du kan ju intejämföra en mössa med en tröja riktigt, fan mössor snodde man ju konstant av varandra som en lek eller bus.
    Inte gick man ut och slet kläderna av flickorna sedan för det...

Bara för man leker ninja när man är liten betyder ju inte att man går och hugger folk med svärd i puberteten
  • M A F H H

Hade jag varit elak och mamma till tjejen så hade jag dragit ner din sons kalsonger framför hela skolan.
    Men jag är för snäll för sånt.

Lär din unge att ge fan i andras kläder och kroppar, uppfostra honom.
    Spelar ingen roll om det är en slöja eller en byxa i den åldern, han har ingen rätt att dra av plagg som andra människor har.

• Nayaa

Oskar:Vilket jävla skitsnack. Du är en typisk sådan som man inte vill ska uppfostra barn. Pojkar ska ge fan i att dra av andras klädesplagg. Och nej det är inte okej att dom "busar" lite med tjejerna, det är ett extremt respektlöst beteende.

• Nightrod
    Nayaa skrev 2015-08-27 08:37:24 följande:

Oskar:Vilket jävla skitsnack. Du är en typisk sådan som man inte vill ska uppfostra barn. Pojkar ska ge fan i att dra av andras klädesplagg. Och nej det är inte okej att dom "busar" lite med tjejerna, det är ett extremt respektlöst beteende.

Håller med dig om uppfostran

Men att göra en stor sak av en mössa eller keps tycker jag ine man skall göra, tycker inte man skall jämställa det med byxor och tröja som vissa verkar göra.

• Anonym (Anna)

Jag skulle pratat med mitt barn om att man inte får dra av folk klädesplagg vare sig det är slöja, tröja eller hårsnoddar. Det är inte ett ok beteende och inget man ska behöva stå ut med i skolan. Till skillnad från ett tidogare inlägg i tråden tycker jag att alla flckor och pojkar ska slippa få klädesplagg eller assecoarer avdragna i skolan. Och blir ett barn upprört vid ett sånt tillfälle är det rätt av läraren att prata med föräldern.

Men snacka med sonen precis som om det vore något annat han gjort. Förklara att man inte dfårgöra så (vare sig det gäller en slöja eller en hhårsnod

• Anonym (Oskar)
    Nayaa skrev 2015-08-27 08:37:24 följande:

Det är inte bara pojkar som håller på så, även tjejer gör det. I alla fall när jag var liten pojke drog flickorna i min t-shirt, tröjor, tog min keps och försökte dra ned mina byxor (tafsade även på min snopp och rumpa). Det är normalt beteende i den åldern.
Svar på tråden Sonen drog av sin klasskompis slöja...