• ItyshetensNamn

Flyktingkatastrofen, konsekvenser?

Flyktingkatastrofen är ett faktum, och allt fler söker sig till Sverige. Vilket antagligen beror på den stora mängden afrikaner och araber som finns här i jämförelse med våra nordiska grannländer. Den bild som samtliga i huvudsak speglar är ett gigantiskt stöd för att Sverige ska fortsätta ta emot migranter eller rent av öka antalet.

Frågan är för er som känner att den nuvarande politiken är bra alternativt för restriktiv. Reflekterar ni över vart de långt gående konsekvenserna av detta kommer att bli?

Sverige har redan idag ett hundratal utanförskapsområde, samt ett antal så kallade No-go Zoner där räddningstjänsten behöver poliseskort för att verka i, förväntar ni att dessa kommer försvinna när antalet invandrare ökar? I Sverige är det näst intill krav att ha minst gymnasiekompetens för att få arbete, högskoleutbildning förenklar jobbsökandet avsevärt. Av de asylsökande som kommer till Sverige har 10% högskoleutbildning. Media och politiker ljuger med att det skulle vara 30%, denna siffran gäller eftergymnasial utbildning, vilket inte är samma som högskoleutbildning. Givet att gapet mellan sysselsättningen för invandrare och svenskar är den högsta i OECD, bör det antagas att belastningen på trygghetssystemen kommer öka. Kort sagt, ännu större del av budgeten kommer att behövas för detta, hur kommer detta påverka välfärden?

Invandrare är generellt mer sjuka än svenskar, då de oftast i sina hemländer inte haft tillgång till adekvat sjukvård. Detta kommer att urholka sjukvårdensresuser. Att invandringen skulle vara ekonomiskt gynnsamt för Sverige är en ren och skär lögn, vid 2009 var den uppskattades förlusten till 1,5-2% av BNP (75 miljarder kr).

Det kan sägas att invandring inte nödvändigtvis är negativt för ett land givet att den liknar politiken i länder som Australien och Kanada. För Sverige däremot är den i sin helhet, högst ogynnsam.

Ni som förespråkar Sverige immigrationspolitik, reflektera ni över kommande decennier? Vill ni behålla den svenska välfärden, nuvarande invandring gör den omöjlig. Till er som hävdar att vi behöver vårda våra gamla, så håller denna tes inte om vi inte har en välfärd som kan finansiera vården av våra gamla.

Innan ni börja ropa att jag skyller allt på invandrare, så undrar jag vad som är fel med att ställa frågor kring problem som kommer av stor påverkar på landet vi lever i och välfärden vi har.

Eftersom utgifterna för socialförsäkring, sjukvård och liknande kommer att öka, kommer det ske ansenliga nedskärningar i den svenska välfärden. Kriminaliteten kommer att öka då invandrare från Afrika och Mellanöstern är överrepresenterade, det kommer att göra samhället blir otryggare. Berätta varför ni hävdar att jag har fel.

eso.expertgrupp.se/rapporter/20093-invandringen-och-de-offentliga-finanserna/

www.bra.se/bra/publikationer/arkiv/publikationer/2005-12-14-brottslighet-bland-personer-fodda-i-sverige-och-i-utlandet.html

www.tino.us/2015/05/meritfusk-ar-inte-arbetsmarknadspolitik/

• Svar på tråden Flyktingkatastrofen, konsekvenser?
  • themia
    Lonlely Wolf skrev 2015-09-10 00:02:34 följande
    Ursäkta mig hur kan invandrare vara betydligt billigare. Förklara och gör det bra. Varje familj kostar försörjningspengar i åratal......Vem/ vilka står för den kostnaden......SKATTEBETALARNA.
    Och vilka står för kostnaden för barns uppväxt ..... SKATTEBETALARNA.
  • Mandel
    themia skrev 2015-09-10 09:38:09 följande:

Fast för svenska barn så betalar föräldrarna deras uppehälle med den lön de tjänar. Alla föräldrar går inte på a-kassa, socialbidrag eller jobbar inom omsorgen.

Invandrarfamiljer behöver skolgång för både barn och vuxna då en del vuxna till och med är analfabeter. Skolgången kostar snarare mer för nyinvandrade barn än för de svenska med tanke på att det behövs modersmålsundervisning, tolkar osv.
    För det är ju inte bara vuxna högutbildade som kommer hit som enbart behöver lära sig svenska och sedan är redo för arbetslivet och blir självförsörjande efter ett år eller två.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Tom Araya
    themia skrev 2015-09-08 23:21:56 följande:
    Det är inget fel att ställa frågor, det är däremot fel att sprida obekräftade påståenden.
    Du är välkommen att sakligt och med fakta börja dementera TS påståenden.
  • Tom Araya
    themia skrev 2015-09-09 20:34:39 följande:
    Tycker du kanske att vi ska förbjuda barnafödande?

