Inlägg från: Padirac |Visa alla inlägg
  • Padirac

Mångkultur

Anonym (Marie) skrev 2025-06-14 10:41:03 följande:

Jag har läst det du har skrivit. Men jag undrar varför det ser ut som det gör i Sverige när de blev välkomna hit, och fick all hjälp ekonomiskt? Varför har så många blivit kriminella, och varför är invandrare överrepresenterade när det gäller bidragsbrott? Det är bara att googla rapporter från Försäkringskassan. 

Jag är en fattig pensionär, och har jobbat heltid hela livet. Har betalat av CNS, hus- och billån. Äldre invandrare kommer hit och lär sig aldrig svenska, men får ändå grundpension + bidrag. Kan man bli annat än less om man har gjort rätt för sig hela livet?

Min familj och jag flyttade till Frankrike och bodde där i många år. Vi sparade och snålade innan vi flyttade dit, lärde oss flytande franska och fick jobb meddetsamma. Inte levde vi på bidrag! 

Det är kanske svårt att förstå för er invandrare, eller andra generationen. Men för oss som har levt i ett tryggt och säkert land så är det väldigt ledsamt och frustrerande att se vad som nu har hänt med Sverige. Gängkriminella, mord, skjutningar och sprängningar. Våra grannländer har i artiklar skrivit att Sverige nu är ett skräckexempel eftersom "svenska" gängkriminella nu har dessa länder som mål. Tror du mig inte så är det bara att googla.

Jag är så trött på det största samtalsämnet här i Sverige, invandringen och de gängkriminella. Tack för mig. Glad

bra.se/download/18.47bb43da192711ebb376719/1729675433437/2021_8_Dodligt_skjutvapenvald_i_Sverige_och_andra_europeiska_lander.pdf

Du kommer kanske att bli förvånad att det som skrivs i rapporten inte stämmer överens med dina samtalsämnen 
  • Padirac

Från BRÅs rapport 

I början av 00-talet låg Sveriges totalnivå klart under det europeiska

genomsnittet, men är något högre vid periodens slut ? motsvarande 11 avlidna per miljon invånare (jämfört med knappt 8 avlidna per
    miljon invånare i Europa i genomsnitt). Liknande men mer markanta
    skillnader mellan den första och den andra delen av perioden
    observeras även för dödligt skjutvapenvåld. I början av perioden var
    det i snitt 3 personer per miljon i befolkningen som sköts till döds
    i Europa; i Sverige rörde det sig om 2 personer. Detta antal har
    under de studerade åren fördubblats i Sverige, medan det i Europa
    sjunkit till omkring 1,6 avlidna per miljon invånare.
    Att det har skett en minskning och utjämning i nivåerna av dödligt
    våld i Europa har kartlagts tidigare (se t.ex. Aebi och Linde 2014).
    Analysen här visar att det samma gäller även dödligt skjutvapenvåld.
    Sverige högt i rangordningen
    när det gäller dödsskjutningar
    En annan fråga är exakt var Sverige befinner sig i relation till
    respektive land. I diagram 5 har de studerade länderna rangordnats
    för att ge en överblick av Sveriges nivå av dödligt våld totalt sett,
    samt med skjutvapen, i relation till resten av Europa. Med tanke på
    ibland stora årsvariationer visas läget som det var under periodens
    första fyra år, 2000?2003, i jämförelse med de sista, 2014?2017 (år
    2017 är det senaste året för vilket data erhållits för samtliga länder).
    Statistiken över dödligt våld generellt toppas ? både under periodens
    början och dess slut ? av de baltiska länderna, Lettland, Litauen och
    Estland, följda av Finland. Trots att nivåerna har mer än halverats
    i Baltikum mellan de två mättillfällena, är skillnaden mot de övriga
    länderna fortfarande mycket stor. De senaste fyra åren uppvisar även
    Belgien, Kroatien och Ungern en större förekomst av dödligt våld än
    Sverige, sett till befolkningens storlek. Sverige befinner sig dock i den
    övre halvan av rangordningen, efter att i periodens början haft den
    tredje lägsta nivån av dödligt våld bland de studerade länderna. Det
    behöver samtidigt tilläggas att flera större europeiska länder, som
    Tyskland, England och Wales eller Frankrike (samt Irland), saknas
    i denna jämförelse på grund av kvalitetsbrister i dödsorsaksdata.
    Som analyserna utifrån andra källor visar längre fram (diagram 11)
    ligger nivån i dessa länder inte långt ifrån Sveriges vid periodens slut.
    Sett till enbart dödligt våld med skjutvapen är det dock endast
    Kroatien som uppvisar en högre nivå än Sverige under 2014?2017.35
    I periodens början låg däremot Sverige på tredje lägsta nivå.
  • Padirac

Det är i verkligheten utanför etnonationalisternas alternativa verklighet då att bland utrikesfödda är stöder för de borgerliga partierna större än stödet för S.

