Inlägg från: Mentat |Visa alla inlägg
  • Mentat

Mångkultur

Padirac skrev 2025-09-27 18:52:51 följande:

Det är i verkligheten utanför etnonationalisternas alternativa verklighet då att bland utrikesfödda är stöder för de borgerliga partierna större än stödet för S.

En liten räkneövning på grundskolenivå förklarar resten av etnonationalisternas räkne fel, men det känns säkert så för dem..

..verkligheten spelar som alltid mindre roll ...

Nu hade du litet otur, jag antar att du inte var medveten om att SCB för statistik på partisympatier skilt på inrikes och utrikes födda.  (Partisympati, procent efter kön, utrikes/inrikes född, partisympati och mätmånad. PxWeb ) 

Mätningen för maj 2025, dvs senaste, visar en kraftig överrepresentation för (s) bland utrikes födda. (m) däremot är kraftigt underrepresenterade. Jag rekommenderar ett studium av SCB:s hemsida så kanske vi kan hålla oss till verkligheten och slipper "alternativa fakta".
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-09-27 22:30:04 följande:

Här är mer data om andelen röstberättigade utifrån utlandsfödda eller utlandsfödda föräldrar.

Andelen inrikesfödda med inrikes födda föräldrar är mer än 70%, så andelen utlandsfödda som röstar har liten påverkan på valresultat.

Men visst, det kan ju fortfarande kännas så för etnonationalisterna

www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__ME__ME0104__ME0104C/ME0104T23/table/tableViewLayout1/&timeType=from&timeValue=2002

Även (v) är klart överrepresenterat bland utrikes födda och ingår i (s) regeringsunderlag.
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-09-28 00:37:14 följande:
    Fortfarande är det en liten del av valunderlaget,

Å andra sidan är rasister och nazister överrepresenterade i Kristerssons regeringsunderlag. Kom ihåg att Åkesson gick med i ett parti där ledarna bar naziuniformer på sina fester och grillar gör de ju i direktsändning och omplaceras efter det till centrala tjänster i kansliet.

Men fortsätt du att bekymra dig om vad utrikesfödda röstar på. 
    Jag bekymrar mig inte. Jag rättade ditt felaktiga påstående i inlägg #754 och det ändras inte av att du försöker förskjuta fokus.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2025-09-30 19:58:57 följande:
    Inför en fullsatt moské i Skåne beskriver imamen hur och när mannen ska ha rätt att slå sin fru. Tipset till kvinnorna som blir slagna: ?Var tålmodig, ty din make är antingen ditt paradis eller din eld?. I efterhand menar imamen Saleh Abouelenen att hans ord är tagna ur sitt sammanhang.

Imam i Kristianstad predikar om att slå sin fru: Uppfinner problem
    Jag skulle gärna veta hur många av de som närvarade i moskén som reagerade. En enda? Eller massvis? Det är en enorm skillnad mellan de fallen.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2025-10-19 11:48:44 följande:
    Att politiker har stor frånvaro och ändå uppbär arvoden är ett ganska omfattande och vida spritt problem.

Jag har svårt att se hur det är relevant i förhållande till trådens ämne.
    Ett uppenbart försök att byta ämne skulle jag säga....
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-11-03 17:44:23 följande:
    Det var när du började använda 'import' i inläggen om människor med annan kultur som flytt för sina liv, sökt och fått asyl eller är skyddssökande av andra skäl.

Det är ingen som gjort några inköp och införsel från utlandet av dessa människor eller någons levnadssituation och det är inte heller så att olika kulturer är orsaken till samhällsproblem, annat än i rasisternas och etnonationalisternas huvuden där det är ett problem att människor inte har samma hudfärg, religion, kultur eller som Åkesson - som gick med i ett parti grundat av nazzar, fascister och vitmakt - ansåg, att människor som inte går eller rör sig som svenskar är ett problem.

Vet du ens vad ordet import betyder?

Svenska Akademiens ordlista
    publicerad: 2015  
    im·­port [?pårt´] substantiv ~en ~er 
    ? in­köp och in­försel av varor från ut­landet
    Singular
    en import obestämd form
    en imports obestämd form genitiv
    importen bestämd form
    importens bestämd form genitiv
    Plural
    importer obestämd form
    importers obestämd form genitiv
    importerna bestämd form
    importernas bestämd form genitiv
    Nja, begreppet import är litet vidare än så vilket de flesta är väl medvetna om. Exempelvis anger Svenska akademiens ordbok ett exempel redan från 1910 där även immateriella ting kan importeras: "(1910)Under 1700-talets mitt har tydligen en stark import av tyska julseder till Sverige försiggått."

Att påpeka att t.ex. hederskultur och det specifika förtryck den innebär är ett importerat problem har inget med främlingsfientlighet att göra utan är ett stillsamt konstaterande av fakta. Nu kan ju iofs säkert "Åsikt­sfrihe­t och yttran­defrih­et" svara för sig själv men om du skall anföra Svenska akademien som ett bevis på att import enbart syftar på varor så fallerade det försöket.
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-11-03 19:06:16 följande:

Akademins ordbok visar i samma stycke du citerat på hur valet av ordet import inte kopplat till varor är kopplat till främlingsfientlighet och rasism.

