Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Mångkultur

Padirac skrev 2025-09-27 18:52:51 följande:

Det är i verkligheten utanför etnonationalisternas alternativa verklighet då att bland utrikesfödda är stöder för de borgerliga partierna större än stödet för S.

En liten räkneövning på grundskolenivå förklarar resten av etnonationalisternas räkne fel, men det känns säkert så för dem..

..verkligheten spelar som alltid mindre roll ...

Nu hade du litet otur, jag antar att du inte var medveten om att SCB för statistik på partisympatier skilt på inrikes och utrikes födda.  (Partisympati, procent efter kön, utrikes/inrikes född, partisympati och mätmånad. PxWeb ) 

Mätningen för maj 2025, dvs senaste, visar en kraftig överrepresentation för (s) bland utrikes födda. (m) däremot är kraftigt underrepresenterade. Jag rekommenderar ett studium av SCB:s hemsida så kanske vi kan hålla oss till verkligheten och slipper "alternativa fakta".
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-09-27 22:30:04 följande:

Här är mer data om andelen röstberättigade utifrån utlandsfödda eller utlandsfödda föräldrar.

Andelen inrikesfödda med inrikes födda föräldrar är mer än 70%, så andelen utlandsfödda som röstar har liten påverkan på valresultat.

Men visst, det kan ju fortfarande kännas så för etnonationalisterna

www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__ME__ME0104__ME0104C/ME0104T23/table/tableViewLayout1/&timeType=from&timeValue=2002

Även (v) är klart överrepresenterat bland utrikes födda och ingår i (s) regeringsunderlag.
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-09-28 00:37:14 följande:
    Fortfarande är det en liten del av valunderlaget,

Å andra sidan är rasister och nazister överrepresenterade i Kristerssons regeringsunderlag. Kom ihåg att Åkesson gick med i ett parti där ledarna bar naziuniformer på sina fester och grillar gör de ju i direktsändning och omplaceras efter det till centrala tjänster i kansliet.

Men fortsätt du att bekymra dig om vad utrikesfödda röstar på. 
    Jag bekymrar mig inte. Jag rättade ditt felaktiga påstående i inlägg #754 och det ändras inte av att du försöker förskjuta fokus.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2025-09-30 19:58:57 följande:
    Inför en fullsatt moské i Skåne beskriver imamen hur och när mannen ska ha rätt att slå sin fru. Tipset till kvinnorna som blir slagna: ?Var tålmodig, ty din make är antingen ditt paradis eller din eld?. I efterhand menar imamen Saleh Abouelenen att hans ord är tagna ur sitt sammanhang.

Imam i Kristianstad predikar om att slå sin fru: Uppfinner problem
    Jag skulle gärna veta hur många av de som närvarade i moskén som reagerade. En enda? Eller massvis? Det är en enorm skillnad mellan de fallen.
Svar på tråden Mångkultur