En liten räkneövning på grundskolenivå förklarar resten av etnonationalisternas räkne fel, men det känns säkert så för dem..

..verkligheten spelar som alltid mindre roll ...

Tom Araya skrev 2025-09-27 14:29:31 följande:
    Inte sannolikt att s skulle gå emot en stor del av sin väljarkår.
  • Padirac

Jag hade siffror från 2023 som tydligen skiljer sig från 2025. Där angavs 40% stöd för S bland utrikesfödda och 42% stöd för borgerliga partier.

Mentat skrev 2025-09-27 21:43:56 följande:
    Nu hade du litet otur, jag antar att du inte var medveten om att SCB för statistik på partisympatier skilt på inrikes och utrikes födda.  (Partisympati, procent efter kön, utrikes/inrikes född, partisympati och mätmånad. PxWeb ) 

Mätningen för maj 2025, dvs senaste, visar en kraftig överrepresentation för (s) bland utrikes födda. (m) däremot är kraftigt underrepresenterade. Jag rekommenderar ett studium av SCB:s hemsida så kanske vi kan hålla oss till verkligheten och slipper "alternativa fakta".
  • Padirac

Här är mer data om andelen röstberättigade utifrån utlandsfödda eller utlandsfödda föräldrar.

Andelen inrikesfödda med inrikes födda föräldrar är mer än 70%, så andelen utlandsfödda som röstar har liten påverkan på valresultat.

Men visst, det kan ju fortfarande kännas så för etnonationalisterna

www.statistikdatabasen.scb.se/pxweb/sv/ssd/START__ME__ME0104__ME0104C/ME0104T23/table/tableViewLayout1/&timeType=from&timeValue=2002

Mentat skrev 2025-09-27 21:43:56 följande:
    Nu hade du litet otur, jag antar att du inte var medveten om att SCB för statistik på partisympatier skilt på inrikes och utrikes födda.  (Partisympati, procent efter kön, utrikes/inrikes född, partisympati och mätmånad. PxWeb ) 

Mätningen för maj 2025, dvs senaste, visar en kraftig överrepresentation för (s) bland utrikes födda. (m) däremot är kraftigt underrepresenterade. Jag rekommenderar ett studium av SCB:s hemsida så kanske vi kan hålla oss till verkligheten och slipper "alternativa fakta".
  • Padirac
    Mentat skrev 2025-09-27 22:54:25 följande:
    Även (v) är klart överrepresenterat bland utrikes födda och ingår i (s) regeringsunderlag.
    Fortfarande är det en liten del av valunderlaget,

Å andra sidan är rasister och nazister överrepresenterade i Kristerssons regeringsunderlag. Kom ihåg att Åkesson gick med i ett parti där ledarna bar naziuniformer på sina fester och grillar gör de ju i direktsändning och omplaceras efter det till centrala tjänster i kansliet.

Men fortsätt du att bekymra dig om vad utrikesfödda röstar på. 
  • Padirac

Det är bra, själv rättade jag också ett felaktigt påstående. Matematiken är enkel som sagt 

Mentat skrev 2025-09-28 07:18:23 följande:
    Jag bekymrar mig inte. Jag rättade ditt felaktiga påstående i inlägg #754 och det ändras inte av att du försöker förskjuta fokus.
  • Padirac
    ClumsySmurf skrev 2025-10-09 01:21:44 följande:
    du upprepar bara samma smörja som vänsterfeminister gjort i flera år, de som aldrig kunnat argumentera för sin sak trots att de har över 20 års våldsforskning som argument.

Den gemensamma nämnaren är män. maskulinitet...

några av bästaste argumenten i landet där kvinnor begår våld mot kvinnor i nära relationer ungefär motsvarande sin proportion till sin andel av befolkningen, att man har blivit tvungen att förneka våld i samkönade relationer för att kunna skylla allt på ett kön och patriarkatet ju bara en konsekvens av att ha hjärtat på rätta stället när man låtsasforskar i en ideologisk ekokammare.

Den one size fits all förklaringsmodell du klämmer in hela världen i håller ju inte ens i landet du bor i.
    Om du läser vad Killbill skriver så handlar påståendet enbart om mäns våld mot kvinnor, inte hästars, hundars eller kvinnors våld mot kvinnor.
  • Padirac

Jag menar att den som svarade på Killbills inlägg inte förstod  texten.