Var fick du det ifrån?
    Om du syftar på "användt ss. vbalsbst. till IMPORTERA 2i oeg. o. överförd anv., om införande l. introducerande av utländska arbetare, utländska idéer, seder l. institutioner o. d" så ligger det ingen värdering i det. Den har du i så fall lagt till själv.
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-11-03 19:18:03 följande:
    Läs hela stycket du citerat, så hittar du rasistiska smörja och skitsnack.
    Det gjorde jag och hittade inget, vilket var skälet till att jag frågade. Det verkar inte som om jag får något konkret svar trots att frågan borde ha varit väldigt enkel.
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-11-03 20:48:33 följande:
    Ja, det är inte mitt fel att du inte hittade någonting

Du får kolla källorna till det citerar, det kan inte ta mer än 30 sekunder, så lägg 5 minuter på det.
    Tyvärr, det här är enbart ynkligt. Du kastar ur dig anklagelser om rasism och främlingsfientlighet man vägrar konkretisera vad du syftar på. Det går inte att ta på allvar.
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-11-03 23:41:02 följande:
    30 sekunder - ynkligt att inte kolla referenser på det som citeras? Det står i det närmaste i klartext.

Flyktingar och skyddssäkande importeras inte, det förekommer ingen handel med dessa, det förekommer däremot handel med människor i andra situationer.

Samhällsproblem är inte heller en handelsvara som importeras.

Rasister och främslingsfientliga pratar och skuldbelägger såväl 'de andra' som de som inte delar deras politiska rasism och främlingsfientlighet för att importera människor.  En del tror och påstår dessutom i rasistisk och antisemitisk anda att det är i maskopi med judiska personer och organsationer som styr värden som detta görs.

Besök valfri rasistisk och främlingsfientlig sida - det finns 13 på dussinet - så kan du läsa hur de vräjer ur sig vidrigheter om att flyktingar och skyddsökande är impoterade - Där har du någon som är ynkligt. Kräks

OK, så du menar alltså att så fort man talar om något annat än en ren fysisk produkt så kan man inte använda ordet "import" utan att vara främlingsfientlig? Det var ju exakt det jag visade är felaktigt. Dina definitioner verkar högst hemsnickrade och då är det inte konstigt att det inte går att föra en dialog utan att få epitet kastade på sig.

Men för all del: Då vet vi att enligt Padirac är Proletären en rasistisk och främlingsfientlig publikation då de, helt utan att skämmas, talar om importerad arbetskraft! (Ökad arbetskraftsimport ? och stort mörkertal ? Proletären)
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-11-03 23:41:02 följande:
    30 sekunder - ynkligt att inte kolla referenser på det som citeras? Det står i det närmaste i klartext.
    F.ö kan jag notera att jag fortfarande inte får något svar på min fråga. "Det står i det närmaste i klartext" - vad är det som i det närmaste i klartext är rasistiskt och främlingsfientligt i SAOB?
  • Mentat
    Padirac skrev 2025-11-04 19:04:36 följande:

Att använda ordet 'import' om flyktingar och skyddsäkande som kommit tilllande t och att använda ordet 'import' om problem som är kopplade till invandrare, deras kultur eller andra egenskaper hos gruppen eller om invandring räknas troligen som hets mot folkgrupp enligt svensk rätt.

Om ordet 'import' däremot används för att raljera över politik, politiska partier eller politiker som såna bedöms det troligen inte som hets mot folkgrupp enligt svensk rätt.

Det här tar några minuter att kolla för den som vill veta var råmärken för lagligt och olagligt, straffbart och ej straffbart ligger i svensk lag.  

Om det talas om arbetskraftsinvandring eller gästarbetare som sådana räknas det inte som hets mot folkgrupp enligt svensk rätt, om det däremot används för att tillskriva negativa egenskaper eller nedvärdera arbetskraftinvandrare av annan etnicitet, kultur räkns det som hets mot folkgrupp

Rasisterna har ju ofta svårt att fatta att dessa till synes abstrakta begrepp då de anser att de använder samma ord som är Ok enligt svensk lag i andra sammanhang.

Det är säkert inte deras fel
    Fyra inlägg och fortfarande inget konkret svar på den mycket enkla frågan om vad som skulle vara rasistiskt i SAOB, bara antydningar om bristande intelligens hos mig och undanglidande.

Imponerar inte, milt uttryckt.
  • Mentat
    Anonym (Åsiktsfrihet och yttrandefrihet) skrev 2025-11-06 18:20:23 följande:
    Och om han skulle vara svensk medborgare så skulle det mycket väl finnas anledning diskutera om man i vissa fall ska kunna dra tillbaka medborgarskapet och utvisa.
    Att återkalla medborgarskap är att gå ett steg längre och det kan jag se problem med men med tanke på hur mycket det ylats från vänstern om begreppet "vandel" så tycker jag detta var ett bra exempel på när det skulle kunna tillämpas - rimligtvis utan att någon skulle kunna klaga!

(Jaja, jag vet: Det finns gott om folk som hade klagat ändå...)
  • Mentat
    KillBill skrev 2026-02-25 20:01:55 följande:

Vad menar du? Det var Socialdemoktraterna med Magdalena Andersson som Statsminister som drev igenom den lag som ledde till att mamman dömdes.. 

"Drev igenom"? Var det något motstånd mot lagen eller togs beslutet i enighet i riksdagen? Det är min enkla fråga.
  • Mentat
    KillBill skrev 2026-02-25 22:27:22 följande:
    Jag vet inte men varför kollar du inte upp det?
    Du har ingen aning om ifall det var en enig riksdag men slår ändå på trumman för att just (s) "drev igenom" lagen.

Tja, det illustrerar rätt väl min poäng. Jag låter det vara med det.
  • Mentat
    Tom Araya skrev 2026-03-19 07:29:40 följande:
    Samtidigt är det uppenbart att volymernas effekt helt nonchalerats av de partier som ställde sig bakom den extremt generösa migrationspolitiken vi nu har lämnat.
    Åtminstone tillfälligtvis har lämnat. (c), (mp) och (v) är alla starkt kritiska mot en stramare migrationspolitik och vi riskerar att de återkommer till makten i höst.
Svar på tråden Mångkultur