Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Mångkultur

KillBill skrev 2025-10-09 10:21:53 följande:

Om skillnaderna i våld i nära relationer mellan utanförskapsområden och väletablerade områden är små, är det ett tydligt tecken på att problemet är generellt och inte kopplat till svensk eller utländsk bakgrund.

Nej, det är det inte om du inte vet hur lagmedvetna och anmälningsbenägna olika grupper i befolkningen är eller vilka kontakter de har med samhället utanför familjens sfär.

Om du hade tittat på det jag senast länkade till så hade du sett exempel på en relation mellan en man och en kvinna med utländsk härkomst där mannen inte vill att kvinna ska utbilda sig och vistas ute i det svenska samhället och lära sig om hur det fungerar här och vilka rättigheter man som kvinna har i Sverige. Denna okunskap får nog antas vara ganska stor bland grupper där få kvinnor arbetar och många inte behärskar svenska.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-09 10:13:37 följande:
    Nej, diskussionen började med att en imam, som nu är uppsagd, uppmanade män att använda våld mot kvinnor. Jag påpekade då att liknande uppfattningar även förekommer bland vissa Sverigedemokratiska politiker.
    ...och detta visar tydligt hur du försöker att förminska problemet... som du inte ens tycks förstå hur det ser ut och varför.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-09 10:44:54 följande:
    BRÅs rapport är inte baserad på polisanmälningar utan på självrapporterad utsatthet i Nationella trygghetsundersökningen (NTU).
    Detta kan likväl påverkas av de faktorer jag nämnde.

Hur många kvinnor med låga eller inga kunskaper i svenska tror du svarade på Brå's enkäter?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-10-09 20:13:30 följande:

Jag tror att förtroendet för myndigheten, räddningstjänst och poliser är ännu lägre bland alternativ-högern och rasisterna, de tjatar ju som om de bad en miljon ave Maria om hur woke och korrupt det kulturmarxistiska vänsterliberala av sossar och feminister infiltrerade samhället är.

...och vad säger statistiken om "alternativhögerns" utsatthet för våld i nära relationer?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-09 21:41:23 följande:
    Det finns män i Sverige som bevisligen har en annan syn på kvinnor än den du lyfter fram..
    Upplever du att det är den synen som representerar svenska män generellt?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-10 17:48:33 följande:
    Nej, men mäns våld mot kvinnor, oavsett om det handlar om svenska eller utländska män, är ett allvarligt samhällsproblem. Varje år misshandlas, tvingas gömma sig eller mördas alltför många kvinnor i Sverige.
    Då ska vi vara glada över att det bland svenskar inte finns ett kollektivt stöd för detta, där hela familjer, släkter, klaner håller ihop om förtrycket av kvinnor, som förekommer i andra kulturer.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-11 10:52:23 följande:
    Det är gränslöst av dig att insinuera att andra grupper i Sverige kollektivt stödjer mäns våld mot kvinnor  och det är tydligt att du syftar på muslimer, eftersom det är den gruppen du alltid riktar kritik mot. Det finns ingen evidens för något sådant. Våld mot kvinnor är olagligt, och de allra flesta följer lagar och normer precis som alla andra. Enstaka fall handlar om individuella gärningsmän, inte om någon "kulturell konsensus". Att påstå motsatsen bygger på fördomar och rasistiska stereotyper och saknar grund i fakta. Tvärtom visar forskning att många muslimer i Sverige lever relativt sekulärt och följer svenska samhällsnormer.
    Du visar åter igen brist på insikt vad det gäller hederskultur, vad det innebär och hur omfattande problemet är.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-11 16:11:33 följande:
    Nej du svarade på ett inlägg från mig som handlade om mäns våld mot kvinnor och din kommentar var både gränslös och fördomsfull.
    Precis så uttryckte man sig inom S och V när man inte tog problematiken på allvar, exempelvis genom att lyssna på de som växt upp med den kulturen och har insikten. Det förhållningssättet är inget annat än ett svek mot utsatta kvinnor.

Det finns väldigt starka kopplingar mellan just hederskultur och det våld kvinnor utsätts för, som du inte verkar förstå.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-12 10:47:37 följande:

Jag vet inte hur du gör när  du svarar på inlägg men det blir rätt svårt att förstå vem som skriver vad och det går inte att itera inläggen och få med vad du har skrivit men jag vill påpeka förljade:

Jag bortser inte från hedersförtryck, tvärtom ser jag det som ett mycket allvarligt problem som måste bekämpas. Det har jag också lyft i flera tidigare inlägg.

Men min diskussion handlar om mäns våld mot kvinnor på ett mer övergripande plan, och det är otvetydigt att detta våld utövas av män med såväl svensk som utländsk bakgrund.

Om vi enbart pratar om hedersvåld riskerar vi att osynliggöra det våld som begås av män som inte passar in i den kategorin. Det vore orimligt, inte minst med tanke på alla de kvinnor som misshandlats eller dödats av män med svensk bakgrund.

