• Alexi

Var du med ditt barn på uppropet i första klass?

Var du, barnets andra förälder eller båda med på uppropet i första klass? Om inte, varför inte?

Jag tycker det är en rätt stor grej med att börja skolan på riktigt så det känns viktigt för både oss och vår dotter att vara med. Med alla resonerar ju inte likadant, hur resonerar du?

• Svar på tråden Var du med ditt barn på uppropet i första klass?
  • whitestar

Jag tror inte ens tanken slog mig att jag skulle följa första skoldagen, vet att jag även jobbade den dagen. Har ett svagt minne sv att dom hade sagt stopp till besök av föräldrar första veckan t.o.m för att dom ville jobba ostört med att få ihop klassen till engrupp.

• Flickan och kråkan

Inget av mina två äldsta barn har haft upprop i vare sig ettan eller förskoleklass. När äldsta började ettan var jag med in en stund för han började i ny klass i ny skola i ny stad.

• Chesses89

Min dotter började första klass förra veckan! Givetsvis var jag med på uppropet, Skulle inte missa det för alla pengar i världen! :)

• vampyria2

Jag har jobbat inom skolansvärld i många år och har aldrig hört talas om en skola där de inte har uppropp första dagen, ärligt ge mig den skolas namn så jag kan maila dem och fråga om det iär så eller om ni föräldrar har missat den infon.

De flesta är med sina barn första skoldagen, finns undantag men det vanligaste är att någon förälder eller nära anhörig är med.

• Alexi
    vampyria2 skrev 2015-08-26 21:27:11 följande:

Jag har jobbat inom skolansvärld i många år och har aldrig hört talas om en skola där de inte har uppropp första dagen, ärligt ge mig den skolas namn så jag kan maila dem och fråga om det iär så eller om ni föräldrar har missat den infon.

De flesta är med sina barn första skoldagen, finns undantag men det vanligaste är att någon förälder eller nära anhörig är med.

Intressant, ja jag trodde också upprop var självklart men blev rätt förvånad när många här skriver att deras barn inte hade det.
  • Harmagedon

Vi har inte upprop utan skolan börjar bara. Hel skoldag från första dagen. Det står tom uttryckligen att vi föräldrar inte är välkomna in i klassrummet första dagen. Många skolor i Stockholms län verkar ha det så för det var så för de av mina kollegor som har barn i grundskolan.
  • vampyria2
    Harmagedon skrev 2015-08-26 21:39:11 följande:
    Vi har inte upprop utan skolan börjar bara. Hel skoldag från första dagen. Det står tom uttryckligen att vi föräldrar inte är välkomna in i klassrummet första dagen. Många skolor i Stockholms län verkar ha det så för det var så för de av mina kollegor som har barn i grundskolan.
    Jag jobbar i just Stockholms län och har som sagt aldrig hör talas om det, man vet hur nervösa barnen är och att de kan behöva sina föräldrars närvaro första  dagen så de låter jätte konstigt, får man fråga vilken skola det rör sig om?
  • Harmagedon
    vampyria2 skrev 2015-08-26 21:43:34 följande:
    Jag jobbar i just Stockholms län och har som sagt aldrig hör talas om det, man vet hur nervösa barnen är och att de kan behöva sina föräldrars närvaro första  dagen så de låter jätte konstigt, får man fråga vilken skola det rör sig om?
    Fråga går bra men jag väljer att inte svara.

Just i mitt barns fall ser jag inte riktigt något problem med upplägget. De som vill får köra inskolning på fritids före skolstart. De har samma lärare, klassrum och klasskamrater som förra året. Tror mest att de skulle bli mer nervösa över en massa föräldrar där.
  • Flickan och kråkan

Jag jobbar också i skolans värld sedan länge. Inget upprop på barnens skola. Hade inte missat om så varit. Lämnar barnen varje dag. Var likadant på den skola där äldsta gick tidigare.....annan kommun.
  • Mrs Green

Jag minns faktiskt inte :) och ändå var det bara tre år sedan. Föräldrarna (åtminstone på lågstadiet) brukar vara med på skolgården på morgonen första dagen. Då har de en liten "skolstartsceremoni" och sen går klasserna in en och en, utan föräldrar. Och jag tror att det var likadant i ettan. Så vi lämnade nog där på skolgården. I år när hon började fyran var vi inte med alls.

Svar på tråden Var du med ditt barn på uppropet i första klass?