Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 13:13:52 följande:
Varför skulle man inte vara fördömande mot sexuella övergrepp? Förstår du verkligen inte skillnaden?
Inga myndigheter i Sverige dömer någon för att de skaffar barn, hur dålig situation man än har.
Det jag menar är att man inte ska döma någons handlingar (som inte är kriminella) när man inte har kunskap om situationen. De flesta svenska har levt i trygghet i hela sina liv och kan egentligen inte alls sätta sig in i hur det är att inte ha det så. Och bör följaktligen inte vara så fördömande. Vi vet helt enkelt inte vad vi pratar om.
Sexuella övergrepp och barnmisshandel, jag förstår skillnaden i att det är två olika klandervärda handlingar. Även om just den här typen av barnmisshandel inte är kriminell
Jag förstår att det inte är kriminellt att skaffa barn, men förstår för mitt liv inte hur man kan göra det när man har den livssituationen. Jag känner inte de där människorna och vet inte hur de hade det och varför de valde att skaffa barn när det råder krig och oroligheter, men vad kan det finnas för rimlig anledning egentligen? Har mycket svårt att ha överseende med detta.
Förstår hur du menar, många gånger vet man inte hur folk har det och bör inte vara fördömande, men är det barn som blir utsatta har jag mycket svårt att tänka så och inte tycka att de gör fel
För barnmisshandel är vad det är, även om inte lagen säger det