Det hade varit relevant i en tråd om våldsbrott, men detta är en tråd om kultur.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-12 15:27:42 följande:

Ja, men i tråden påbörjades en diskussion om mäns våld mot kvinnor. Om du tror att mäns våld mot kvinnor inte förekommer inom svensk kultur, då är du mer än lovligt naiv.

Om du inte ser och förstår skillnaden mellan enskild gärningsman och det kollektiva förtrycket i hederskulturer, så är du mer än lovligt naiv.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-12 15:46:28 följande:

Men min diskussion handlar om mäns våld mot kvinnor på ett mer övergripande plan, och det är otvetydigt att detta våld utövas av män med både svensk och utländsk bakgrund

Varför vill du exkludera det våld mot kvinnor som utövas av män med svensk bakgrund och som vuxit upp med svensk kultur från diskussionen?

Mäns våld mot kvinnor i mer generell mening är något som länge varit känt och som man länge har jobbat emot, vilket märks inte minst i lagstiftningen, förekomsten av kvinnojourer mm. Sedan kanske man kan och borde göra mer...
    KillBill skrev 2025-10-12 15:46:28 följande:

Som sagt, jag bortser inte från hedersförtryck, tvärtom ser jag det som ett mycket allvarligt problem som måste bekämpas. Det har jag också lyft i flera tidigare inlägg.

Om vi enbart pratar om hedersvåld riskerar vi att osynliggöra det våld som begås av män som inte passar in i den kategorin. Det vore orimligt,  inte minst med tanke på alla de kvinnor som misshandlats eller dödats av män med svensk bakgrund.

Hederskultur/hedersförtryck och det fysiska och psykiska våld som där utövas är av annan art, har en annan grund och har ett mer kollektivt stöd inom vissa grupper. Det fordrar andra strategier än det allmänna våldet mot kvinnor. Detta har man inte lika länge haft full kunskap om.

Därför är det beklämmande med människor som mörkat, förnekat och förminskat problemet och bromsar detta arbete, inte minst vad det gäller att inhämta och sprida kunskap (som jag givit exempel på). 

Eftersom hedersförtryck (inkl relaterat våld) är mer kulturellt betingat än våld mot kvinnor i mer allmän mening (här i den nordvästra delen av världen), så är det mer relevant för tråden.

Därför anser jag det är kontraproduktivt att blanda ihop dessa.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-10-12 22:36:11 följande:
    Hederskultur och hedersförtryck är mer än mäns våld mot kvinnor. Det är en rad olika normer som inte längre är så vanligt förekommande som tidigare inom svensk kultur. Med det sagt finns det fortfarande inhemskt infödda som genom sin kulturella tillhörighet, ofta inom  religiösa samfund, som har samma typ av förtryck av kvinnor och flickor genom hedersnormer som den hederskultur som en del av de invandrade har med sig. 

en del av hedersnormerna finns mer utbrett i olika delar av det svenska samhället utan att det handlar om invandrares hederskultur. Hedersnormer som skambeläggning av hbtq, misogynitet, lättkränkthet delas med incels och reaktionära konservativa till exempel.

Du vet säkert vilka här i trådarna som kallar kvinnor och flickor (och journalister) för prostituerade 
    M.a.o. inget som motsäger det jag precis skrev.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-14 22:19:11 följande:
    BRÅ:s NTU visar tydligt att mäns våld mot kvinnor är lika vanligt i väletablerade områden som i socioekonomiskt utsatta.

Annan forskning visar att både utlandsfödda och inrikesfödda män begår våld i nära relationer i proportion till sin andel av befolkningen.

Våld i nära relationer är ett allvarligt samhällsproblem oavsett var man bor eller vilken bakgrund gärningsmannen har. Därför bör fokus ligga på att förebygga och motverka våldet generellt, snarare än att koppla det till specifika grupper av människor. 
    ...och du tror på riktigt att kvinnor av utländsk härkomst, särskilt de mest utsatta och med lägst utbildning, i samma grad som svenska kvinnor (med svenska som modersmål) svarar på en trygghetsundersökningsenkät på svenska?
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-10-15 08:36:03 följande:
    Enkäten finns på engelska persiska och arabiska..
    Kopierat från:
    Brås statistiska undersökningar om brott Ett metodstöd för tolkning av resultat
    Brås statistiska undersökningar. Ett metodstöd.

"De personer som ingår i urvalet får en inbjudan till att delta i undersökningen via digital brevlåda (Kivra, Min Myndighetspost eller Billo). För dem som saknar digital brevlåda, eller som valt att inte få digitala utskick från SCB, görs utskicken med post."

"Webbenkäten finns på svenska och engelska, medan postenkäten finns på svenska, engelska, arabiska och persiska."

Svar på tråden Mångkultur