Det föds 100 - 120 tusen svenskar varje år.
    Det tar minst 20 år innan de kan försörja sig själva.
    Invandrare är betydligt billigare.
    Tror du inte även invandrare består av barn, sjuka och pensionärer som ska försörjas av de som arbetar (för att inte tala om de barn de får efter de kommit hit). Sysselsättningsgraden bland utlandsfödda är för låg för att invandring ska betala sig självt.
  • Krussidull
    greta2 skrev 2015-09-09 21:00:23 följande:

Jag håller med dig TS i princip allt det du säger.

Jag förstår inte hur man kan blunda för/ inte logiskt förstå problemen som kommer med invandringen i den omfattningen som sker idag.

För bakom alla " det är synd om alla som flyr, vi måste hjälpa dem" så finns fortfarande problemen med invandringen/integrationen och problemen har funnits länge. Problem som var skall alla bo, hur skall de kunna försörja sig då hälften av alla som kommer är mycket lågutbildade, hur skall Svenska samhället kunna integrera alla då det inte gått förrut?

Jag kan också hjälpa flyktingar på plats, jag kan, och kommer att skänka pengar till flyktingar. Alla kan dock inte komma hit! Det går inte anser jag.

Den här "godheten" som media för närvarande indoktrinerar i befolkningen, står mig upp i halsen. Man kan inte prata om att vara god då det finns problem. Det är i verkligheten man måste leva. Vad är möjligt, vad blir konsekvenserna av alternativen.

När Sverige gårr "omkull" vem ställs till svar då? Ingen! Jag tycker nuvarande regering är den sämsta som vi sett på år och dar i Sverige.

Håller helt med dig i allt du skrivit här.
  • Lonlely Wolf
    themia skrev 2015-09-10 09:38:09 följande:
    Du jag kan ärligt säga att det är föräldrarna som står för kostnaderna. Jag har varit en gång i tiden ensamstående mamma och jag fick inte ett enda öre från sos för att få mat och kläder till barnen eller till hyran. Det jag fick höra från sos var att hämta potatis från din farsa och be pengar av dina syskon till kläder och annat. Detta gör mig riktigt förbannad att folk från andra länder kommer och får allt från samhället när vi ursprungsfolket måste belasta våra föräldrar och syskon om vi hamnar i kris läge.
  • themia
    Tom Araya skrev 2015-09-10 15:04:24 följande:
    Tror du inte även invandrare består av barn, sjuka och pensionärer som ska försörjas av de som arbetar (för att inte tala om de barn de får efter de kommit hit). Sysselsättningsgraden bland utlandsfödda är för låg för att invandring ska betala sig självt.
    Jo visst har du rätt, men huvuddelen är vuxna.
  • themia
    Lonlely Wolf skrev 2015-09-10 23:13:01 följande:
    Du jag kan ärligt säga att det är föräldrarna som står för kostnaderna. Jag har varit en gång i tiden ensamstående mamma och jag fick inte ett enda öre från sos för att få mat och kläder till barnen eller till hyran. Det jag fick höra från sos var att hämta potatis från din farsa och be pengar av dina syskon till kläder och annat. Detta gör mig riktigt förbannad att folk från andra länder kommer och får allt från samhället när vi ursprungsfolket måste belasta våra föräldrar och syskon om vi hamnar i kris läge.
    Barnbidrag, fri skola, subventionerad dagis, fri sjukvård, fri tandvård, bostadsbidrag, fria skolresor mm.

Flyktingar får inte mer bidrag än infödda medellösa. Läs på bättre.
  • Lonlely Wolf
    themia skrev 2015-09-11 01:12:35 följande:
    Barnbidrag, fri skola, subventionerad dagis, fri sjukvård, fri tandvård, bostadsbidrag, fria skolresor mm.

Flyktingar får inte mer bidrag än infödda medellösa. Läs på bättre.
    På den tiden jag var ensamstående var barnbidraget inte stort, bostadsbidrag var 600 kr på en hyra på över 4000 kr ändå hade jag inte större lägenhet än en 3:a. Jag klarade mig och mina barn även om vi var fattiga och samhället sket blanka fan i oss och många andra fattiga familjer.

Jag tycker att det är du som ska ta reda på vad en ensamstående invandrar kvinna med barn får......
  • Moderno
    themia skrev 2015-09-11 01:04:26 följande:
    Jo visst har du rätt, men huvuddelen är vuxna.
    Kan man ur ett etiskt perspektiv rättfärdiga en åsikt att Sverige ska ta emot vissa grupper men inte andra?

- Dvs. att vi accepterar personer i arbetsför ålder med yrkeskompetenser - men inte t.ex. 50.000 ukrainska fattigpensionärer?
Svar på tråden Flyktingkatastrofen, konsekvenser?