• Anonym (söderöver)

Umgänge i familjehem

Skulle gärna vilja veta mer om hur umgängen med föräldrarna funkar för er som är familjehem.

1. Hur ofta och hur länge har de biologiska föräldrarna umgänge med er familjehemsplacering?
    2. Har ni både fysiska umgängen och telefonumgängen?
    3. Hur gamla är era placerade?
    4. Sker umgängena hemma hos er, eller någon annan stans?
    5. Är er placering en LVU eller SoL?

Vi är ett nyblivet familjehem som tycker att vi har mkt umgängen som ska passas och planeras efter, men man vänjer sej nog...
    Tycker bara att det kan vara intressant att jämföra hur ni andra har det!

• Svar på tråden Umgänge i familjehem
  • Anonym (Oh my!)
    Anonym (Oj) skrev 2015-09-15 17:16:22 följande:
    Det är ju föräldrarna som får stå för allt sånt, men de får inte själva vara med på resorna, cykla med barnen på cykeln föräldern bekostat, ringa barnet på mobilen föräldern köpt o.s.v.

Familjehem lägger inte ut en enda krona på placerade barn, allt dem håvar in går till dom själva och deras snorungar!
    Du framstår som mycket bitter och ytterst okunnig i ditt raljerande. Jag hoppas du kan få hjälp att ordna upp ditt liv hur det nu än är. Du verkar känna dig väldigt orättvist behandlad och trampad på, vilket måste vara jättetungt.
    Men det du skriver är inte verklighetsförankrat eller faktabaserat och det vet alla som läser här.
  • Anonym (anonym)
    Det är ju föräldrarna som får stå för allt sånt, men de får inte själva vara med på resorna, cykla med barnen på cykeln föräldern bekostat, ringa barnet på mobilen föräldern köpt o.s.v.
    Familjehem lägger inte ut en enda krona på placerade barn, allt dem håvar in går till dom själva och deras snorungar!
    Föräldrarna lägger inte öre på sina placerade barn förutom i de fall de har tillräcklig inkomst för att betala underhåll, familjehemmet får ett arvode som ska beskattas dessutom får de för de kostnader barnet har, barnbidrag samt underhåll dras bort från kostnadsersättningen. Finns tom. biologiska föräldrar som klagar över att när deras barn hamnar i familjehem så får de inte längre barnbidraget och måste betala underhåll då kan man undra lite över hur de kunde försörja sina barn när de bodde hemma.
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Oh my!) skrev 2015-09-15 17:18:00 följande:

Nej och däri ligger väl problemets verkliga kärna; oförmågan att svälja förtretet och se till sitt barns bästa även om det gör att jag som (bio)förälder känner mig osäker och hotad när andra erbjuder saker jag inte själv kan ge.

Fast det är just det som är grejen med alla felaktiga beslut som görs. Barnen får det ALLTID sämre i giriga familjehem som skiter totalt i barnen än i sina egna hem där dem är älskade och blir väl omhändertagna. Frustrerande för alla som ser detta gång på gång!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Oj) skrev 2015-09-15 17:24:26 följande:
    Fast det är just det som är grejen med alla felaktiga beslut som görs. Barnen får det ALLTID sämre i giriga familjehem som skiter totalt i barnen än i sina egna hem där dem är älskade och blir väl omhändertagna. Frustrerande för alla som ser detta gång på gång!
    Fast väl omhändertagna barn hamnar aldrig i familjehem,. 99, 2 % av alla barn i Sverige bor inte i familjehem.
  • Drottningen70

Finns antagligen en väldigt god anledning till att människor som tror att barnhem är bättre än familjehem för barn, har haft "problem" med socialtjänsten och betraktar dem som farliga fiender.

• Anonym (Oj)
    Drottningen70 skrev 2015-09-15 18:22:24 följande:

Finns antagligen en väldigt god anledning till att människor som tror att barnhem är bättre än familjehem för barn, har haft "problem" med socialtjänsten och betraktar dem som farliga fiender.

Eller jobbar med socialtjänsten och har god insyn och kännedom om hur det egentligen går till!
  • Anonym (anonym)
    Anonym (Oj) skrev 2015-09-15 18:30:28 följande:
    Eller jobbar med socialtjänsten och har god insyn och kännedom om hur det egentligen går till!
    Fast jobbar man inom socialtjänst, vård eller skola och vet något om människors behov så vet man vad all forskning visar vilket är att institutionsvård alltid om det inte finns svåra psykiska eller fysiska problem som kräver personal är sämre än att leva i en miljö som är så hemlik som möjligt.
  • Drottningen70
    Anonym (Oj) skrev 2015-09-15 18:30:28 följande:

Har knappast med saken att göra, utan det handla om grundläggande förståelse för barns behov. ÄVEN om jag i morgon skulle få mitt barn omhändertaget på helt felaktiga grunder skulle jag givetvis hellre velat att mitt barn fick växa upp i ett vanligt hem än på institution. Jag skulle ha förmåga att sätta mitt barns bästa före mitt eget ego. Det är ofta den förmågan som är skillnaden mellan föräldrsr som får sina barn omhändertagna, och de föräldrar som tar emot frivilliga insatser och som då får behålla sina barn.
  • Drottningen70

Och bara för att man själv som bioförälder inte "får vara med" Så vill man även förneka barnet nöjet av semester eller en cykel. Du illusterar med all tydlighet hur dina brister som förälder ser ut.
  • Anonym (anonym)
    Så barn som blir omhändertagna ska bo på institution, de ska inte få uppleva och ha saker som andra barn har utan det ska riktigt märkas i skolan att de är barnhemsbarn?
Svar på tråden Umgänge i familjehem