Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Mångkultur

KillBill skrev 2025-05-11 19:32:20 följande:
    Det stämmer inte. Även svenskar kan bo i segregerade områden eller gå i segregerade skolor. Segregation handlar inte bara om ursprung och jag antar att du inte anser att vi behöver intergrera människor med helsvensk bakgrund eller? Visst finns det kopplingar mellan integration och segregation och segregationen är en viktig faktor till att integrationen fungerar så det är där vi måste börja..
    Det beror på vad man menar med segregation... men visst, utbildnings- och inkomstnivån lär nog vara högre bland de som bor i stora villor i attraktiva områden än hos de som bor i hyreshusen en mil därifrån. Antagligen kommer de heller inte gå i samma skolor.

Men vad gör man åt det?

Ute i arbetarförorterna kan man kanske utjämna lite genom att anlägga villa-, radhus- och hyreslägenhetsområden blandat och och ha skolan mitt i. Men du lär inte få Lidingö kommun att bygga hyresrätter med standard och hyror för "knegarna".

Men segregation bland invandrade hänger nog mest på att det är för mycket invandrade och för få svenskar i vissa områden och på vissa skolor, vilket försvårar integrationen.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-05-12 07:31:47 följande:

Precis som du säger kan kommuner med hög andel höginkomsttagare planerar för mer varierade bostäder genom att bygga fler hyresrätter och en fattigare stadsdelar kan etablera småhus och radhus. 

Men det kommer de ju inte att göra. Kommuner som Lidingö försöker ju t.o.m. bli av med sjuka, funktionsnedsatta och bidragstagare (uppmärksammat i media och kallat "social dumpning").

Jag har för anhörigas räkning haft en del med förvaltningsrätt att göra och de strävar efter att myndigheten får rätt gentemot individen.

Det spelar heller ingen roll vilka lagar eller regelverk man påför myndigheter, för det kontrolleras inte i tillräckligt stor utsträckning att de faktiskt efterlever lagen.
  • Tom Araya
    KillBill skrev 2025-05-12 11:56:14 följande:
    Det är där vi måste börja. Staten måste ta i med hårdhanskarna mot kommuner som Lidingö som agerar för att öka segregationen i samhället. 
    Kommunernas självbestämmande är ganska stark och kommuner som Lidingö har ingen lust att ta ansvar för politiken hos riksdag och regering.

Jag har en viss förståelse för det. Man ruttnar ju på att beslutsfattare skjuter över konsekvenserna på någon annan.
  • Tom Araya
    Zappan skrev 2025-05-20 10:35:47 följande:

O ja. Den viktigaste faktorn är din ekonomi, inte etnicitet. Om du inte vill bo i allmännyttans billigaste lägenheter kan du relativt enkelt KÖPA bort dig därifrån med ett lån och en insatslägenhet eller egnahem. För att få det lånet måste du ha en officiell legal inkomst. Om du har det har du också ett arbete, som du måste sköta, vilket i sin tur innebär att du är nykter, går och lägger dig klockan 23 och sover på nätterna, samt att du har kodlås på porten till HSB-/Riksbyggenhuset, oavsett om det bara finns 0-1 bostadsrättsinnehavare i trapphuset som har ett svenskt namn. 

Det går alldeles utmärkt att studera segregationen bland utlandsfödda i Botkyrka, det är bara att jämföra Alby öster om E4:an (Botkyrkahem kommunal allmännytta) och HSBs insatslägenheter på andra sidan E4.Jämför vad som står på parkeringarna, ljudnivån i husen klockan 24:00 en tisdag, skicket på hissar och trapphus eller hur länge du kan ha en cykel stående i cykelstället innan den försvunnit. En kompis till mig, född i Iran, gjorde den flytten på 400 meter när han fick jobb som huvudlärare i matte på Tumbagymnasiet, och det tog 3 månader till han hävdade att "det går inte att bo bland blattarna i Alby". 

Då allt fler hyresrätter omvandlas till bostadsrätter så blir även de områdena mer invandringstäta.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-05-20 18:07:17 följande:
    Det är bara för etnonationalister det spelar roll om det bor invandrare där eller inte. 
    Du tror alltså inte på effekterna för integrationen när svenskar blir för få och invandrade för många på skolor och i bostadsområden?
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-05-21 23:20:57 följande:

Tror du att kulturell integration är nödvändig?

Räcker det inte med att integreras i arbetslivet och samhället och att barn och ungdomar är integrerade i mening att de har meningsfull fritid och är motiverade att gå i skolan?

