Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Mångkultur

Generalisering en ligger i att du tror att gruppen muslimer är homogen. Bara det att gruppen muslimer är större än gruppen nyssnazister pekar på att det finns en större variation. 

Det finns bland etnonationalister och även andra personer en missuppfattning om att alla från Mellanöstern är muslimer och är islamister och hatar och hotar homosexuella.

Din text representerar gruppen väl om du menar det du skriver.

Tom Araya skrev 2025-03-22 19:37:10 följande:
    Det är ingen generalisering att anta att resultatet blir detsamma om en homosexuell kastas från en balkong av 
    A. En muslim.
    B. En Sverigedemokrat.
    Alla fakta talar för att resultatet blir ungefär detsamma och att eventuella skillnader ligger i något annat än personen som kastade ut dem från balkongen.

Det är heller ingen generalisering att hävda att gruppen muslimer är större än gruppen Sverigedemokrater. Det är obestridlig fakta.
  • Padirac

Tankefloppen ar en del inbyggda felaktigheter.

Människohandel var förbjuden sedan lång tid tillbaks och import av människor förekom inte.

Århundradet före 1925 hade 1-1,5 miljoner svenskar utvandrat till usa då Sverige inte hade religionsfrihet eller politisk frihet och en lång tid av problem med att människor inte kunde försörja sig alls.

Cheers skrev 2025-03-29 10:19:13 följande:

Ett roligt tankeexperiment är att fråga sig hur svenska folket skulle ha ställt sig till ett förslag om att importera flera miljoner utlänningar från Mellanöstern och Afrika där svenskarna till stora delar skulle få betala notan för deras försörjning här i Sverige. Ja vad tror ni?

• Padirac
    Tom Araya skrev 2025-05-20 13:19:04 följande:
    Då allt fler hyresrätter omvandlas till bostadsrätter så blir även de områdena mer invandringstäta.
    Det är bara för etnonationalister det spelar roll om det bor invandrare där eller inte. 
  • Padirac

Tom menar att det är samma problem om invandrare med ekonomiska medel och ordnade liv köper lägenheter och flyttar till Vasastaden eller Lärkstaden.

För att Tom menar att det spelar roll var man kommer från och vilka traditioner man har.

Du kanske menar samma, eller någonting annat?. Det framgår inte då du pratar om stadsdelar medans Tom pratar om etnicitet. 

Cheers skrev 2025-05-20 19:14:18 följande:
     Nej, du har fel. Jag är inte etnonationalist men tycker självklart att det spelar roll. Vem fan vill bo i Rinkeby om man kan bo i Vasastaden? Eller Lärkstaden för den delen....
  • Padirac
    Zappan skrev 2025-05-20 22:23:09 följande:
    Då fler hyresrätter omvandlas till bostadsrätter ökar medelklassen i dessa områden, och underklassen blir kvar i allmännyttans hyresbostäder. 
    Japp, det är lätt att begripa.

En del andra ser tyvärr inte klass och sociala och ekonomiska förutsättningar eller avsaknad av förutsättningar som bidragande faktorer utan ser själva etniciteten som problemet.
  • Padirac

Tror du att kulturell integration är nödvändig?

Räcker det inte med att integreras i arbetslivet och samhället och att barn och ungdomar är integrerade i mening att de har meningsfull fritid och är motiverade att gå i skolan?

Åkesson menade i en valdebatt att kulturell integration var nödvändig och samtidigt omöjlig. Inte en konstig åsikt från en kille som gick med i ett parti som bildats av fascister, nazister, rasister och vitmakt. Åkesson gick ju i demonstrationståg med nazisterna i partiet.

Åkesson ger uttryck för etnonationalistiska åsikter.  Gör du?

Tom Araya skrev 2025-05-21 19:24:15 följande:
    Du tror alltså inte på effekterna för integrationen när svenskar blir för få och invandrade för många på skolor och i bostadsområden?
  • Padirac

De verkar lika begåvade som alltid de där forumen du frekventerar

600 000 går alltså till en dag där alla oavsett religion och kultur kan delta på samma villkor.

Och begåvningsreserven menar då att 600 000 går till någonting islamistiskt

Är det kanske så att de där snillena tänkt flytta till ett land som inte tar emot invandrare

Tomte

Anonym (Marie) skrev 2025-06-07 15:33:38 följande:

Detta är inte mina egna synpunkter, utan jag läste detta på ett annat forum. Jag har tagit bort vissa ord som kan uppfattas som "rasistiska" eller hat gentemot muslimer. 

Malmö har låtit ABF ta över skötseln att anordna firandet av en muslimsk högtid. De antyder att det inte enbart är ett muslimskt/islamiskt firande utan att alla är välkomna vilket muslimerna inte gillar. De är missnöjda med att S har förvandlat högtiden till "något blandat gytter med globalistisk smörja". Även i Visionspartiet (med avhoppare från islamistpartiet Nyans) är man upprörda över att alla är inbjudna - oavsett bakgrund - till en festival där de firar gemenskap och mångfald.

Andras kommentarer om detta:

"Märkligt att muslimer, som enbart existerat i sådana här mängder i Sverige i några årtionden, får 600 000 för deras firande. Men Malmö ger inte sådana här enorma bidrag för uråldriga svenska traditioner, högtider och kultur".

