• Vanja

Förskoleklass

Hejsan! Kort fråga har en kompis som har sin lilla tjej I förskoleklass.
    Nu har rektorn på skolan meddelat att denna lilla tjej på 6 år ska resa 6mil enkel väg en dag I veckan till en annan skola för att hålla till där. (detta gäller samtliga barn I förskoleklassen. min kompis som tycker att hennes lilla tjej är alldeles för liten för att resa 1,5h enkel väg sa då att hon skulle hålla sin Dotter hemma istället dessa dagar. Hon fick då till svar av rektorn att hon då inte fick ha sin dotter I förskoleklassen alls isf  då man inte kan välja bort dagar. stämmer detta??? Mvh Vanja (Dom bor I ett mindre samhälle I Norrland)

• Svar på tråden Förskoleklass
  • Vanja
    Jelzebub skrev 2015-08-31 18:57:21 följande:

Råder din kompis att kämpa vidare. Sök på internet, prata med de andra föräldrarna, de kan väl hitta på något!

Vad är skälet till att de måste till en annan skola en gång i veckan?

Dom har som sagt inte fått nån bättre anledning än att det vore bra för barnen att komma in i lite större grupper.
  • Rocket Mania

Har dom specialregler där uppe eller? Förskoleklass är det inte skolplikt på. Vi hade flera barn som var hemma 1-2 dagar i veckan när mina barn gick fsk-klass.

• Vanja
    Rocket Mania skrev 2015-08-31 20:21:31 följande:

Har dom specialregler där uppe eller? Förskoleklass är det inte skolplikt på. Vi hade flera barn som var hemma 1-2 dagar i veckan när mina barn gick fsk-klass.

Jag vet inte alls.. Har försökt googla men inte blivit mycket klokare av de.. Min syster sa att det är en del av skolan och faktiskt har en läroplan precis som skolan. Hon nämnde även att gymnasiet inte heller är obligatoriskt men att när man väl kommit in så förväntas man följa läroplanen enligt chema, annars riskerar man att åka ut. Det är ju sant iof men jag tycker iallafall det låter konstigt.. Man kanske kan göra som tidigare skrev att man håller henne hemma en dag i veckan och skyller på sjukdom, trötthet o annat. Men då skulle jag oroa mig för en orosanmälan istället för att man är borta så mycket?
  • nnnnnnnn
    Rocket Mania skrev 2015-08-31 20:21:31 följande:

OM rektorn/skolan tycker att det är OK så är det OK.
    Om rektorn/skolan anser att det stör verksamheten så är det inte OK.

Precis som någon skrev om gymnasiet, det är frivilligt att söka plats, det är frivilligt att tacka Ja eller Nej till en plats, men när man har tackat ja till platsen så förväntas man delta fullt ut. Om inte rektorn godkänner annat.

Skulle gissa att rektorn inte tycker det är OK om det finns en dold agenda att skola in barnen i en annan verksamhet.

men som sagt, om man som vuxen anser att barnen inte mår bra av att vara där varje dag så kan man prata med rektorn om detta.

• Swagger

Hur många i den klassen är åksjukebarn? Brukar ju vara några i varje klass i den åldern.

• Vanja
    Swagger skrev 2015-08-31 22:09:57 följande:

Hur många i den klassen är åksjukebarn? Brukar ju vara några i varje klass i den åldern.

Inte den blekaste! Men enligt rektorn själv så är det inga problem för barn att åka så långt fram och tillbaka, det är värre för vuxna. Barn är tåliga typ. Hon verkar inte bry sig om varken föräldrars åsikter lr barn på det där stället. Tror att människan valt fel yrke :(
  • Vanja

Tack för alla bra åsikter och att ni tog er tid att svara!! :)

• HäckHäxan
    Vanja skrev 2015-08-31 23:28:02 följande:
    Inte den blekaste! Men enligt rektorn själv så är det inga problem för barn att åka så långt fram och tillbaka, det är värre för vuxna. Barn är tåliga typ. Hon verkar inte bry sig om varken föräldrars åsikter lr barn på det där stället. Tror att människan valt fel yrke :(
    Tåliga mitt åksjuka barn klarar knappt 2 mil och sen spyr hon. Vissa dagar funkar det bättre.

Så den där rektorn är ute och cyklar.

Jag hade krävt att få svar. Varför måste barnen åka alls. Vad finns det där borta som de inte kan göra på den vanliga förskolan?
  • viseversa
    Vanja skrev 2015-08-31 23:28:02 följande:
    Jag hade inte gett mig. Hon verkar ju som sagt dum i huvudet. Skrämmande.
  • cosinus
    Vanja skrev 2015-08-31 17:44:08 följande:

Hejsan! Kort fråga har en kompis som har sin lilla tjej I förskoleklass.
    Nu har rektorn på skolan meddelat att denna lilla tjej på 6 år ska resa 6mil enkel väg en dag I veckan till en annan skola för att hålla till där. (detta gäller samtliga barn I förskoleklassen. min kompis som tycker att hennes lilla tjej är alldeles för liten för att resa 1,5h enkel väg sa då att hon skulle hålla sin Dotter hemma istället dessa dagar. Hon fick då till svar av rektorn att hon då inte fick ha sin dotter I förskoleklassen alls isf  då man inte kan välja bort dagar. stämmer detta??? Mvh Vanja (Dom bor I ett mindre samhälle I Norrland)

6 mil enkel resa och 1.5 timmes restid enkel resa. Något stämmer inte. Man kan omöjligt bo så djävligt till i Norrland att bussen behöver snitta 40 km i timmen från punkt a till punkt b

1.5 timme enkel resa är rätt långt ja, 6 mil kan jag tycka är rätt ok under vissa förutsättningar. Är väl bara att låta barnet prova och se. Tycker barnet de dagarna är roliga så släpp prestigen och låt barnet åka, tycker det inte det så sjukanmäl de dagarna.
Svar på tråden Förskoleklass