• Gert

Flyktingexperten Hans Rosling ger SD rätt!

Flyktingexperten och professorn Hans Rosling säger att Sverige inte borde ta emot några fler flyktingar. Han säger att andra länder ska ta emot flyktingarna.

www.svt.se/nyheter/inrikes/hans-rosling-i-aktuellt

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Flyktingexperten Hans Rosling ger SD rätt!
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-10-03 14:30:18 följande:
    Ja, jag tror att du är sann.

Jag ser SD som ett fenomen som främst handlar om att inte kunna och/eller vilja ta till sig annan information än den som passar med de egna föreställningarna.

Problemet med dig är att du inte verkar ha några svårigheter att uttrycka dina åsikter skriftligt, till skillnad från många andra som sympatiserar med SD, och då kan det bli en komisk effekt när du tolkar Rosling som att han i stort ger stöd till SD:s linje.

Det är inte möjligt för mig att avgöra varför du väljer att argumentera på ett sätt som innebär att dina åsikter och ditt sätt att tolka omvärlden kan uppfattas som en mycket skicklig och konsekvent genomförd karikatyr på en sverigedemokrat.

Jag har ju själv tänkt så vid ett flertal tillfällen men jag föredrar att i stället se dina åsikter och din "oförmåga" att orientera dig bland information som representativt för en sverigedemokrat. Jag kan ju inte avgöra vilka dina motiv är.

Din fråga: Jag tror inte att Rosling menar att Sverige ska lägga motsvarande summa på UNHCR.

Själv undrar jag vad som skulle bli konsekvensen av en internationell FN-sanktionerad insats i Syrien, Irak och Libyen - om det bara i förlängningen skulle innebära ytterligare destabilisering eller om det är den enda utvägen.

Hursomhelst lär detta inte inträffa, splittring inom FN och kännedom om konsekvenserna av Sovjets och USA:s insatser tidigare lär ju effektivt hindra den möjliga lösningen.

Och så fortsätter situationen där vi har ett land där hälften av befolkningen befinner sig på flykt tills...?

Jag tror inte det finns någon som menar att vi gör något åt grundproblemet genom att ta emot de flyktingar som tar sig hit - det är heller inte vad det handlar om - utan där handlar det om att förhålla sig som en människa gentemot de människor som tar sig till vårt land.
    Enligt Migrationsverket är endast 40% av de flyktingar som kommer till Sverige från Syrien. De andra stora länderna är Irak och Afghanistan och flyktingar eller migranter från dessa länder har fördubblats sedan sommaren.

Du har alltså ingenting emot att invandrare kan bli en majoritet i Sverige om 10 till 15 år om dagens invandringstakt håller i sig.

Förut skrev du att du har en gräns för hur många flyktingar eller invandrare som du tycker att Sverige ska ta emot, har du ändrat dig nu? Är du för fri flyktinginvandring?
    Give ´em Hell!
  • Pandaduro

Hans Rosling har varken politiska eller skönsmässiga uttalanden eller ger någon rätt heller för den delen. Verkligheten är vad den är. Hans återger världsbilden just nu med kalla fakta baserat på data. Han är mycket pedagogisk och karismatiskt vilket tillsammans gör att många lyssnar och tar till sig de viktiga budskap han har. 

Professor Hans Rosling till statsminister
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-10-03 14:39:02 följande:
    Enligt Migrationsverket är endast 40% av de flyktingar som kommer till Sverige från Syrien. De andra stora länderna är Irak och Afghanistan och flyktingar eller migranter från dessa länder har fördubblats sedan sommaren.

Du har alltså ingenting emot att invandrare kan bli en majoritet i Sverige om 10 till 15 år om dagens invandringstakt håller i sig.

Förut skrev du att du har en gräns för hur många flyktingar eller invandrare som du tycker att Sverige ska ta emot, har du ändrat dig nu? Är du för fri flyktinginvandring?
    Nej, jag har inte ändrat mig.

Jag är inte för fri invandring, ja möjligen som en utopi - men det är inget annat än en utopi och inget som kommer att inträffa under min livstid.

Självklart menar jag inte att vi ska upphöra asylprövningen.

