• Cadencee

Önskemål på gruppboende

Jobbar på ett gruppboende där det bor 12 stycken. 3 av dom röker inne i sina lägenheter. Hur skulle du reagera som kollega om jag har önskemål att slippa gå till dessa i den mån det går pga att jag är gravid?

Theo 29/3-13
  • Svar på tråden Önskemål på gruppboende
  • Serpus

Låter ju iof då som de inte betalar för sitt eget boende. Sannolikt har de väl alla olika typer av bidrag samt får väl till det hyra in sig där rätt förmånligt. Med andra ord borde man inte tillåta rökning alls. 

• Cadencee
    Serpus skrev 2015-09-07 12:53:01 följande:

Låter ju iof då som de inte betalar för sitt eget boende. Sannolikt har de väl alla olika typer av bidrag samt får väl till det hyra in sig där rätt förmånligt. Med andra ord borde man inte tillåta rökning alls. 

Jobdom betalar för sitt eget boende, visserligen genom bidrag då de inte kan jobba. Men ett förbjuda rökning i deras lägenheter får vi inte enligt lag. Den enda som kan sätta förbud är förvaltare om den boende har en sådan. Men inte annars
  • Kine

Nu jobbar jag inom hemtjänst/hemsjukvård men precis som du så är deras egna lägenheter mitt arbete, och vi har slm regel att det inte ska röka när vi är där. Det borde ni med kunna ha. Men som kollega hade jag inte sett något konstigt i att du inte vill gå dit som gravid.

• Serpus

Fast det borde väl vara en enkel grej att ha det som krav för att man ska få bo där att man inte får röka inomhus. Finns väl redan bostadsområden där man infört sådana förbud. Nu kanske det inte hjälper dig så mycket i den situation du är i nu men antar att du kan be om att få slippa rökning precis som andra gravida kan slippa tunga lyft. Men i min åsikt är det helt sanslöst att folk som får allt betalat för sig får hålla på att röka i dessa skattefinansierade bostäder.

• sugarfree

Du har helt rätt ts, ni som anställda kan inte ställa krav på de som bor där angående rökning, det är endast fastighetsägaren som kan göra det.

Hade jag varit din kollega hade jag självklart, i den mån det går, hjälpt dig så att du sluppit gå in dit :)

• Kine
    sugarfree skrev 2015-09-07 18:14:10 följande:

Du har helt rätt ts, ni som anställda kan inte ställa krav på de som bor där angående rökning, det är endast fastighetsägaren som kan göra det.

Hade jag varit din kollega hade jag självklart, i den mån det går, hjälpt dig så att du sluppit gå in dit :)

Nog tror jag de kan ställa krav på att vederbörande inte ska röka när de är inne för att utföra sitt jobb.... (beror dock på hur ofta de är inne)
  • sugarfree
    Kine skrev 2015-09-07 18:17:15 följande:

Nog tror jag de kan ställa krav på att vederbörande inte ska röka när de är inne för att utföra sitt jobb.... (beror dock på hur ofta de är inne)

Ja det tror jag också men ts syftade på den passiva rökningen samt att de inte kan förbjuda rökning över lag inomhus. Att de inte röker när de är i rummet tog jag som en självklarhet utifrån vad ts skriver :)
  • Cadencee
    sugarfree skrev 2015-09-07 18:26:09 följande:
    Ja det tror jag också men ts syftade på den passiva rökningen samt att de inte kan förbjuda rökning över lag inomhus. Att de inte röker när de är i rummet tog jag som en självklarhet utifrån vad ts skriver :)
    Vi har 1 som inte bryr sig om att släcka ciggen när vi är inne där. 1 som frågar om hen får röka under tiden och 1 som är lite mittemellan. För dessa människor är inget självklart och skulle jag kräva att de släcker ciggen skulle jag i princip bli utslängd och inte göra det jag var där för att göra.
  • Kine
    Cadencee skrev 2015-09-07 20:41:05 följande:

Vi har 1 som inte bryr sig om att släcka ciggen när vi är inne där. 1 som frågar om hen får röka under tiden och 1 som är lite mittemellan. För dessa människor är inget självklart och skulle jag kräva att de släcker ciggen skulle jag i princip bli utslängd och inte göra det jag var där för att göra.

Det är ju din arbetsmiljö och då har du självklart rätt att kräva att de inte ska röka under tiden ni är inne och gör erat jobb.
  • Cadencee
    Kine skrev 2015-09-07 22:03:45 följande:
    Det är ju din arbetsmiljö och då har du självklart rätt att kräva att de inte ska röka under tiden ni är inne och gör erat jobb.
    Vi kan inte kräva det, enbart önska att de inte röker när vi är där inne men som sagt 1 skiter fullständigt i detta. Det är en svår situation men inget vinnande kräva av dom i nuläget.
  • Kine
    Cadencee skrev 2015-09-08 08:30:56 följande:

Vi kan inte kräva det, enbart önska att de inte röker när vi är där inne men som sagt 1 skiter fullständigt i detta. Det är en svår situation men inget vinnande kräva av dom i nuläget.

Jag tror ni har rätt att kräva att de inte ska röka när ni utför erat arbete. Det är faktiskt eran arbetsmiljö. Vad säger facket om det?
  • Cadencee
    Kine skrev 2015-09-08 21:16:44 följande:
    Jag tror ni har rätt att kräva att de inte ska röka när ni utför erat arbete. Det är faktiskt eran arbetsmiljö. Vad säger facket om det?
    Det vet jag inte faktiskt. Jag vet bara att hos 1 av dessa 3 har personens förvaltare gått in å förbjudit hen att röka. Det struntar han i för det händer inget ändå. Däremot ska chefen över enhetschefen kolla upp om vi kan sätta in sprinklersystem i lägenheterna. Just för att undvika problemet.
Svar på tråden Önskemål på gruppboende