Våld i
islams namn ?
två kvinnor berättar
---
När Zainab först kom till Sverige från Syrien i samband med flyktingvågen var kraven från hennes make tydliga.
Hon skulle inte synas eller höras i ?de otrognas land?. Hon skulle inte studera, jobba eller ha tillgång till pengar.
Gick hon ut skulle hon vara klädd i svart, i lager på lager från topp till tå.
---
Varje steg Zainab tog
kontrollerades med hjälp av våld, förnedring och hot om att Gud ska straffa henne för att hon går emot islams lära.
-----
Sumayya växte upp i en religiös familj i södra Sverige.
Innanför hemmets väggar blev hon slagen av både manliga och kvinnliga familjemedlemmar.
Det dröjde tills hon blev äldre innan Sumayya förstod att hon levde under
hedersförtryck
---
Det finns också en
kollektiv koll på en. Då kan det vara en granne som ser från balkongen att du till exempel är ute en viss tid och berättar det.
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/vald-i-islams-namn--tva-kvinnor-berattar/Padirac skrev 2025-10-09 07:02:28 följande:
Om du läser vad Killbill skriver så handlar påståendet enbart om mäns våld mot kvinnor, inte hästars, hundars eller kvinnors våld mot kvinnor.
ClumsySmurf skrev 2025-10-08 10:52:59 följande:
KillBill skrev 2025-10-07 23:17:43 följande:
Vilket dravel. Ingen från vänster har hyllat våld mot kvinnor. I själva verket är mäns våld mot kvinnor ett problem i alla kulturer, även den svenska. Se bara på den här SD-politikern som legitimerar våld mot kvinnor baserat på hur kvinnan utrycker sig..
Jag tvivlar på att de, som inte tål de på andra sidan av det politiska spektrumet
för att de inte har samma värderingar är så dumma att de fortfarande inte förstått konsekvenserna av att, inte bara blanda mängder med folk från olika kulturer som har väligt olika värderingar utan också släta över och förneka de problem som
deras egna sida av politiska spektrumet påstår sej kämpa mot.
"Se bara på den här SD-politikern..."
Jag tror du har större problem med att den som legitimerar våld mot kvinnor är SD-politiker.
ClumsySmurf skrev 2025-10-08 22:49:43 följande:
KillBill skrev 2025-10-08 19:01:48 följande:
ClumsySmurf skrev 2025-10-08 10:52:59 följande:
Jag tvivlar på att de, som inte tål de på andra sidan av det politiska spektrumet
för att de inte har samma värderingar är så dumma att de fortfarande inte förstått konsekvenserna av att, inte bara blanda mängder med folk från olika kulturer som har väligt olika värderingar utan också släta över och förneka de problem som
deras egna sida av politiska spektrumet påstår sej kämpa mot.
"Se bara på den här SD-politikern..."
Jag tror du har större problem med att den som legitimerar våld mot kvinnor är SD-politiker.
Ja, det finns människor från olika kulturer som bär med sig värderingar som kan vara kvinnofientliga. Men våld mot kvinnor är inget som "importerats" till Sverige det är ett djupt rotat samhällsproblem som alltid funnits här. Svenskar misshandlar också kvinnor, och det sker i alla samhällsklasser.
När jag nämner en SD-politiker som exempel så handlar det om att visa att kvinnofientliga attityder inte är knutna till en viss kultur eller nationalitet, utan förekommer överallt , även bland svenska politiker.
Här är ytterligare exempel från den aktuella SD politikern.
Att det finns folk med kvinnofientliga attityder i hela världen är en självklarhet som inte behöver nämnas.
Du vet att hedersförtryck är ett importerat samhällsproblem, du vet att en religion
som kan få ensamstående mammor att vilja döda sina döttrar för att slippa bli dömda i livet efter detta, eller för att slippa få klanen på sej inte är jämförbart med dina exempel som du använder enbart för att kasta skit på SD och du vet vilka det är som lider mest av det.
Jag vet att inget av det är en news flash för dej.
Det finns en djupt rotat röta inom en del av vänstern där avsikten man ger ett sken av att ha är viktigare än resultatet och inom den finns det en väldigt misslyckad ide om multikultur som verkar vara mycket viktigare än de som ska leva i den, det kanske är bara jag men jag tycker att det är något äckligt falskt med det.
ClumsySmurf skrev 2025-10-09 01:21:44 följande:
KillBill skrev 2025-10-08 23:16:56 följande:
ClumsySmurf skrev 2025-10-08 22:49:43 följande:
Att det finns folk med kvinnofientliga attityder i hela världen är en självklarhet som inte behöver nämnas.
Du vet att hedersförtryck är ett importerat samhällsproblem, du vet att en religion som kan få ensamstående mammor att vilja döda sina döttrar för att slippa bli dömda i livet efter detta, eller för att slippa få klanen på sej inte är jämförbart med dina exempel som du använder enbart för att kasta skit på SD och du vet vilka det är som lider mest av det.
Jag vet att inget av det är en news flash för dej.
Det finns en djupt rotat röta inom en del av vänstern där avsikten man ger ett sken av att ha är viktigare än resultatet och inom den finns det en väldigt misslyckad ide om multikultur som verkar vara mycket viktigare än de som ska leva i den, det kanske är bara jag men jag tycker att det är något äckligt falskt med det.
