• Anonym (TS)

När en person cyklar på trottoaren

Vad gör du då?

• Svar på tråden När en person cyklar på trottoaren
  • ica
    Anonym (Bilförare/Cyklist/Fotgängare) skrev 2015-09-15 14:59:05 följande:

Svar på TS: Jag blir förbannad på polisen för att de inte gör sitt jobb. Hade de sett till att hålla koll på cyklistdårarna hade trafiken varit smidigare med färre irritationsmoment och färre olyckor. Om en cyklist får några hundralappar upp till ett par tusen i böter varje gång denna cyklar på trottoaren, missar skyltar, överträder hastighetsreglerna, ignorerar väjnings- och stopplikt, trafikljus, enkelriktade gator, ignorerar högerregel, m.m., m.m., hade vansinnesbeteendet tagit slut väldigt snabbt. Om de inte känner till trafikreglerna, få de gå eller åka buss tills de lärt sig.

Jag tycker att det ska gälla alla trafikanter. Man följer trafikregler och visar hänsyn. Eller stannar hemma.
  • Satra

I dag mötte jag 3 st som kom cyklande i hög hastighet på trottoaren. Det är otäckt när dom kommer runt hörnet så man måste hoppa undan för att inte bli påkörd. Ibland har jag lust att knuffa omkull dom när dom kommer jämsides faktiskt, men det blir inte roliga konsekvenser av det, så jag låter bli.

• Mumsigamamman

Det händer ofta i stan där jag bor. Först, när jag var nyinflyttad, trodde jag att det var en begåvningshandikappad, men sen var det lite för många för att den teorin skulle funka. Vad jag gör? Jag håller mig längs kanten så att de kommer förbi. Orkar inte tjafsa. Såg en gång en gångtrafikant försöka spärra vägen för cyklisten och sparkade sedan mot henne. Jättefarligt ju!

• Anonym (cyklist)

I fredags skulle jag cykla förbi ett bygge där vakter var utställda för att omväxlande stoppa och släppa förbi trafiken. Vakten hojtade åt mig: "Cykelbanan är där!" och pekade med hela handen mot en gångväg ...

• Iowhannah
    Anonym (cyklist) skrev 2015-09-27 16:41:34 följande:

I fredags skulle jag cykla förbi ett bygge där vakter var utställda för att omväxlande stoppa och släppa förbi trafiken. Vakten hojtade åt mig: "Cykelbanan är där!" och pekade med hela handen mot en gångväg ...

Suck! Vad gjorde du då? Påpekade du att det var en gångbana?
  • Anonym (TS)
    Mumsigamamman skrev 2015-09-26 17:31:02 följande:

Det händer ofta i stan där jag bor. Först, när jag var nyinflyttad, trodde jag att det var en begåvningshandikappad, men sen var det lite för många för att den teorin skulle funka. Vad jag gör? Jag håller mig längs kanten så att de kommer förbi. Orkar inte tjafsa. Såg en gång en gångtrafikant försöka spärra vägen för cyklisten och sparkade sedan mot henne. Jättefarligt ju!

Hmm kanske dags att ta saken i egna händer? Har du krita? De kan få en smal del av trottoaren...
  • Satra

Cyklister kör inte bara på trottoarer. Dom struntar också i väjningsplikten och stannar inte heller vid STOP-skyltar.

Ännu farligare är när dom kör förbi ett fordon som stannat vid ett obevakat övergångsställe, som hände mig idag igen.

En buss stannade för att låta mig gå över ett obevakat övergångsställe idag. Precis när jag hade passerat bussen kommer en cyklist i hög fart för att köra om bussen. Hade jag gått lite fortare hade jag blivit påkörd. Nu hann jag se killen i ögonvrån och hann hoppa undan. Rent livsfarligt!!! 

• Anonym (daf)

Palla att ens bry sig så länge dom inte kör på en

• Anonym (TS)

Denna cyklisten behöver ni inte oroa er för längre!

Min cykel har blivit stulen, från innergården. Så fräckt. Stötte på en som åkte long board på trottoaren. Det är värre tycker jag, än en cyklist. Där kan man ju verkligen orsaka skallskador på den som åker. Idioti.

• Anonym (cyklist)
    Satra skrev 2015-10-16 17:27:37 följande:
    Ännu farligare är när dom kör förbi ett fordon som stannat vid ett obevakat övergångsställe, som hände mig idag igen. En buss stannade för att låta mig gå över ett obevakat övergångsställe idag. Precis när jag hade passerat bussen kommer en cyklist i hög fart för att köra om bussen. Hade jag gått lite fortare hade jag blivit påkörd. Nu hann jag se killen i ögonvrån och hann hoppa undan. Rent livsfarligt!!! 

Det beteendet förekommer även bland bilister, tyvärr. Vansinnigt puckat.
  • Anonym (cyklist)
    Iowhannah skrev 2015-09-27 22:59:55 följande:
    Suck! Vad gjorde du då? Påpekade du att det var en gångbana?

Jajamen!
  • Satra
    Anonym (daf) skrev 2015-10-16 17:46:35 följande:
    Palla att ens bry sig så länge dom inte kör på en
    Jo, jag pallar att bry mig innan jag blir påkörd.

• Zarch

Använde du ingen reflex så får du väl skylla dig själv ifall cyklisten kör över dig på trottoaren.

Skämt åsido, personligen gör jag ingenting ifall jag betraktar detta. Gillar inte cyklister överhuvudtaget, oavsett om jag ser en sådan på cykelvägen eller på gatan. Det är onda människor som cyklar!

• Anonym (Morsan)

Och så lykas de ALLTID plinga PRECIS bakom ryggen på en så man näst intill skiter ner sig & man hinner inte ens funder åt vilket håll man ska hoppa undan åt!! Om de nu signalerar att de är på ingående vill säga.. Hatar också när tävlingscyklister bara svischar förbi en!...

Och nej, jag äger inte ens en cykel. Jag nöjer mig med att promenera med min tvillingvagn mitt i gåvägen!

• Satra
    Zarch skrev 2015-10-17 11:51:18 följande:
    Använde du ingen reflex så får du väl skylla dig själv ifall cyklisten kör över dig på trottoaren.

Skämt åsido, personligen gör jag ingenting ifall jag betraktar detta. Gillar inte cyklister överhuvudtaget, oavsett om jag ser en sådan på cykelvägen eller på gatan. Det är onda människor som cyklar!
    Nä jag hade ingen reflex - får väl införskaffa en sådan för att synas bättre - även i dagsljus då.

Om detta fortsätter med cyklister som inte kan trafikreglerna så är det nog bäst att skaffa sig en skyddsutrustning när man är ute och går. Som knäskydd, armbågsskydd och hjälm.
  • Zarch
    Satra skrev 2015-10-17 12:52:58 följande:

Nä jag hade ingen reflex - får väl införskaffa en sådan för att synas bättre - även i dagsljus då.

Om detta fortsätter med cyklister som inte kan trafikreglerna så är det nog bäst att skaffa sig en skyddsutrustning när man är ute och går. Som knäskydd, armbågsskydd och hjälm.

Hehe, ja det måste du.

Kanske införa cykelkörkort? Halva cykelmaffian skulle få underkänt och cykelförbud, hade varit positivt.
Svar på tråden När en person cyklar på trottoaren