KillBill skrev 2025-10-12 15:46:28 följande:
Men min diskussion handlar om mäns våld mot kvinnor på ett mer övergripande plan, och det är otvetydigt att detta våld utövas av män med både svensk och utländsk bakgrund
Varför vill du exkludera det våld mot kvinnor som utövas av män med svensk bakgrund och som vuxit upp med svensk kultur från diskussionen?
Mäns våld mot kvinnor i mer generell mening är något som länge varit känt och som man länge har jobbat emot, vilket märks inte minst i lagstiftningen, förekomsten av kvinnojourer mm. Sedan kanske man kan och borde göra mer...
KillBill skrev 2025-10-12 15:46:28 följande:
Som sagt, jag bortser inte från hedersförtryck, tvärtom ser jag det som ett mycket allvarligt problem som måste bekämpas. Det har jag också lyft i flera tidigare inlägg.
Om vi enbart pratar om hedersvåld riskerar vi att osynliggöra det våld som begås av män som inte passar in i den kategorin. Det vore orimligt, inte minst med tanke på alla de kvinnor som misshandlats eller dödats av män med svensk bakgrund.
Hederskultur/hedersförtryck och det fysiska och psykiska våld som där utövas är av annan art, har en annan grund och har ett mer kollektivt stöd inom vissa grupper. Det fordrar andra strategier än det allmänna våldet mot kvinnor. Detta har man inte lika länge haft full kunskap om.
Därför är det beklämmande med människor som mörkat, förnekat och förminskat problemet och bromsar detta arbete, inte minst vad det gäller att inhämta och sprida kunskap (som jag givit exempel på).
Eftersom hedersförtryck (inkl relaterat våld) är mer kulturellt betingat än våld mot kvinnor i mer allmän mening (här i den nordvästra delen av världen), så är det mer relevant för tråden.
Därför anser jag det är kontraproduktivt att blanda ihop dessa.