• Anonym (Undrar)

Hur kan man bli så överviktig att man väger tresiffrigt?

Det är inte för att vara elak. Jag undrar faktiskt. Jag väger mig varje dag. Om jag märker att det börjar dra iväg, till exempel på semestern (typisk period för mig att lägga på mig ett par kilo för mycket) ser jag över mina kostvanor och börjar röra lite extra på mig tills jag hamnat i normalläge igen.

Man vaknar plötsligt inte upp och väger 100 kg.

• Svar på tråden Hur kan man bli så överviktig att man väger tresiffrigt?
  • elinka
    Nayaa skrev 2015-08-29 18:46:04 följande:

elinka: Som sagt, det går alldeles utmärkt att ha en helt frisk kropp trots övervikt. Ärligt talat så är det ingen idé att lägga ner tid på dig, du har uppenbarligen väldigt dålig koll och en bristande argumentationsteknik.

Jag argumenterar inte jag upplyser eftersom jag just vet mycket om det här, försöker få dig att förstå att det går inte att resonera så att bara för att du är tjock och frisk så är det inte farligt att vara tjock... Fetmarelaterade sjukdomar är idag det som dödar flest människor... Fakta!
  • Armageddon
    Anonym (I) skrev 2015-08-29 16:45:36 följande:

Hur lång är du då?

195 cm...Vägde runt 70 som tonåringen, har slitet rätt hårt för att komma upp till de 100 kg jag väger idag. Tycker 100 kg är rätt lagom till min längd, om man inte byggt det med öl och chips iallafall...
  • Gggs

Hellre fet och tränad än smal och otränad, om det ska diskuteras vad som är hälsosamt och inte. Det är inte så mycket fetman i sig som är farlig utan inaktiviteten. Kan tipsa om ett 10 min klipp på youtube om någon tycker det är intressant.. "23,5 Hours"

• Anonym (Wrong)

It's smoking that kills most people not obesity.

Do you have evidence on your argument? That obesity kills most?

If you have one I would like to read it.

• Gggs
    Anonym (Wrong) skrev 2015-08-29 19:54:25 följande:

It's smoking that kills most people not obesity.

Do you have evidence on your argument? That obesity kills most?

NEJ! Men inaktivitet dödar fler än rökning och alkohol. Det är alltså hälsosammare att röka och träna alternativt dricka och trän, än att vara inaktiv och inte röka eller dricka, kolla youtube-klippet...

If you have one I would like to read it.

• Armageddon
    Gggs skrev 2015-08-29 19:49:15 följande:

Hellre fet och tränad än smal och otränad, om det ska diskuteras vad som är hälsosamt och inte. Det är inte så mycket fetman i sig som är farlig utan inaktiviteten. Kan tipsa om ett 10 min klipp på youtube om någon tycker det är intressant.. "23,5 Hours"

Alltså, fet och tränad går inte riktigt ihop, tränar man mycket är man inte fet, och är man helt otränad är man oftast inte pinnsmal heller, även om det är sant att man inte enbart kan titta på vikten.
  • Gggs
    Armageddon skrev 2015-08-29 20:00:56 följande:

Alltså, fet och tränad går inte riktigt ihop, tränar man mycket är man inte fet, och är man helt otränad är man oftast inte pinnsmal heller, även om det är sant att man inte enbart kan titta på vikten.

Fet blir man om förhållandet mellan intag och förbrukning är ojämnt till fördel för intaget.. Det finns säkert många exempel men ett är när gymråttor exempelvis "bulkar"
  • Nayaa

Okunskapen bland människor är verkligen förbluffande.

Elinka: Du mumlar om samma saker om
    och om igen. Presentera gärna källor för det du påstår. 1. Att kroppen inte kan vara opåverkad och frisk om man är överviktig. 2. Att fetma dödar flest människor i världen.

• Anonym (hanna)
    Anonym (Undrar) skrev 2015-08-28 10:25:17 följande:

Det är inte för att vara elak. Jag undrar faktiskt. Jag väger mig varje dag. Om jag märker att det börjar dra iväg, till exempel på semestern (typisk period för mig att lägga på mig ett par kilo för mycket) ser jag över mina kostvanor och börjar röra lite extra på mig tills jag hamnat i normalläge igen.

Man vaknar plötsligt inte upp och väger 100 kg.

Vi har dels olika vanor som gör det olika lätt/svårt att gå upp i vikt. Att väga sig varje dag låter hysteriskt och jag tror det är få (som inte har en ätstörning) som gör det.

I teorin så kan du ligga på ett visst underskott och gå ner x antal kg. I praktiken så fungerar det inte riktigt så. Kroppen justerar förbränningen så du kommer sällan gå ner så mkt dom du enligt uträkningen borde (samma sak med viktuppgång om man äter väldigt mycket). När du sedan tröttnar på dieten och inte klarar av att banta mer utan går tillbaka till dina vanliga vanor så kommer du till att börja med gå upp mer i vikt än du gjorde tidigare när du låg på samma intag. = Du blir besviken och äter ännu sämre "för det spelar ingen roll".

Det finns dessutom de som hävdar att fettcellerna inte kan bli hur stora som helst, utan när dom har nått en viss storlek så delar dom på sig (och du kan aldrig få färre igen). Får du dubbelt så många fettceller och fortsätter går upp i vikt så är det inte omöjligt att du blir större snabbare än du skulle blivit annars.

Med andra ord, har du väl blivit stor så har du svårare att gå ner, utan risken är att du fastnar i "liten viktnedgång - dubbelt upp, liten viktnedgång - dubbelt upp, osv.

• Anonym (Bara jag?)
    Santana skrev 2015-08-29 17:45:45 följande:

Hur menar du nu? Alla som går upp i vikt pga antidepp får skylla sig själva? Bara du som gick ner i vikt? Ja du, och nästa månad deltar jag i en marsexpedition.

Sluta gärna berätta för mig om sertralins eller andra antidepp biverkningar. Jag vet inte hur du har gjort, men jag har inte en enda patient som går på antidepp i 15 år!!!

Du vet väl om att alla inte tar antideppressiv medicin i syfte att bota en depression? Jag med flera tar sådan medicin mot svåra nervsmärtor och eftersom de smärtorna är kroniska så är det väl självklart att behandlingstiden kan bli långvarig. Du skriver att du har patienter. Vilken yrkesroll inom vården har du?
Svar på tråden Hur kan man bli så överviktig att man väger tresiffrigt?