Mäns hat mot kvinnor finns att läsa i var och varannan tråd här på FL.

Var det inte någon som nyss skyllde på kvinnor i fråga om mäns våld mot kvinnor, och någon annan som spydde ur sig någonting nedlåtande om vänsterfeminister där våldet politiseras - till skillnad från att påstå att våldet är kulturellt betingat.

Hatet mot kvinnor och invandrare finns till stor del i samma politiska subkultur. Jag vet inte om det finns någon statistik på politisk tillhörighet och våld mot kvinnor, statistik relaterat till kulturell tillhörighet verkar det ju finnas enligt Killbills inlägg om jag förstod det rätt.

Incels, etnonationalister, misslyckade arga unga och gamla män verkar vara överrepresenterade i fråga om hat mot kvinnor och invandrare i alla fall om man ska tro de som skriver bla här och på delar av andra forum.

Tom Araya skrev 2025-10-09 08:26:58 följande:
    Jag antar att du inte har någon källa på den "forskningen"?
    KillBill skrev 2025-10-08 23:16:56 följande:

Den gemensamma nämnaren när det gäller våld mot kvinnor är alltså inte någon särskild kultur, religion eller ursprung. Den gemensamma nämnaren är män.

Du nämner själv faktiskt en gemensam nämnare till och det är kvinnor.
    Är det relevant?
    Tom Araya skrev 2025-10-09 08:28:54 följande:
    Du menar att allt annat våld än just det av män mot kvinnor är eller kan ha kulturella orsaker?
  • Padirac

Jag tror att förtroendet för myndigheten, räddningstjänst och poliser är ännu lägre bland alternativ-högern och rasisterna, de tjatar ju som om de bad en miljon ave Maria om hur woke och korrupt det kulturmarxistiska vänsterliberala av sossar och feminister infiltrerade samhället är.

Anonym (Else) skrev 2025-10-09 15:30:58 följande:

Du bör nog ta med i beaktandet ett det råder ett annat grupptryck i utsatta områden, som gör att kvinnor kanske inte vågar anmäla på samma sätt. I vissa kulturer är det inte helt oacceptabelt att uppfostra sin kvinna, eller sina barn. Om det finns en stöd eller acceptans bland din omgivning ,kan den som bryter mot normer bli rejält utstött. 

Utöver det är förtroendet mot myndigheter, räddningstjänst och poliser betydligt lägre än hos svenskar.

Svenska män är bland de mest jämställda i världen. Visst finns det rötägg, men varken vår kultur eller samhälle har en acceptans för att en kvinna ska behöva lyda sin man, eller att mannen ska ha rätt att ge repressalier när kvinnan inte lyder.

• Padirac

Jag har inte sett den statistiken, men fördomar säger att om deras agerande stämmer med åsikterna de uttrycker så är de förövare där de utsätter kvinnor och invandrare för våld i nära och ej nära relationer 

Kommer du ihåg hur SDs mest briljanta hjärnor skulle försvara sig med ett järnrör för att de kände sig hotade av en komiker nere på Kungsgatan Tomte 

Utsatthet för våld Död

Tom Araya skrev 2025-10-10 11:11:03 följande:
    ...och vad säger statistiken om "alternativhögerns" utsatthet för våld i nära relationer?
  • Padirac
    nattuw skrev 2025-10-11 13:29:39 följande:
    Eftersom det mycket väl kan vara människor med en viss bakgrund som är överrepresenterade i gruppen som använder våld i nära relationer oavsett om de bor i ett utanförskapsområde eller ett "väletablerat" område så går det inte dra en sådan sluts. Givet då att man inte utgår från någon fördom om vart vilka grupper av människor bor men då är grundpremissen felaktig och därmed faller hela argumentet.
    Eftersom i vandrare är överrepresenterade i områden med hög social utsatthet och i utanförskapsområden är inte grundpremissen eller  KillBills argument felaktigt. 
  • Padirac

Jag skrev inte att incels är etnonationalister och  misslyckade arga unga och gamla män,  jag skrev att misogyna män är incels, eller etnonationalister eller misslyckade arga unga eller misslyckade arga gamla män.

Det finns säkert de som är del fler av dessa grupper oavsett incels är höger eller vänster.

