• Anonym (söderöver)

Umgänge i familjehem

Skulle gärna vilja veta mer om hur umgängen med föräldrarna funkar för er som är familjehem.

1. Hur ofta och hur länge har de biologiska föräldrarna umgänge med er familjehemsplacering?
    2. Har ni både fysiska umgängen och telefonumgängen?
    3. Hur gamla är era placerade?
    4. Sker umgängena hemma hos er, eller någon annan stans?
    5. Är er placering en LVU eller SoL?

Vi är ett nyblivet familjehem som tycker att vi har mkt umgängen som ska passas och planeras efter, men man vänjer sej nog...
    Tycker bara att det kan vara intressant att jämföra hur ni andra har det!

• Svar på tråden Umgänge i familjehem
  • Anonym (fam.hem)

Svarar på dina frågor från ett perspektiv när mitt barn var placerat en tid:

1: 4-6 ggr per vecka, mellan 1 timme-1 dygn.
    2: Fysiska se svar 1, telefon dagligen.
    3: 11 år
    4: Nån gång hemma hos familjen, men helst och nästintill alltid någon annastans.
    5: LVU

• Anonym (fam.hem)
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-14 22:16:26 följande:
    Fast nu är det ju så att föräldrar har ombud som för deras talan i de olika rätterna och där är det inte någon enskild socialarbetare som har någon beslutsrätt.

Ja jo men visst är det så. MEN inget ombud har någon chans mot den enskilde socialsekreterarens lögner i sin utredning. Så ombuden har ingen funktion för förälderns oskuld!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Oj) skrev 2015-09-15 09:30:48 följande:

Bara det faktum att du beklagar dig över att umgänget är ofta, när det i ärlighetens namn är extremt GLEST och att du dessutom gnäller över att ersättningen är låg - vilket jag VET inte stämmer!

Hade du brytt dig det minsta om detta barns välbefinnande så hade du gjort tvärtemot vad du nu gör - du hade beklagat dig hos soc och bett om utökat umgänge då du ser att den lille saknar sin mamma och garanterat skulle må bättre av det.

Barnet har redan "landat" men kommer förhoppningsvis få flytta hem igen så snart som möjligt så jag hoppas att den lille INTE blir alltför hemmastadd i sitt tillfälliga hem!