Det är kontraproduktivt att göra mäns våld mot kvinnor till en "kulturell företeelse". Forskning visar att både utlandsfödda och inrikesfödda män begår våld i nära relationer i proportion till sin andel av befolkningen.
Den gemensamma nämnaren när det gäller våld mot kvinnor är alltså inte någon särskild kultur, religion eller ursprung. Den gemensamma nämnaren är män.
Problemet är strukturellt och handlar i huvudsak om maskulinitet, makt och samhällsstrukturer, och i lägre grad om var någon kommer ifrån, personens kultur eller religion.
du upprepar bara samma smörja som vänsterfeminister gjort i flera år, de som aldrig kunnat argumentera för sin sak trots att de har över 20 års våldsforskning som argument.
Den gemensamma nämnaren är män. maskulinitet...
några av bästaste argumenten i landet där kvinnor begår våld mot kvinnor i nära relationer ungefär motsvarande sin proportion till sin andel av befolkningen, att man har blivit tvungen att förneka våld i samkönade relationer för att kunna skylla allt på ett kön och patriarkatet ju bara en konsekvens av att ha hjärtat på rätta stället när man låtsasforskar i en ideologisk ekokammare.
Den one size fits all förklaringsmodell du klämmer in hela världen i håller ju inte ens i landet du bor i.KillBill skrev 2025-10-09 08:19:10 följande:
ClumsySmurf skrev 2025-10-09 01:21:44 följande:
du upprepar bara samma smörja som vänsterfeminister gjort i flera år, de som aldrig kunnat argumentera för sin sak trots att de har över 20 års våldsforskning som argument.
Den gemensamma nämnaren är män. maskulinitet...
några av bästaste argumenten i landet där kvinnor begår våld mot kvinnor i nära relationer ungefär motsvarande sin proportion till sin andel av befolkningen, att man har blivit tvungen att förneka våld i samkönade relationer för att kunna skylla allt på ett kön och patriarkatet ju bara en konsekvens av att ha hjärtat på rätta stället när man låtsasforskar i en ideologisk ekokammare.
Den one size fits all förklaringsmodell du klämmer in hela världen i håller ju inte ens i landet du bor i.
Att kvinnor också kan begå våld i nära relationer är sant och det är också väl belagt i forskningen. Men det förändrar inte den övergripande bilden, att det dödliga och allvarliga våldet i huvudsak utövas av män, och i synnerhet män mot kvinnor. Det är därför mäns våld mot kvinnor är ett eget forskningsområde, precis som våld i samkönade relationer är det.
Ingen forskare menar att "alla män" är våldsutövare eller att kultur och bakgrund inte kan spela någon roll i vissa fall. Kön är den mest avgörande faktorn på befolkningsnivå, långt mer än ursprung, religion eller kultur.
KillBill skrev 2025-10-09 08:42:30 följande:
Tom Araya skrev 2025-10-09 08:16:05 följande:
Att hävda att hedersförtryck handlar om mäns generella våld mot kvinnor och inte om en kultur normaliserad i delar av världen varifrån folk emigrerar till Sverige, är att förminska och inte förstå vad problemet handlar om, ett kollektivt förtryck inom en folkgrupp och det är just den oförståelse du uppvisar exempel på som har kritiserats av de som är insatta.
Var har jag påstått att hedersförtryck är samma sak som mäns generella våld mot kvinnor?
Jag diskuterar på ett övergripande plan, mäns våld mot kvinnor, ett stort samhällsproblem som forskning visar förekommer i lika stor utsträckning bland svenskfödda som bland utlandsfödda män, sett i relation till befolkningen.
Hedersförtryck är något annat. Detta är också ett mycket allvarligt problem och det är betydligt vanligare i vissa kulturell kontexter, även om det också förekommer, om än mer sällan, bland svenskar.
KillBill skrev 2025-10-09 10:13:37 följande:
Tom Araya skrev 2025-10-09 10:05:32 följande:
Hederskultur/hedersförtryck var ämnet för diskussionen... tills du gled iväg på bananskalet...
Nej, diskussionen började med att en imam, som nu är uppsagd, uppmanade män att använda våld mot kvinnor.
Jag påpekade då att liknande uppfattningar även förekommer bland vissa Sverigedemokratiska politiker.Finns det skillnad i den mediala framställningen av hedersrelaterat våld och våld i nära relationer
Något som var intressant under studiens gång var att framför allt personer som identifierar sig som politiskt vänsterinriktade anser att det är problematiskt att särskilja våld i nära relationer och hedersrelaterat våld. Före detta partiledaren för Vänsterpartiet och Feministiskt Initiativ Gudrun Schyman har flertalet gånger gått ut och sagt att allt våld som kvinnor blir utsatta för av män är patriarkalt oberoende av den bakomliggande orsaken (Schlytter & Rexvid, 2016). Vänsterpartiet har även på senare år fått kritik av andra partiledare från mer högerinriktade partier för att de inte vill uppmärksamma hedersrelaterat våld som ett samhällsproblem (Grutzky & Åberg, 2013). Vänsterpartiet har motiverat detta med att de inte vill särskilja på våldet då det i grund och botten är våld mot kvinnor och därmed bör behandlas på samma sätt oavsett våldets ursprung
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1569268/FULLTEXT02