Personligen skulle jag gärna se att kraven på integration var tydligare gentemot dem som kommer hit. Min gräns handlar inte om antal utan om vilka synsätt man tar hänsyn till. Jag blir inte upprörd över att vi håller fast vid asylrätten, jag blir förbannad när vi accepterar företeelser som inte hör hemma i ett modernt västerländskt samhälle.
    Alla måste böja sina huvuden inför Åkessons briljans vid roulettebordet
  • Gert

Jag är inte ensam om att tycka att Hans Rosling ger SD rätt.

"Hans Rosling säger vad SD menar"

tinyurl.com/owkltsf

Give ´em Hell!
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-10-03 14:50:29 följande:
    Nej, jag har inte ändrat mig.

Jag är inte för fri invandring, ja möjligen som en utopi - men det är inget annat än en utopi och inget som kommer att inträffa under min livstid.

Självklart menar jag inte att vi ska upphöra asylprövningen.

Personligen skulle jag gärna se att kraven på integration var tydligare gentemot dem som kommer hit. Min gräns handlar inte om antal utan om vilka synsätt man tar hänsyn till. Jag blir inte upprörd över att vi håller fast vid asylrätten, jag blir förbannad när vi accepterar företeelser som inte hör hemma i ett modernt västerländskt samhälle.
    Men hur ska det gå till? Socialdemokraterna i Sverige har ju kritiserat deras systerparti i Danmark för att ställa krav på flyktingar och invandrare. I Sverige är blir man automatisk en rasist om man ställer krav på invandrare. Det trodde jag att du visste.
    Give ´em Hell!
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-10-03 15:05:38 följande:
    Jag är inte ensam om att tycka att Hans Rosling ger SD rätt.

"Hans Rosling säger vad SD menar"

" target="_blank">

tinyurl.com/owkltsf
    Nej, du är säkert inte ensam - men om du lyssnar på hans tal i Globen - så kommer du inte att höra en antydan från honom att vi ska ska ha en njuggare inställning till asylrätten till förmån för att i stället satsa på UNHCR och deras arbete i flyktinglägren.

Jag kan förstå den synpunkten, det finns en debattör här på FL som konsekvent har argumenterat för den under de år jag läst här och då utifrån ett renodlat utilitaristiskt perspektiv - men du lyssnar på Rosling som fan lyssnar på en bibeluppläsning om du gör Rosling till en utilitarist.

Rosling säger ju mycket tydligt att han anser att det inte finns något land, utom möjligen Libanon, som ens är i närheten av att ta emot flyktingar i större utsträckning än landet egentligen kan hantera.

Men visst - ställ ett renodlat "största nytta åt största möjliga antal människor"-perspektiv mot Sveriges nuvarande asyl/flyktingpolitik så blir det riktigt intressant. Men SD är oerhört långt från det synsättet och då inte bara i praktik utan också i retorik.

Roslings perspektiv är att vi ska satsa mer på UNHCR men inte på bekostnad av kostnaden för flyktingmottagandet utan utöver vad vi redan satsar. Dessutom anser han att det är fel att ta av biståndsbudgeten och att de medel som bekostar flyktingmottagandet ska tas från annat håll.
  • FDFMGA
    Gert skrev 2015-10-03 15:10:53 följande:
    Men hur ska det gå till? Socialdemokraterna i Sverige har ju kritiserat deras systerparti i Danmark för att ställa krav på flyktingar och invandrare. I Sverige är blir man automatisk en rasist om man ställer krav på invandrare. Det trodde jag att du visste.
    Nej, det visste jag inte.

Stora delar, eller i princip 100 procent, av min bekantskapskrets anser att vi borde ställa större krav på dem som kommer hit och det gör jag också. Och det måste vara nästan 20 år sen jag hade en kompis som var rasist, för närvarande umgås jag inte med någon rasist överhuvudtaget.
  • Reflect
    FDFMGA skrev 2015-10-03 01:18:20 följande:

Tack!

Gert är väl som så många andra SD-aktivister en smula personlig i sin textanalys.

Visst är det så.
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-10-03 16:01:42 följande:
    Nej, det visste jag inte.

Stora delar, eller i princip 100 procent, av min bekantskapskrets anser att vi borde ställa större krav på dem som kommer hit och det gör jag också. Och det måste vara nästan 20 år sen jag hade en kompis som var rasist, för närvarande umgås jag inte med någon rasist överhuvudtaget.
    Men varför röstar du då på ett parti som kritiserar andra partier som ställer krav på invandrare?
    Give ´em Hell!
Svar på tråden Flyktingexperten Hans Rosling ger SD rätt!