• Vanja

Förskoleklass

Hejsan! Kort fråga har en kompis som har sin lilla tjej I förskoleklass.
    Nu har rektorn på skolan meddelat att denna lilla tjej på 6 år ska resa 6mil enkel väg en dag I veckan till en annan skola för att hålla till där. (detta gäller samtliga barn I förskoleklassen. min kompis som tycker att hennes lilla tjej är alldeles för liten för att resa 1,5h enkel väg sa då att hon skulle hålla sin Dotter hemma istället dessa dagar. Hon fick då till svar av rektorn att hon då inte fick ha sin dotter I förskoleklassen alls isf  då man inte kan välja bort dagar. stämmer detta??? Mvh Vanja (Dom bor I ett mindre samhälle I Norrland)

• Svar på tråden Förskoleklass
  • Sockervaddspinnen

Det låter märkligt.
    Hela grejen låter märklig.
    Sexårs är väl frivilligt?

• Vanja
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-31 17:46:44 följande:

Det låter märkligt.

Tycker också det hela låter jättekonstigt men det är tydligen så det är.. Frågan är om rektorn har rätt att neka dom förskoleklassen (som är frivillig) för att dom inte vill gå Onsdagar?
  • viseversa
    Sockervaddspinnen skrev 2015-08-31 17:46:44 följande:
    Det låter märkligt.
    Ja det låter märkligt. Det är ingen skolplikt i sexårs så man har rätt att ha barnen hemma en dag i veckan om man vill det. Varför i hela friden ska dom vara i en annan skola en dag i veckan? Jag hade inte heller gillat det faktiskt. Vad har rektorn gett för anledning?
  • viseversa
    Vanja skrev 2015-08-31 17:52:45 följande:
    Tycker också det hela låter jättekonstigt men det är tydligen så det är.. Frågan är om rektorn har rätt att neka dom förskoleklassen (som är frivillig) för att dom inte vill gå Onsdagar?
    nej det kan hon inte neka. Det är lika lite närvaroplikt som det är på förskolan. Då kan man ju ringa på morgonen och säga XX Är ledig idag. Det kan man göra i förkoleklassen cokså. från ettan däremot är det skolplikt så då kan man itne ha barnet hermma en dag i veckan.
  • whitestar

Nej, hon kan hålla henne hemma dom dagar hon vill,vet andra som valt att behålla sina barn hemma en dag i veckan, typ fredagar. Varför ska dom bussas så långt bort för en gång i veckan?

• Vanja
    viseversa skrev 2015-08-31 17:53:53 följande:

Ja det låter märkligt. Det är ingen skolplikt i sexårs så man har rätt att ha barnen hemma en dag i veckan om man vill det. Varför i hela friden ska dom vara i en annan skola en dag i veckan? Jag hade inte heller gillat det faktiskt. Vad har rektorn gett för anledning?

Dom ska in i en större grupp (för deras egen skull) är anledningen dom fått.
  • viseversa
    Vanja skrev 2015-08-31 17:55:51 följande:
    Dom ska in i en större grupp (för deras egen skull) är anledningen dom fått.
    Jag hade velat ha ett mer ingående svar på varför dom anser detta vara en bra lösning. Och den där rektorn verkar smått dum i huvuder i övrigt också.
  • Vanja

Min kompis misstänker att man har planer på att lägga ner skolan och därför vill skola in barnen på annat håll. Men jag tycker inte det låter tillåtet som dom gör. Anledningen att resan på 6mil tar 1,5h är att man ska skicka dom med vanliga reguljära bussar.

• Vanja

Det var ingenting som diskuterades heller. Föräldrarna vart inkallade (helt ovetandes) till ett möte en dag där man sa att vi har nu beslutat det här o så var de med de.

• Jelzebub
    Vanja skrev 2015-08-31 17:44:08 följande:

Hejsan! Kort fråga har en kompis som har sin lilla tjej I förskoleklass.
    Nu har rektorn på skolan meddelat att denna lilla tjej på 6 år ska resa 6mil enkel väg en dag I veckan till en annan skola för att hålla till där. (detta gäller samtliga barn I förskoleklassen. min kompis som tycker att hennes lilla tjej är alldeles för liten för att resa 1,5h enkel väg sa då att hon skulle hålla sin Dotter hemma istället dessa dagar. Hon fick då till svar av rektorn att hon då inte fick ha sin dotter I förskoleklassen alls isf  då man inte kan välja bort dagar. stämmer detta??? Mvh Vanja (Dom bor I ett mindre samhälle I Norrland)

Jag skulle aldrig tillåta en sexåring att resa tolv (12) mil per dag. Det är ju en väldigt lång resväg! Låter väldigt konstigt!
Svar på tråden Förskoleklass