• Anonym (L)

Sexuellt attraherad av intelligens?

Jag blir sexuellt attraherad av intelligens. Jag kan träffa en man som jag inte reagerar på utseendemässigt, han kan se ut nästan hur som helst, men om han utmanar mig intellektuellt kan jag alltså känna stark attraktion, särskilt om han är snabbtänkt och har ett originellt tankesätt.

Det handlar alltså inte om förälskelse utan ren sexuell attraktion. För mig räcker det sällan med bara ett snyggt yttre och om en man visar sig vara trög dör attraktionen rätt fort.

Jag har för mig att det t.o.m. finns en term för denna fetisch men jag minns den inte nu.

Finns det någon här som har samma tendenser? Det skulle vara intressant att veta om det finns män som fungerar likadant.

• Svar på tråden Sexuellt attraherad av intelligens?
  • Anonym (Jodå)

Både jag och min man är likadana. Inget konstigt alls. Fast jag har fått för mig att det är vanligare att kvinnor tänder på intelligens än män? Nån som vet?

• StevenDiese

Det låter onekligen ganska logiskt.

Då sex i grund och botten handlar om överlevnad för arten så bör intelligens vara ett av de kriterierna som en letar efter.

Vi är väl alla programmerade lite olika dock. Vissa går igång på styrka och mod då det också är viktiga attribut för överlevnad.

Det har ju även visat sig att det finns fördelar med lite skavanker i generna också förekommer. För att få en rik, variationsrik stam.

• StevenDiese
    Anonym (Jodå) skrev 2015-09-06 08:26:58 följande:

Både jag och min man är likadana. Inget konstigt alls. Fast jag har fått för mig att det är vanligare att kvinnor tänder på intelligens än män? Nån som vet?

Jag tänker att det kan ha att göra med att i många djursamhällen är det honan som gör urvalet om vilken hane som ska komma till.

Män är lite mer sugna på allt när det gäller fortplantning. :)
  • Fjäril kär

Jag är likadan. 

Förför min hjärna så har du halva inne.. typ... 

Jag är så innerligt trött på grottmänniskenivån på många män som i princip bara har fotboll, låg kvinnosyn och bilar i sin hjärna.  

• Anonym (Gaby)

Ja defenitivt är det sexigt med intelligens! Jag har haft relationer med män som inte alls varit snygga, men som haft förmåga att föra en briljant konversation, som är snabbtänkta, allmänbildade och smarta. Det slår ett hunkigt utseende med hästlängder!

• Anonym (Talande man)

Intelligens, ambitioner och värdegrundade värderingar är förutsättningarna för att det ska bli någon erektion. Ska vi träffas under en längre tid vill det till att substansen i samtalen varierar så att mitt intresse, om inte ökar, så åtminstone hålls vid liv.

• Anonym (Milli)
    Anonym (Hans) skrev 2015-09-06 01:55:46 följande:

Förstår inte vad intelligens har med sex att göra överhuvudtaget?

I min värld är dessa två vitt skilda oförenliga saker, två motpoler. Intellekt vs känslor. När jag ägnar mig åt intellektuella aktiviteter är det omöjligt att bli kåt eller komma på sexuella tankar. Om jag å andra sidan är i en sexuell situation, med en sexig kvinna, så inte sjutton tänker man analytiskt, logiskt, intellektuellt eller hur man ska uttrycka det. Om kvinnan tar sig intellektuella uttryck, börjar föra analyserande samtal, ja då är den sexuella situationen som bortblåst och jag har då inget intresse av närkontakt alls.

Jag tänder på känslodrivna, passionerade kvinnor som är kåta och åtrår mig, inte på intelligenta kvinnor. Dessa sistnämnda hör hemma i helt andra sammanhang, är trevliga att prata med, umgås med till vardags, på jobbet osv. Men absolut inte i sängen, där vill jag inte ha dem. Blä!

Intelligens är sexigt. De står absolut inte i motsatsförhållande till varandra. Män som ger mig komplimanger för mitt utseende, jaja, lite smickrande men tämligen ointressant. Män med intellekt som ger mig komplimanger för mitt sätt att tänka, wow, jag blir intresserad. Män med snabb fattningsförmåga, verbala och förstående, med matematisk förmåga är attraktiva!

Så du har tyvärr inte mycket att hämta hos mig
  • Anonym (carpe jugulum)

En man som inte kan ge mig en god match i schack, TP med fler spel är ointressant.

En man som kan sina klassiska citat eller jobbar med t.ex. en partikelaccelerator eller ett elektronmikroskop är HOT HOT HOT!

Tur att vi alla är olika.

• Anonym (anonym signatur)
    Anonym (L) skrev 2015-09-06 00:48:22 följande:

Jag blir sexuellt attraherad av intelligens. Jag kan träffa en man som jag inte reagerar på utseendemässigt, han kan se ut nästan hur som helst, men om han utmanar mig intellektuellt kan jag alltså känna stark attraktion, särskilt om han är snabbtänkt och har ett originellt tankesätt.

Det handlar alltså inte om förälskelse utan ren sexuell attraktion. För mig räcker det sällan med bara ett snyggt yttre och om en man visar sig vara trög dör attraktionen rätt fort.

Jag har för mig att det t.o.m. finns en term för denna fetisch men jag minns den inte nu.

Finns det någon här som har samma tendenser? Det skulle vara intressant att veta om det finns män som fungerar likadant.

Måste det vara en man då? Vad händer när du träffar en kvinna med dessa egenskaper? Om du blir sexuellt attraherad av intelligens borde ju kön inte spela någon roll. Men vissa andra förutsättningar kanske krävs när det väl kommer till kritan ;)
  • M r a u

Mja, intelligens är en förutsättning och det går ju vara högintelligent utan att vara tillräckligt intelligent.

Tillsammans med en rad andra attraktiva egenskaper kommer hans tillräckliga intelligens i sig attrahera mig sexuellt, oh yes.

Svar på tråden Sexuellt attraherad av intelligens?