• Gert

Flyktingexperten Hans Rosling ger SD rätt!

Flyktingexperten och professorn Hans Rosling säger att Sverige inte borde ta emot några fler flyktingar. Han säger att andra länder ska ta emot flyktingarna.

www.svt.se/nyheter/inrikes/hans-rosling-i-aktuellt

Give ´em Hell!
  • Svar på tråden Flyktingexperten Hans Rosling ger SD rätt!
  • Gert
    FDFMGA skrev 2015-10-02 18:37:26 följande:
    Nu hänger jag inte med. Så du menar alltså att du anser att Roslings tal är helt fel. Han är ju ytterst noga med att påpeka att flyktingar ska vara välkomna var de än befinner sig.

Hade du passagerare som skrålade i taxin samtidigt som du lyssnade till talet. Kanske du skjutsade Jimmie med svärmor och blev störd av ett familjegräl.

Kanske Margareta sa: - Jimmie! När du sa att att du ville bli hela världens härskare så trodde jag att du bara skämtade, men nu förstår jag att du är megaloman.

Varpå Jimmie svarade: - Du som inte ens kan räkna - du kan räkna med att det blir bråk nu.

Ta och lyssna på talet en gång till, vetja. I lugn och ro - då kan du säkert konstatera att det Rosling säger befinner sig lika långt bort från SD som Andromedagalaxen befinner sig från oss.
    Då måste du vara väldigt kritisk till regeringen som prioriterar pengarna helt fel. Du tycker alltså att staten ska lägga lika mycket pengar på flyktingläger i närområden som staten lägger på flyktingar i Sverige. Det blir ytterligare 200 miljarder. Hur ska det gå till? 

Den vänstra stapeln representerar hur mycket pengar staten lägger på flyktingar i Sverige. Den högra stapeln som knappt syns representerar hur mycket pengar staten lägger på flyktingläger i närområden.

Varför kritiserar du aldrig regeringen? 
    Give ´em Hell!
  • KillBill
    Gert skrev 2015-10-02 19:29:03 följande:
    Då måste du vara väldigt kritisk till regeringen som prioriterar pengarna helt fel. Du tycker alltså att staten ska lägga lika mycket pengar på flyktingläger i närområden som staten lägger på flyktingar i Sverige. Det blir ytterligare 200 miljarder. Hur ska det gå till? 

Den vänstra stapeln representerar hur mycket pengar staten lägger på flyktingar i Sverige. Den högra stapeln som knappt syns representerar hur mycket pengar staten lägger på flyktingläger i närområden.

Varför kritiserar du aldrig regeringen? 
    Give ´em Hell!
    Gert, samtidigt så visar den vänstra stapeln hur mycket SD kommer att minska biståndet med om SD kommer till makten.
  • Gert
    KillBill skrev 2015-10-02 19:57:05 följande:
    Gert, samtidigt så visar den vänstra stapeln hur mycket SD kommer att minska biståndet med om SD kommer till makten.
    Varför kan du aldrig kritisera regeringen? 
    Give ´em Hell!
  • KillBill
    Gert skrev 2015-10-02 19:59:01 följande:
    Give ´em Hell!
    Jag är faktiskt kritisk till att regeringen naggar på biståndet och använder ca 22% till bla flyktingmottagandet men eftersom SD vill minska biståndet mer än regeringen (SD vill minska biståndet med 25-30%) så är jag mest kritisk mot SD.
  • KillBill
    Gert skrev 2015-10-02 19:59:01 följande:
    Give ´em Hell!
    Varför kan du aldrig kritisera SD?
  • wilde card
    Gert skrev 2015-10-02 20:01:50 följande:

Nu återvänder ett 40-tal irakiska flyktingar till Irak. De betalar flygbiljetterna ur egen ficka, skriver SVT - vilket man får ta med en skopa salt.

www.svt.se/nyheter/regionalt/stockholm/40-tal-flyktingar-atervander

Tydligen var det inte värre än så i Irak. De är ekonomiska flyktingar som inte orkar vänta på bidragen i Sverige.

Fantastiskt, då har vi bara 1980 "flyktingar kvar att försörja... igår.

Idag kom nån tusen till.

• Reflect
    Gert skrev 2015-10-02 17:13:02 följande:

Jag förstår inte varför alla säger att de flyktingar som kommer till Sverige är från Syrien.

Enligt migrationsverket är 60% av de som kommer till Sverige inte från Syrien och de flesta ensamkommande barn är inte heller från Syrien. Ändå så försöker svensk media förmedla bilden att det flesta som kommer beror på Syrienkriget.

Förnekar du t ex att merparten av de som kommer från Syrien är högutbildade?
  • Reflect
    FDFMGA skrev 2015-10-02 18:07:06 följande:

Ännu bättre Gert.

Det är så jävla rakryggat av dig att göra bokslut med allt du skrivit tidigare och förklara att vi ska satsa lika mycket på flyktinglägren som vi nu gör på de modiga flyktingar som tar sig hit.

Det är vackert att du inte ställer den ena gruppen mot den andra utan precis som Rosling anser att det ena inte utesluter det andra och att vi ska satsa på flyktingarna var de än befinner sig.

Det är mycket kurage inom SD för närvarande. Du står upp för att alla flyktingar ska välkomnas men att vi inte får glömma dem som aldrig kommer hit och Jimmies svärmor sa ifrån om toppstyret inom SD häromdagen.

Verkligen snabba ryck - så långt från "Taxi, var god dröj" man kan komma.

Haha! Du gjorde verkligen min dag (kväll). Att det gick att rulla på Gert så lätt. Ja, bevisligen går det - med en riktigt bra degkavel.
  • Gert
    Reflect skrev 2015-10-02 21:45:39 följande:
    Förnekar du t ex att merparten av de som kommer från Syrien är högutbildade?
    Ja det gör jag, men du får gärna motbevisa mig. Ett par procent - och det är högt överskattat - av de som kommer från Syrien är högutbildade. Men motbevisa mig gärna med källor och inte vad svenska journalister skriver.
    Give ´em Hell!
Svar på tråden Flyktingexperten Hans Rosling ger SD rätt!