Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Mångkultur

KillBill skrev 2025-05-10 15:35:20 följande:

Du hänvisar till skrivningar som är över 25 år gamla

...och?
    Vi har lagar som är mycket äldre än så.... slutar de gälla?
    KillBill skrev 2025-05-10 15:35:20 följande:

men vad finns det egentligen för belägg för att Socialdemokraterna haft en islamist på en tung post i modern tid? Det enda konkreta exemplet jag kan komma på är Omar Mustafa, som 2013 valdes in i partistyrelsen. Han tvingades dock avgå redan efter sex dagar, efter omfattande intern och extern kritik.

Det beror på vad man menar med "tung" post...
    Man måste ju se till vad avtalet omfattar och där nämns ledamotsposter på alla nivåer.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-05-10 15:36:31 följande:

Min fråga var egentligen riktad till Tom, men tack för svaret. Självklart håller jag med om att det är svensk lag som gäller i Sverige och sharia och liknande rättssystem hör inte hemma i vårt samhälle. Självklart inser jag också problemen med utanförskap och segregation och jag anser att det är där det verkliga problemet ligger, inte att människor med olika kulturer, religioner och traditioner lever i vårt land. Mångfald i sig är inte ett hot, det är när integrationen brister som problemen uppstår

Men du förstår inte sambandet mellan det du kallar "mångfald" och brister i integration?
  • Tom Araya
    Cheers skrev 2025-05-10 17:05:43 följande:
    Du skriver att: Det är du som jämför svensk mångkulturalism med amerikas "smältdegel". Jag gjorde inte det. Där har du halmgubben i sammanhanget.

Men jag har ju inte skapat någon halmgubbe - för jag har ju aldrig påstått att du jämfört svensk mångkulturalism med amerikas smältdegel!

Det jag sagt är att svensk mångkulturalism syftar på en mångfald av olika kulturer sida vid sida och det är istället den blandning av olika kulturer, eller mix, som du menar att många mängkulturalister står för, som påminner om föreställningen om USA som en kulturell smältdegel. Det är ju ingen beskyllning mot dig! Du verkar missförstå allt.
    Man ska inte blanda ihop eller jämföra USA med Sverige alls i detta fall. Den sk "smätdegeln" är aktuell när du har väldigt stora minoritetsgrupper etablerade under flera generationer. I USA är också den kristna (vita) majoritetskulturen mycket påtaglig och dominerande.
  • Tom Araya
    Cheers skrev 2025-05-10 23:41:32 följande:
    Du verkar inte fatta att jag inte har jämfört USA med Sverige.

Jämförelsen avser den den syn på mångkulturen som  en kulturblandning/mix som du felaktigt påstått att så många har i Sverige.  

Om USA verkligen är en sådan smäldegel är en annan fråga även om denna bild är mycket utbredd både i Sverige och i USA.

Men nu får det räcka med detta käbbel som bara hålls vid liv av dina missuppfattningar om det mesta.

Nej, jag har aldrig påstått att det är amerikansk "smältdegel" som svensk mångkulturalism eftersträvar.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-05-10 18:26:42 följande:
    Det är framförallt segragationen som är problemet och den leder till bristande integration.  Problemet är inte mångfald eller att det bor människor från olika kulturer i vårt land.
    Segregation är lika mycket ett resultat som orsak till bristande integration.
  • Tom Araya
    Cheers skrev 2025-05-11 01:23:30 följande:
    Vad du har gjort är att påstå att många verkar anse att mångkultur är något som automatiskt uppstår när man bor människor med olika kulturell bakgrund i samma land och på så vis vill de radera all etniskkulturell identitet. Ett annat sätt att förklara det sistnämnda är att mångkulturalisterna häller i alla färger, rör om och analyserar färgen som blir, men förnekar att det från början var olika färger man rörde ihop.

