• Vanja

Förskoleklass

Hejsan! Kort fråga har en kompis som har sin lilla tjej I förskoleklass.
    Nu har rektorn på skolan meddelat att denna lilla tjej på 6 år ska resa 6mil enkel väg en dag I veckan till en annan skola för att hålla till där. (detta gäller samtliga barn I förskoleklassen. min kompis som tycker att hennes lilla tjej är alldeles för liten för att resa 1,5h enkel väg sa då att hon skulle hålla sin Dotter hemma istället dessa dagar. Hon fick då till svar av rektorn att hon då inte fick ha sin dotter I förskoleklassen alls isf  då man inte kan välja bort dagar. stämmer detta??? Mvh Vanja (Dom bor I ett mindre samhälle I Norrland)

• Svar på tråden Förskoleklass
  • amalie79

Om alla andra barnen åker så varför inte? Sjävklart ska inte en sexåring åka ensam men det kan de väl ändå inte tänkt? Ska alla åka tillsammans?

Be om föräldramöte och få det förklarat, låter väldigt märkligt

• Jelzebub
    Vanja skrev 2015-08-31 18:07:13 följande:

Det var ingenting som diskuterades heller. Föräldrarna vart inkallade (helt ovetandes) till ett möte en dag där man sa att vi har nu beslutat det här o så var de med de.

Men det låter ju inte särskilt demokratiskt! :o
  • Vanja
    Jelzebub skrev 2015-08-31 18:18:48 följande:

Men det låter ju inte särskilt demokratiskt! :o

Nej.. :(
  • Jelzebub

När jag var liten gick jag på en pytteliten skola i lågstadiet. Så när vi skulle ha gympa så bussades vi till en annan skola, men den låg 10-15 minuter bort bara.
    Sen byggdes min skola om.

• nnnnnnnn

Jag tror tvärtom vad många tror, att rektorn kan neka att barnet deltar i 6-årsverksamheten om man inte går fullt schema.

MEN... rektorn kan inget göra om man skriver in barnet i verksamheten och sedan ringer och säger att XX blir hemma idag, för XX är lite trött. Eller lite krasslig. Eller orkar inte med att resa så långt som de ska resa idag.

Så man kan inte begära att barnet ska gå vissa dagar, men reglera det ändå om man ringer de dagar man inte vill att barnet ska komma.

• amalie79

Säg att ungen tyvärr lätt blir åksjuk och kräks på buss och håll henne hemma de dagarna!

• Jelzebub
    Vanja skrev 2015-08-31 17:52:45 följande:
    Tycker också det hela låter jättekonstigt men det är tydligen så det är.. Frågan är om rektorn har rätt att neka dom förskoleklassen (som är frivillig) för att dom inte vill gå Onsdagar?
    Visst borde de kunna bestämma att barnet är "ledig" från föris på onsdagar?! Hoppas någon som vet sånt hittar till tråden.
    Men jag trodde man själv kunde bestämma. T ex "farmor kommer och hämtar efter mellis på tisdag och mormor efter lunch på torsdag" sånt brukar ju fungera.
  • Vanja
    amalie79 skrev 2015-08-31 18:15:33 följande:

Om alla andra barnen åker så varför inte? Sjävklart ska inte en sexåring åka ensam men det kan de väl ändå inte tänkt? Ska alla åka tillsammans?

Be om föräldramöte och få det förklarat, låter väldigt märkligt

Ja dom ska åka tillsammans. Dom har haft föräldramöte men fick som sagt inga vettiga svar alls. Min kompis största problem är att det är för långt, det blir snart mörkare tider, speciellt där uppe i norr. En och en halv timme i buss blir man väldigt seg av.. Därför tänkte hon tacka nej men fick nu alltså höra att det inte var möjligt. Det var allt lr inget.
  • Jelzebub
    Vanja skrev 2015-08-31 18:33:39 följande:
    Ja dom ska åka tillsammans. Dom har haft föräldramöte men fick som sagt inga vettiga svar alls. Min kompis största problem är att det är för långt, det blir snart mörkare tider, speciellt där uppe i norr. En och en halv timme i buss blir man väldigt seg av.. Därför tänkte hon tacka nej men fick nu alltså höra att det inte var möjligt. Det var allt lr inget.
    Råder din kompis att kämpa vidare. Sök på internet, prata med de andra föräldrarna, de kan väl hitta på något!
    Vad är skälet till att de måste till en annan skola en gång i veckan?
  • Vanja
    nnnnnnnn skrev 2015-08-31 18:25:01 följande:

Jag tror tvärtom vad många tror, att rektorn kan neka att barnet deltar i 6-årsverksamheten om man inte går fullt schema.

MEN... rektorn kan inget göra om man skriver in barnet i verksamheten och sedan ringer och säger att XX blir hemma idag, för XX är lite trött. Eller lite krasslig. Eller orkar inte med att resa så långt som de ska resa idag.

Så man kan inte begära att barnet ska gå vissa dagar, men reglera det ändå om man ringer de dagar man inte vill att barnet ska komma.

Så skulle man ju kunna göra! :)
Svar på tråden Förskoleklass