Inlägg från: Anonym (inte bestämt mig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (inte bestämt mig)

Bryr mig inte om pojken som drunknade!

Men hur kan man skaffa barn om man lever under sådana dåliga förhållanden?

Oansvarigt.

absoluteawesome skrev 2015-09-12 09:44:14 följande:
    Jag tror ärligt talat att dem inte begriper bättre.

Kondomer P - piller m.m kostar pengar och är väl inte största prio.

Oansvarigt, javisst.
    Nu vet ju inte jag om pojkens föräldrar visste hur barn blir till men avhållsamhet är den allra effektivaste preventivmetoden och helt gratis. Och lever man under de där oroligheterna och inte vill sätta en barn till världen som kommer bli utsatt för det så borde valet vara enkelt.

så fruktansvärt oansvarigt
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 11:33:40 följande:
    Barn blev till även i koncentrationsläger. Det finns så mycket man inte förstår. Ibland är det bästa att vila i det och inte vara så fördömande.
    Ja det verkar förskräckligt. Skedde även sexuella övergrepp i lägren men det kanske man inte heller ska vara fördömande mot.

Finns många sorters barnmisshandel även i Sverige men där dömer våra myndigheter, oavsett hur synd det är om föräldrarna eller vad som nu kan ligga bakom som "man inte förstår"

För att skaffa barn under sådana oroligheter kan inte kallas för annat än barnmisshandel.
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 13:13:52 följande:
    Varför skulle man inte vara fördömande mot sexuella övergrepp? Förstår du verkligen inte skillnaden?

Inga myndigheter i Sverige dömer någon för att de skaffar barn, hur dålig situation man än har.

Det jag menar är att man inte ska döma någons handlingar (som inte är kriminella) när man inte har kunskap om situationen. De flesta svenska har levt i trygghet i hela sina liv och kan egentligen inte alls sätta sig in i hur det är att inte ha det så. Och bör följaktligen inte vara så fördömande. Vi vet helt enkelt inte vad vi pratar om.
    Sexuella övergrepp och barnmisshandel, jag förstår skillnaden i att det är två olika klandervärda handlingar. Även om just den här typen av barnmisshandel inte är kriminell

Jag förstår att det inte är kriminellt att skaffa barn, men förstår för mitt liv inte hur man kan göra det när man har den livssituationen. Jag känner inte de där människorna och vet inte hur de hade det och varför de valde att skaffa barn när det råder krig och oroligheter, men vad kan det finnas för rimlig anledning egentligen? Har mycket svårt att ha överseende med detta.

Förstår hur du menar, många gånger vet man inte hur folk har det och bör inte vara fördömande, men är det barn som blir utsatta har jag mycket svårt att tänka så och inte tycka att de gör fel

För barnmisshandel är vad det är, även om inte lagen säger det
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 13:34:33 följande:
    Kanske är det så att driften att skaffa barn är väldigt stor. Mycket tyder ju på det. Kanske hade man om man var i den situationen avstått men det sannolika är ju att man hade betett sig som de flesta andra. Och det tror jag är viktigt att man är ödmjuk inför.
    Hur beter sig de flesta andra?
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 13:34:33 följande:
    Kanske är det så att driften att skaffa barn är väldigt stor. Mycket tyder ju på det. Kanske hade man om man var i den situationen avstått men det sannolika är ju att man hade betett sig som de flesta andra. Och det tror jag är viktigt att man är ödmjuk inför.
    Det verkar vara en mycket självisk drift, i så fall

Tänker knappast vara ödmjuk inför det
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 15:05:34 följande:
    Du får vara som du vill så klart. Hoppas inte att du kommer i kontakt med kvinnor som skaffat barn i misshandelsförhållande, flyktingfamiljer, föräldrar med missbruk, föräldrar som valt att skaffa barn trots cancer osv. För min del är det viktigt att ha förståelse. Få människor önskar att de aldrig blivit födda så det är inte deras talan du för.
    Nej jag för ingen annans talan men undrar vad Aylan (Eller Alan eller vad det korrekta namnet nu är) skulle tycka. Det var ju han som var upphov till den här diskussionen. Han fick leva ett orosfyllt kort liv med en plågsam död. Så meningslöst. Jag hade i varje fall föredragit att inte födas alls.
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 15:47:41 följande:
    Det är där det brister när man egentligen inte vet vad man pratar om. Det blir ju inte så intressant vad du tycker eftersom du inte levt under de omständigheterna. Man måste ju fråga dem som lever i det om de önskar att de aldrig blivit födda. Få människor tycker ju det. Hade döden varit att föredra hade man ju valt det ( inte när man är tre år men senare). Det är ju i västvärlden självmordsstatistiken är hög.
    Men med det resonemanget kan ingen av oss tycka någonting om eller kunna föreställa sig andras livssituation eller lidande. Inte heller ha en åsikt om hur andra lever eller hur de behandlar sina barn. I något sammanhang. Då kan man aldrig tycka något om att någon gör fel heller. Medkänsla och medlidande blir också meningslöst eftersom ingen som inte gått igenom det kan veta hur det känns. Varför ska vi ens anstränga oss för att försöka hjälpa främlingar på TV? Visst de ser ledsna ut och vi kan tänka oss att det kanske inte är så roligt att vara i den situationen men vi kan inte veta säkert hur de mår eller har det för vi är inte dom. Jag kan ju inte fråga dom heller för jag kommer inte åt dom. Och skulle jag kunna det så vet man ändå inte vad som rör sig i deras innersta sinne för jag har inte varit med om det som dom har.

Varför läser du ens en svensk diskussionstråd som handlar om ett dött flyktingbarn om det inte är intressant vad andra tycker om de inte varit där själva?
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 15:05:34 följande:
    Du får vara som du vill så klart. Hoppas inte att du kommer i kontakt med kvinnor som skaffat barn i misshandelsförhållande, flyktingfamiljer, föräldrar med missbruk, föräldrar som valt att skaffa barn trots cancer osv. För min del är det viktigt att ha förståelse. Få människor önskar att de aldrig blivit födda så det är inte deras talan du för.
    Varför inte? Att komma i kontakt med andra människor som man tycker har gjort fel i det förflutna är nog svårt att undvika. Ibland blir man till och med vänner.

Förståelse? Hur ska det gå till om det är som du säger att ingen av oss kan förstå de där föräldrarna?
    Anonym (Autism) skrev 2015-09-12 15:47:41 följande:
    Det är där det brister när man egentligen inte vet vad man pratar om. Det blir ju inte så intressant vad du tycker eftersom du inte levt under de omständigheterna. Man måste ju fråga dem som lever i det om de önskar att de aldrig blivit födda. Få människor tycker ju det. Hade döden varit att föredra hade man ju valt det ( inte när man är tre år men senare). Det är ju i västvärlden självmordsstatistiken är hög.
    du var ju själv inne på förut och resonerade kring vad du hade gjort i en viss situation, är det mer intressant än när jag gör det?
Svar på tråden Bryr mig inte om pojken som drunknade!