Det låter väldigt mycket som en smältdegel måste man ju säga, så varför förnekar du dina egna påståenden? Det du skriver är så virrigt.
    Det blir väldigt komplicerat och förvirrande när man tar in mångkulturalisternas syn på saken, för när de pratar om svensk kultur så är det precis så de resonerar, men om kultur från andra länder kan det låta annorlunda. Samtidigt som de talar sig varma för mångkultur så talar de om svensk kultur på ett sätt som om det tillämpades för all kultur, så kan inte kultur med egen identitet knappt existera annat än i länder eller områden som har varit mycket isolerade i århundraden.
    De motsäger sig själva utan själva förstå det.
    För själva begreppet "mångkultur" fordrar ett plural av identifierade särarter.

För att invandrade ska kunna integreras eller assimileras i det svenska samhället så måste vi själva också förstå vad svensk kultur är och där finns stora brister.
    Man brukar prata om att den sk "Jantelagen" är en del av svensk kultur. Jag vill hävda att vi även tillämpar Jantelagen om svensk kultur och det skapar problem i mötet med människor av annan kulturell bakgrund och som lever i Sverige.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-05-11 09:38:27 följande:
    Även om det finns samband mellan problemen så råder det en bred uppfattning inom socialvetenskapen om att segregation är en grundorsak som måste hanteras för att möjliggöra bättre integration. Segregation är ett strukturellt problem som påverkar allt från skolresultat till arbetsmarknad. 
    ...och jag hävdar att du inte kan bekämpa segregation utan att först eller samtidigt bekämpa bristerna i integration.

Utanförskap hos invandrade handlar i huvudsak om språk, kultur, kunskap (inkl både utbildning och kunskap om hur det fungerar i Sverige) och arbete.
  • Tom Araya
    Cheers skrev 2025-05-11 07:20:18 följande:

De följande tre styckena är däremot helt begripliga och bra (sic!). Du har helt  rätt i den svenska jantelagssynen på vår egen kultur. Praktexemplet är  Mona Sahlins uttalande på en invandrarfestival  ung. att ni har ju så mycket fint och spännande medan vi har bara midsommar och sådant strunt.

I regeringens Agenda för mångfald finns en programförklaring där det helt frankt står att

Kulturutbudet under 2006 och därefter skall generellt vara mångfacetterat och i större utsträckning än idag aktualisera andra kulturuttryck än det traditionellt svenska eller västerländska.

www.regeringen.se/contentassets/d0ee9232708942afb462b5fd52f053dc/agenda-for-mangkultur---programforklaring-och-kalendarium-for-mangkulturaret-2006-betankandet/

Något armlängds avstånd till kulturen är det  inte tal om här!

Varifrån självföraktet och nedvärderingen av svensk och t.o.m. västerländsk kultur kommer ifrån kan man ju spekulera kring, liksom vurmen för främmande kulturer från Afrika och Mellanöstern. Är det Kebaben som gjort ett så stort intryck? Könsstympningarna i Afrika? Man undrar.

Jag erinrar mig Mannerheims tal i mars 1940  till den svenska frivilligkåren i Finland där han hyllade dem  för deras villighet att liksom finländarna kämpa för för ära,  frihet och västerländsk kultur.

Talet känns högaktuellt också nu i nådens år 2025:

Talet:

...
    ...MERA TEXT...
    ...
    Jag håller med dig.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-05-11 16:49:42 följande:
    Förtydligande. Självklart är brister i integrationen viktiga att bekämpa men en de största orsaken till att inte integrationen fungerar är segregationen.
    De påverkar varandra i cirkel, för segregation hänger främst på brister i integration.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-05-11 16:44:43 följande:
    Jag anser att du har helt fel. Ta bara en invandrare som flyttar till Sverige. När han kommer hit är han inte integrerad alls. Om han får möjlighet att bosätta sig i ett område utan segregation, gå på en icke segeregerad skola, jobba  arbetsplats som inte är segregerad osv så kommer personen integreras mycket snabbare än om personen hamnar i ett område med hög andel segregation, går i en segregerad skola, arbetar på en segregerad arbetsplats o.s.v.
    Men om integrationen fungerar så kommer bostadsområdet, skolan, arbetsplatsen mm inte att vara segregerad.
Svar på tråden Mångkultur