Åkesson menade i en valdebatt att kulturell integration var nödvändig och samtidigt omöjlig. Inte en konstig åsikt från en kille som gick med i ett parti som bildats av fascister, nazister, rasister och vitmakt. Åkesson gick ju i demonstrationståg med nazisterna i partiet.

Åkesson ger uttryck för etnonationalistiska åsikter.  Gör du?

Ja, jag är övertygad om att kulturell integration är viktigt.

För att passa in, fungera väl, känna sig hemma och förstå de man möter så behöver man kunna språket och kulturen i övrigt.

Jag tror också det är viktigt att man känner någon grad av lojalitet med det land man är bosatt i och inte avser att flytta ifrån, i synnerhet om medborgarskap kommer på fråga.

Därmed inte sagt att man fullständigt måste radera sitt kulturarv och sin kulturella identitet från det land man är född och helt eller delvis är uppväxt i.
  • Tom Araya
    Padirac skrev 2025-05-21 23:20:57 följande:

Tror du att kulturell integration är nödvändig?

Räcker det inte med att integreras i arbetslivet och samhället och att barn och ungdomar är integrerade i mening att de har meningsfull fritid och är motiverade att gå i skolan?

Åkesson menade i en valdebatt att kulturell integration var nödvändig och samtidigt omöjlig. Inte en konstig åsikt från en kille som gick med i ett parti som bildats av fascister, nazister, rasister och vitmakt. Åkesson gick ju i demonstrationståg med nazisterna i partiet.

Åkesson ger uttryck för etnonationalistiska åsikter.  Gör du?

Tom Araya skrev 2025-05-22 05:11:50 följande:
    Ja, jag är övertygad om att kulturell integration är viktigt.

För att passa in, fungera väl, känna sig hemma och förstå de man möter så behöver man kunna språket och kulturen i övrigt.

Jag tror också det är viktigt att man känner någon grad av lojalitet med det land man är bosatt i och inte avser att flytta ifrån, i synnerhet om medborgarskap kommer på fråga.

Därmed inte sagt att man fullständigt måste radera sitt kulturarv och sin kulturella identitet från det land man är född och helt eller delvis är uppväxt i.
    Till skillnad mot Åkesson så tror jag dock inte på att kulturell integration är omöjlig, den är bara olika svår beroende på hur långt ifrån vår kultur den invandrade har växt upp i. Sedan spelar det också roll vilka förutsättningar den invandrade får i Sverige. Otydligheten från svenskt samhälle och svenska myndigheter gör den invandrade beroende av kontakten med svenskar, vilket de inte alltid får så mycket av om de bor på en ort där svenskar är i minoritet.

Jag har mött människor från alla delar av världen som verkligen uppskattar friheten, möjligheterna och tryggheten med att bo och leva i Sverige i förhållande till det land de kom ifrån. Man ser hos dem en tydlig vilja att lära sig språket och att i stort leva som vi.

Jag hör också liknande exempel från många andra, bekanta och folk jag inte känner personligen. Häromdagen hörde jag Krister Claesson (komiker/skådespelare känd från Stefan och Krister) på podden 'Oskyddat samtal' berätta om en irakisk pojke han varit lite av mentor åt.

• Tom Araya
    KillBill skrev 2025-05-22 07:31:52 följande:

Att invandrare har samma försvarsförmåga som meborgare med svenska rötter är väl ett bevis på att lojaliteten  till Sverige redan finns bland de som invandrat till vårt land så vad är det du är ute efter?

www.gp.se/politik/forskaren-inget-belagg-for-att-invandrare-har-lag-forsvarsvilja.38b752cd-01a6-4cba-86e4-245e82dc2bd0

Christoffer Wedebrand vid Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI):

"Det finns ingenting i vårt datamaterial som tyder på att invandrare skulle ha lägre försvarsvilja, säger Christoffer Wedebrand"

Jag har varit ungdomsledare i Hemvärnet och Försvarsutbildarna i 10 år och även hört en del från FM-anställda som utbildar soldater... vi har i de flesta fall mycket goda erfarenheter av unga killar och tjejer med utländsk bakgrund. Dessa utgör inga problem. Men vi möter bara i mycket liten del av alla unga, oavsett om de är svenskar eller invandrade.

Ute i samhället upplever jag tongångar som inte främjar svensk försvarsförmåga och även dessa finns bland både svenska och invandrade.
Svar på tråden Mångkultur