"Vilken cirkus! Självklart ska man inte finansiera någonting som är islamistiskt  med skattepengar! Men om S och V inte har muslimernas stöd i Malmö så förlorar de. Islam i Malmö har ett starkt fäste, och sharia lag är applicerad. Som kvinna förväntas du följa dessa regler, annars kan du bli anmäld. Eller utsatt för hedersrelaterat förtryck och våld Burka, burkini, hijab och judehat är vardagsmat i Malmö".

"Imamer blir skitsura för att de inte kunde lägga vantarna på 600 000, men också för att Malmöpolitikerna ville anordna en multikulturell folkfest".

Min kommentar: Många tar till rasistkortet när vi anklagas för att inte respektera muslimernas kultur. Inga skolavslutningar i kyrkan för att visa hänsyn, och vissa svenska sånger har gjorts om för att ta hänsyn. Samma sak i skolor och förskolor. De vill bygga mer moskéer, och de kan få enorma summor i bidrag som betalas med våra skattepengar (som många har fått återbetala på grund av bidragsbrott). De har ansökt om att det ska byggas bönerum för muslimska läkare.

Men trots stora summor pengar så vill de inte bjuda in andra för att fira gemenskap och mångfald. Det är genom våra skattepengar som de har fått hjälp med att lära sig svenska (men alla vill inte det) och få möjlighet att bygga upp ett helt nytt liv med skola och utbildning. Och under tiden lever de på bidrag.

Varför är de så upprörda? Är det för att de som följer Koranen anser att vi kristna är "orena och otrogna?" Och därför ska vi inte bli inbjudna? Och för att deras ledare basunerar ut att Sverige ska lyda under islam? 

• Padirac

Det förekommer fler fel ock tokigheter i det som citerats från ngt annat forum...

Medarrangörer är ABF, Medborgarskolan Syd och Lyktan Sverige.

ABF har kopplingar till S och medborgarskolan har kopplingar till M. Lyktan Sverige är en organisation kopplad till arabisk kultur och religion.

I Sverige finns en lång tradition att inkludera alla i offentliga och offentligt sponsrade evenemang. Det är en del av svensk kultur och demokrati.

malmo.se/Aktuellt/Artiklar-Malmo-stad/2025-06-05-Med-anledning-av-bidrag-till-ABF-Malmo-for-att-arrangera-Eid-i-Folkets-park.html

Tom Araya skrev 2025-06-08 00:59:56 följande:
    Frågan är ju

-om andra likvärdiga arrangemang lika lättvindigt tilldelas bidrag av den storleken?

-detta var alltså ett evenemang som muslimerna själva önskade skulle vara förbehållet muslimer, inte för alla.
    Det torde vara enkelt att titta i budget och redovisning vart pengar gått.. 
    Tom Araya skrev 2025-06-08 00:59:56 följande:
    Frågan är ju

-om andra likvärdiga arrangemang lika lättvindigt tilldelas bidrag av den storleken?

-detta var alltså ett evenemang som muslimerna själva önskade skulle vara förbehållet muslimer, inte för alla.
  • Padirac

ABF, Medborgarskolan och en muslimsk förening ordnade detta tillsammans

ABF är knutet till LO och S

Medborgarskolan är knutet till M

nattuw skrev 2025-06-09 11:08:19 följande:
    Ett försök att skapa ett beroende av skattepengar för att få inflytande över och kunna kontrollera en religiös högtid.
  • Padirac
    Anonym (Marie) skrev 2025-06-14 10:41:03 följande:

Jag har läst det du har skrivit. Men jag undrar varför det ser ut som det gör i Sverige när de blev välkomna hit, och fick all hjälp ekonomiskt? Varför har så många blivit kriminella, och varför är invandrare överrepresenterade när det gäller bidragsbrott? Det är bara att googla rapporter från Försäkringskassan. 

Jag är en fattig pensionär, och har jobbat heltid hela livet. Har betalat av CNS, hus- och billån. Äldre invandrare kommer hit och lär sig aldrig svenska, men får ändå grundpension + bidrag. Kan man bli annat än less om man har gjort rätt för sig hela livet?

Min familj och jag flyttade till Frankrike och bodde där i många år. Vi sparade och snålade innan vi flyttade dit, lärde oss flytande franska och fick jobb meddetsamma. Inte levde vi på bidrag! 

Det är kanske svårt att förstå för er invandrare, eller andra generationen. Men för oss som har levt i ett tryggt och säkert land så är det väldigt ledsamt och frustrerande att se vad som nu har hänt med Sverige. Gängkriminella, mord, skjutningar och sprängningar. Våra grannländer har i artiklar skrivit att Sverige nu är ett skräckexempel eftersom "svenska" gängkriminella nu har dessa länder som mål. Tror du mig inte så är det bara att googla.

Jag är så trött på det största samtalsämnet här i Sverige, invandringen och de gängkriminella. Tack för mig. Glad

Du är ju fri att samtala om annat än den felaktigt generaliserande uppfattningen om invandrare du redogör för.

Våld och dödligt våld utanför de gängkriminella miljöerna har sedan 60- och 70-talet minskat. Det är inom de gängkriminella miljöerna det dödliga våldet ökat. 

Det betyder att du - om du nu inte är del av eller närstående till gängkriminella - har en mindre risk att utsättas för våld och dödligt våld än den tid du pratar om.

Jag ska ta fram lite siffror på Frankrike och andra länder så du kan jämföra
Svar på tråden Mångkultur