• Anonym (söderöver)

Umgänge i familjehem

Skulle gärna vilja veta mer om hur umgängen med föräldrarna funkar för er som är familjehem.

1. Hur ofta och hur länge har de biologiska föräldrarna umgänge med er familjehemsplacering?
    2. Har ni både fysiska umgängen och telefonumgängen?
    3. Hur gamla är era placerade?
    4. Sker umgängena hemma hos er, eller någon annan stans?
    5. Är er placering en LVU eller SoL?

Vi är ett nyblivet familjehem som tycker att vi har mkt umgängen som ska passas och planeras efter, men man vänjer sej nog...
    Tycker bara att det kan vara intressant att jämföra hur ni andra har det!

• Svar på tråden Umgänge i familjehem
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Eh) skrev 2015-09-15 11:01:52 följande:
    Du har då verkligen noll koll. Både på vad du skriver och vem du citerar. Men självklart hade det funnits fördelar med ett bra barnhem som är ungefär som ett dagis vilket finns i många länder. Då vet man åtminstone att saker sköts och fungerar som de skall och man hade tjänat tid i handläggning. Men om du nu diskuterar med den andre skribenten kanske du skall citera den och inte mig som typ skrivit ett inlägg.

Exakt! Jag tror det hade varit mycket bättre med barnhem i de allra flesta fall då det är extremt sällsynt med någorlunda vettiga familjehem.

Det blir dessutom en stor trygghet för familjerna (placerade barn och dess föräldrar/syskon) när allt går rätt, riktigt och lagenligt till och där alla inblandade arbetar för barnens bästa! Glad
  • annananonym

Erat stackars placerade barn har i mina ögon alldeles för lite umgänge. Men eftersom du ts tycker det är för mycket blir jag nyfiken på vad du skulle tycka var lagom?

Eller menar du "att landa" = inget umgänge alls så ni slipper barnets föräldrar?

• Anonym (anonym)
    Anonym (...) skrev 2015-09-15 11:20:50 följande:
    Det är väldigt ovanligt att domstolen gör ett omhändertagande för hela uppväxten. Situationer kan förändras.
    Det sker inte sällan att omhändertagandet av riktigt små barn är för alltid eftersom föräldrarna har någon form av psykiskt handikapp som är medfött som lågt IQ eller någon typ av autism eller personlighetsstörningar vet man att det inte kommer att förändras. 
  • Anonym (söderöver)

Anonym (Oj): Du har verkligen missuppfattat ALLT jag skrivit i den här tråden!
    Skulle så soc säga att all ersättning upphör så skulle det här lilla barnet ändå vara så hjärtligt välkommen att bo som placerad i vår familj tills dess hemförhållanden ordnats upp så att h*n kan flytta hem igen till ett då förhoppningsvis TRYGGT och VÄL FUNGERANDE HEM. 
    Så det här är verkligen inget uppdrag vi gör för ersättningens skull och det tror jag att de allra flesta fam.hem kan skriva under på (hoppas jag!).

Jag har inget emot umgängena, förstår inte vad du tolkar in i allt - läser vissa saker och utesluter vissa i mina texter.

Jag lägger ner nu.

...men tackar dej som tog dej tid att svara på mina frågor som jag ställde från början.

Min fråga här har väckt otroligt mycket ilska verkar det som, ber om ursäkt för det!

• Anonym (Eh)
    Anonym (Oj) skrev 2015-09-15 11:55:08 följande:

Exakt! Jag tror det hade varit mycket bättre med barnhem i de allra flesta fall då det är extremt sällsynt med någorlunda vettiga familjehem.

Det blir dessutom en stor trygghet för familjerna (placerade barn och dess föräldrar/syskon) när allt går rätt, riktigt och lagenligt till och där alla inblandade arbetar för barnens bästa! Glad
    Japp, tror också de i många fall fungerat bättre.
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Eh) skrev 2015-09-15 16:28:19 följande:
    Japp, tror också de i många fall fungerat bättre.
    Och hur bra barnhem är har man ju sett genom historien och det är därför SOS-barnbyar kommit till stånd för att det har visat sig att barn mår bättre av att växa upp i ett hem och inte på institutioner.
  • Anonym (Oh my!)

Vilket gäng nötter ni verkar vara som skriver här! Om man på allvar tror att ett institutionsboende är bättre för barn än ett hemlikt, med möjlighet att knyta an till en eller två vuxna, så är man att beakta som ett skämt. Det är bara att läsa forskning och utvärdering (eller varför inte egna erfarenheter från de som själva bott på "barnhem") för att inse att det är helt förkastligt!

Ts: Jag tycker du verkar toppen! Hatten av för såna som du som stöttar och lyfter de svagaste i samhället. De andra som uttalat sig okunnigt och föraktfullt i din tråd är inget att fästa någon vikt vid.

• Anonym (anonym)
    Anonym (Oh my!) skrev 2015-09-15 17:06:28 följande:
    Vilket gäng nötter ni verkar vara som skriver här! Om man på allvar tror att ett institutionsboende är bättre för barn än ett hemlikt, med möjlighet att knyta an till en eller två vuxna, så är man att beakta som ett skämt. Det är bara att läsa forskning och utvärdering (eller varför inte egna erfarenheter från de som själva bott på "barnhem") för att inse att det är helt förkastligt! Ts: Jag tycker du verkar toppen! Hatten av för såna som du som stöttar och lyfter de svagaste i samhället. De andra som uttalat sig okunnigt och föraktfullt i din tråd är inget att fästa någon vikt vid.
    Att somliga tycker att institutionsboende är bättre är för att de inte ser till barnens bästa utan ser till bioföräldrars bästa också därför en massa föräldrar anser att deras barn som är i familjehem inte ska få åka utomlands på semester, moped, vara med på aktiviteter som kostar eftersom de som föräldrar aldrig skulle ha råd med detta.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-15 17:09:47 följande:

Att somliga tycker att institutionsboende är bättre är för att de inte ser till barnens bästa utan ser till bioföräldrars bästa också därför en massa föräldrar anser att deras barn som är i familjehem inte ska få åka utomlands på semester, moped, vara med på aktiviteter som kostar eftersom de som föräldrar aldrig skulle ha råd med detta.

Det är ju föräldrarna som får stå för allt sånt, men de får inte själva vara med på resorna, cykla med barnen på cykeln föräldern bekostat, ringa barnet på mobilen föräldern köpt o.s.v.

Familjehem lägger inte ut en enda krona på placerade barn, allt dem håvar in går till dom själva och deras snorungar!
  • Anonym (Oh my!)
    Anonym (anonym) skrev 2015-09-15 17:09:47 följande:
    Nej och däri ligger väl problemets verkliga kärna; oförmågan att svälja förtretet och se till sitt barns bästa även om det gör att jag som (bio)förälder känner mig osäker och hotad när andra erbjuder saker jag inte själv kan ge.
Svar på tråden Umgänge i familjehem