Ja, jag tycker pga ovanstående att det känns som att ni är ytterliggare ett dåligt familjehem som inte förstått ert uppdrag och det känns mycket tragiskt för detta stackars barn som har haft oturen att hamna hos Er!   Rynkar på näsan
    Så det är bra för ett barns utveckling mot en trygg vuxen att känna sig som en tillfällig besökare i sitt familjehem som det kanske kommer att bo i många år?
    Otrygghet om var man har hemma lägger grund till en stark, självständig och trygg person?
    Om det är så att det inte är bra att barn i familjehem inte blir hemmastadda så måste det väl vara bättre med barnhem för där blir barn aldrig hemmastadda och känner att de har ett tryggt hem med någon som bryr sig just om dem.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-12 13:45:50 följande:
    Så familjehem ska alltså som alla andra människor jobba heltid och dessutom ha besök av bioföräldrar flera gånger i veckan på sin fritid och hur ska bioföräldrar ha möjlighet att resa och besöka sina placerade barn flera gånger i veckan för det måste väl finnas några bioföräldrar som faktiskt har arbete att sköta.
    Att vara familjehem ÄR en massa jobb. På sätt och vis får man hela familjen på köpet. Kan man inte acceptera det uran tror att det går ut på att få ett eget litet barn att gulla med kanske man ska göra nåt annat.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Eh) skrev 2015-09-15 10:07:49 följande:
    Att vara familjehem ÄR en massa jobb. På sätt och vis får man hela familjen på köpet. Kan man inte acceptera det uran tror att det går ut på att få ett eget litet barn att gulla med kanske man ska göra nåt annat.
    " kommer förhoppningsvis få flytta hem igen så snart som möjligt så jag hoppas att den lille INTE blir alltför hemmastadd i sitt tillfälliga hem! " och du tycker att detta uttalande är lämplig riktlinje för hur barn i familjehem ska bemötas att inte låta det se sig som en i familjen och känna trygghet i det hem där det bor. Har alldeles säkert hört just dessa saker från fd fosterbarn att det värsta var att de kände sig utanför och som gäster i sitt familjehem och kände sig mindre värda än familjens egna barn samt kände stark oro över att kanske plötsligt behöva flytta.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-15 10:18:29 följande:
    " kommer förhoppningsvis få flytta hem igen så snart som möjligt så jag hoppas att den lille INTE blir alltför hemmastadd i sitt tillfälliga hem! " och du tycker att detta uttalande är lämplig riktlinje för hur barn i familjehem ska bemötas att inte låta det se sig som en i familjen och känna trygghet i det hem där det bor. Har alldeles säkert hört just dessa saker från fd fosterbarn att det värsta var att de kände sig utanför och som gäster i sitt familjehem och kände sig mindre värda än familjens egna barn samt kände stark oro över att kanske plötsligt behöva flytta.
    Om du nu ska skriva nåt kanske du ska citera rätt inlägg?
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Eh) skrev 2015-09-15 10:33:51 följande:
    Om du nu ska skriva nåt kanske du ska citera rätt inlägg?
    Citat stämmer alldeles utmärkt med vad du skrev om att få ett barn att gulla med eftersom den andra skribenten också menade på att familjehemsbarnet inte ska bli för hemmastadd, slutsatsen jag drar är att familjehem ska fungera som en institution där föräldrarna ska ses som personal och barnen ska se sig som tillfälligt boende.
    Det bör alltså vara bättre att omhändertagna barn bor på institution i åratal istället för att leva med några som de uppfattar som sina föräldrar för det är så barn uppfattar dem som tröstar och ger dem kärlek.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-15 10:53:28 följande:
    Citat stämmer alldeles utmärkt med vad du skrev om att få ett barn att gulla med eftersom den andra skribenten också menade på att familjehemsbarnet inte ska bli för hemmastadd, slutsatsen jag drar är att familjehem ska fungera som en institution där föräldrarna ska ses som personal och barnen ska se sig som tillfälligt boende.
    Det bör alltså vara bättre att omhändertagna barn bor på institution i åratal istället för att leva med några som de uppfattar som sina föräldrar för det är så barn uppfattar dem som tröstar och ger dem kärlek.
    Du har då verkligen noll koll. Både på vad du skriver och vem du citerar. Men självklart hade det funnits fördelar med ett bra barnhem som är ungefär som ett dagis vilket finns i många länder. Då vet man åtminstone att saker sköts och fungerar som de skall och man hade tjänat tid i handläggning. Men om du nu diskuterar med den andre skribenten kanske du skall citera den och inte mig som typ skrivit ett inlägg.
  • Anonym (Eh)
    Anonym (Eh) skrev 2015-09-15 11:01:52 följande:
    Du har då verkligen noll koll. Både på vad du skriver och vem du citerar. Men självklart hade det funnits fördelar med ett bra barnhem som är ungefär som ett dagis vilket finns i många länder. Då vet man åtminstone att saker sköts och fungerar som de skall och man hade tjänat tid i handläggning. Men om du nu diskuterar med den andre skribenten kanske du skall citera den och inte mig som typ skrivit ett inlägg.
    Dessutom hade man ju avlastar personer som "anonym anonym" som uppenbarligen har noll intresse att vara familjehem utan bara tänker på ersättning, tid och pengar.
  • Anonym (...)
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-12 20:05:03 följande:
    Finns massor av barn som aldrig kommer att flytta hem igen eftersom deras föräldrar kommer att kunna fungera som förälder.
    Det är väldigt ovanligt att domstolen gör ett omhändertagande för hela uppväxten. Situationer kan förändras.
Svar på tråden Umgänge i familjehem