Anonym (Undrar) skrev 2015-08-28 10:25:17 följande:
Det är inte för att vara elak. Jag undrar faktiskt. Jag väger mig varje dag. Om jag märker att det börjar dra iväg, till exempel på semestern (typisk period för mig att lägga på mig ett par kilo för mycket) ser jag över mina kostvanor och börjar röra lite extra på mig tills jag hamnat i normalläge igen.
Man vaknar plötsligt inte upp och väger 100 kg.
Vi har dels olika vanor som gör det olika lätt/svårt att gå upp i vikt. Att väga sig varje dag låter hysteriskt och jag tror det är få (som inte har en ätstörning) som gör det.
I teorin så kan du ligga på ett visst underskott och gå ner x antal kg. I praktiken så fungerar det inte riktigt så. Kroppen justerar förbränningen så du kommer sällan gå ner så mkt dom du enligt uträkningen borde (samma sak med viktuppgång om man äter väldigt mycket). När du sedan tröttnar på dieten och inte klarar av att banta mer utan går tillbaka till dina vanliga vanor så kommer du till att börja med gå upp mer i vikt än du gjorde tidigare när du låg på samma intag. = Du blir besviken och äter ännu sämre "för det spelar ingen roll".
Det finns dessutom de som hävdar att fettcellerna inte kan bli hur stora som helst, utan när dom har nått en viss storlek så delar dom på sig (och du kan aldrig få färre igen). Får du dubbelt så många fettceller och fortsätter går upp i vikt så är det inte omöjligt att du blir större snabbare än du skulle blivit annars.
Med andra ord, har du väl blivit stor så har du svårare att gå ner, utan risken är att du fastnar i "liten viktnedgång - dubbelt upp, liten viktnedgång - dubbelt upp, osv.