ClumsySmurf skrev 2025-10-11 18:35:49 följande:
    folk har en tendens att tycka att något dåligt är på den andra sidan om en själv, ibland även på den andra sidan av det politiska spektrumet
    enligt vissa är det ju bara invandrare som har dålig kvinnosyn, kanske för att de anser att deras egna dåliga kvinnosyn är en fakta/befogad och/eller för att flytta fokus från en själv.

sura bittra incels tycker att dåliga män är på den andra sidan av lågt självförtroende och ingen framgång med kvinnor så det blir svårt att avgöra vilka de hatar mest, players, manliga feminister med stabil relation och familj eller kvinnor, men det lutar åt kvinnorna som inte valde dem.

på något sätt politiseras det fula med sura bittra incels som har sin egna subkultur, där många av dem antagligen bara skulle bli gladare om det blev sämre för alla andra så de förknippas med dumhöger, trots att det inte funnits någon statistik på politisk tillhörighet.
    Major new study reveals key insights into incel community

Ethnic diversity: The study included a diverse ethnic representation, with 58% white and 42% identifying as people of colour.

Political orientation: On average, incels positioned themselves slightly left of centre politically. This challenges the common assumption that incels are predominantly aligned with far-right ideologies.

Socioeconomic backgrounds: Participants came from diverse socioeconomic backgrounds, with 40.6% identifying as middle class and 27.1% as lower-middle, challenging the notion that incels are predominantly from lower socioeconomic backgrounds.

https://www.swansea.ac.uk/press-office/news-events/news/2025/05/major-new-study-reveals-key-insights-into-incel-community.php
  • Padirac
    Tom Araya skrev 2025-10-12 21:52:06 följande:
    Mäns våld mot kvinnor i mer generell mening är något som länge varit känt och som man länge har jobbat emot, vilket märks inte minst i lagstiftningen, förekomsten av kvinnojourer mm. Sedan kanske man kan och borde göra mer...
    KillBill skrev 2025-10-12 15:46:28 följande:

Som sagt, jag bortser inte från hedersförtryck, tvärtom ser jag det som ett mycket allvarligt problem som måste bekämpas. Det har jag också lyft i flera tidigare inlägg.

Om vi enbart pratar om hedersvåld riskerar vi att osynliggöra det våld som begås av män som inte passar in i den kategorin. Det vore orimligt,  inte minst med tanke på alla de kvinnor som misshandlats eller dödats av män med svensk bakgrund.

Hederskultur/hedersförtryck och det fysiska och psykiska våld som där utövas är av annan art, har en annan grund och har ett mer kollektivt stöd inom vissa grupper. Det fordrar andra strategier än det allmänna våldet mot kvinnor. Detta har man inte lika länge haft full kunskap om.

Därför är det beklämmande med människor som mörkat, förnekat och förminskat problemet och bromsar detta arbete, inte minst vad det gäller att inhämta och sprida kunskap (som jag givit exempel på). 

Eftersom hedersförtryck (inkl relaterat våld) är mer kulturellt betingat än våld mot kvinnor i mer allmän mening (här i den nordvästra delen av världen), så är det mer relevant för tråden.

Därför anser jag det är kontraproduktivt att blanda ihop dessa.
    Hederskultur och hedersförtryck är mer än mäns våld mot kvinnor. Det är en rad olika normer som inte längre är så vanligt förekommande som tidigare inom svensk kultur. Med det sagt finns det fortfarande inhemskt infödda som genom sin kulturella tillhörighet, ofta inom  religiösa samfund, som har samma typ av förtryck av kvinnor och flickor genom hedersnormer som den hederskultur som en del av de invandrade har med sig. 

en del av hedersnormerna finns mer utbrett i olika delar av det svenska samhället utan att det handlar om invandrares hederskultur. Hedersnormer som skambeläggning av hbtq, misogynitet, lättkränkthet delas med incels och reaktionära konservativa till exempel.

Du vet säkert vilka här i trådarna som kallar kvinnor och flickor (och journalister) för prostituerade 
  • Padirac

Bara en mer nyanserad bild än klockan som går rätt två gånger per dag,

De uppgifter KillBill hade om att det inte fanns någon överrepresentation bland olika grupper avseende mäns våld mot kvinnor säger också någonting. 

Hedersbrott är brottsligt avsett det är kristna kurder eller kristna sjundedagsadventister eller ortodox islam. Om jag kommer ihåg det jag läst rätt så är hederskulturens normer om heder inte koppade specifika religioner eller etniciteter utan istället kopplade till samhällen med starka patriarkala uppfattningra, reaktionära konservativa värden och starka in och utgruppsvärderingar.  

Du ver vilka i trådarna här på FL som delar dessa värderingar och uttrycker dem: misogynitet, hat mot 'de andra', kallar kvinnor och flickor (och journalister) för prostituerade.

Tom Araya skrev 2025-10-13 17:12:02 följande:
    M.a.o. inget som motsäger det jag precis skrev.
Svar på tråden Mångkultur