• bf2014

Hjälp ang vab och förskola tack.

Hejsan!
    Har två barn, ett i skolåldern och ett som precis börjat förskolan. Nu har den äldsta blivit förkyld och är sängliggandes och därmed hemma från skolan idag. Det slog mig då att jag inte vet hur det fungerar med hur man gör med minstingen?
    FÅR han gå till förskolan när jag är hemma med den äldsta? 
    (idag är jag hemma med föräldrapenning, så jag har inte anmält någon vab). Och hur är det om båda barnen är sjuka samtidigt, för vem tar jag då vab?

Någon som kan hjälpa mig att reda ut detta
    Tack på förhand!

• Svar på tråden Hjälp ang vab och förskola tack.
  • cosinus

På vår förskola får det friska barnet gå som vanligt. Undantaget är om syskonet har magsjuka.

Hur vi gör i praktiken beror på hur sjukt det sjuka barnet är, hur livligt syskonet är, hur långa dagar de normalt sett har o s v. D v s det sjuka barnets behov av att få vara ynklig och sjuk utan att syskonet tar all uppmärksamhet kontra det friska barnets behov av en ledig dag. 

När båda barnen är sjuka kan man ta vab på vilket av barnen som helst. Har jag väl börjat anmäla på en brukar jag inte orka ändra så länge den är hemma. Om det inte går över 1 vecka, då byter jag barn.

• Alexi

Jag brukar oftast se vabdagar som en möjlighet för syskonet att också vara hemma lite extra. Men nu går det inte längre för den äldsta som går i skolan. Men lillebror skulle nog vara hemma eller gå kort dag på förskolan om äldsta var sjuk.

• Mael08

Du kan ta ut föräldrapenning för vilket av barnen du vill, under förutsättning att du har båda barnen hemma alltså. Vab får du bara ta för det barn som faktiskt är sjukt. Du får givetvis inte ta ut varken föräldrapenning eller vab för ett barn som är på förskolan.

• Mael08
    Mael08 skrev 2015-08-31 10:12:58 följande:

Du får givetvis inte ta ut varken föräldrapenning eller vab för ett barn som är på förskolan.

*Eller i skolan.
  • bf2014

Ok tack för svar. Jag är hemma med minstingen med föräldrapenning, vi ska börja skola in på förskola imorgon. Så ja riktigt än har han väl inte börjat förskolan rent praktiskt kanske
    Men tanken slog mig idag då detta scenariot uppstod, hur vi ska göra i fortsättningen, vad som är rätt så att säga.

• Mael08

Ett litet tillägg; du kan alltid välja att ha den lilla hemma från förskolan om den stora är sjuk, eftersom förskolan är frivillig. Tvärtom är däremot svårare, barn i skolan får inte vara lediga hur som helst eftersom vi har skolplikt.

• bf2014

Att skolan är obligatorisk har jag koll på så det är lugnt. Bara tänkte så man inte gör något fel med FK om man tex väljer att lämna minstingen på dagis när den äldsta är sjuk, om man är hemma med vab ersättning. att man minsann måste ha båda barnen hemma då. i framtiden kommer nog minstingen vara hemma om den stora är sjuk, men just nu i början när lillen ska skolas in så är det nog bra om han får kontinuitet på dagis och inte stannar hemma hipp som happ.

Svar på tråden Hjälp ang vab och förskola tack.