• RobzMarley

FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!

Hej!

Testade positivt igår kväll med nummer 4! Känns galet, kul, läskigt!

En fyra är ändå en för mycket enligt normen. Det är inte så att jag väntar mig massa glädjerop från min omvärld.

Här kan vi dela frågor, tankar och känslor.

Jag har pojke född -06, pojke född -07 och flicka född -12.

Killarna har en annan pappa och bor bara hos oss varannan vecka. Så varannan vecka är vi fem och varannan tre. Nu sex st! ????

• Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!
  • Mamacitaa
    Zoey83 skrev 2016-03-06 22:51:45 följande:

Tack, det var i v.13 vilket är det senaste som jag haft. Fick föda ut det lilla fostret, mycket sorgligt! Har ännu kvar att bearbeta..det hände förra året i maj.

Om GBS värdet blir för högt så kommer de att ge behandling (penicillin), men hittills har det varit normala värden.

Däremot ska jag få antibiotika i samband med förlossningen pga att de känner till att jag har GBS, annars kan tydligen barnet få någon infektion, men jag kommer aldrig hinna få det för det ska ges 4 h före barnet föds.

De säger att jag inte ska oroa mig eller tänka på det, lätt för dem (bm och läkare) att säga!!

Jag födde på vårdcentralen men de hade ju inga grejer alls! Tur att de ens hade en barnmorska där då.

Känns läskigt att föda hemma (hemförlossning) när vi har så långt till sjukhuset, om det skulle vara något.

Men nu är jag ju livrädd att jag ska behöva föda i bilen!!!

Vadå får bm ett bidrag vid hemförlossningar?

Hoppas ni löser det med barnvakt, vi måste också försöka lösa det.

Skönt att ni har så nära till sjukhus.

Om det var lättare, hade du då viljat ha en hemförlossning?

Eftersom du är orolig och rädd inför förlossningen kan du inte få igångsättning? Du får din antibiotikan i tid och behöver inte oroa dig för att föda nån annanstans.

Jag kommer oxå få antibiotika mot gbs o jag har fått dom i tid pga att jag blivit igångsatt.
    7 Maj/ 8 okt/21 aug/BF 2016
  • killroy

Hej!

Har inte skrivit på länge nu, men är allt inne och läser era inlägg med jämna mellanrum. Nu ska jag till det inbokade mötet med chefläkaren för kvinnokliniken imorgon angående snitt eller ej. Grejen är ju så att jag nu har börjat vackla och tvekar väldigt inför snitt. Finns så många nackdelar (förutom att det är större risk för barnet) jämfört med vaginal fl. Så jag försöker väga nackdelarna mot varandra men kommer inte på någon bra lösning. Tänkte ifall ni vill/kan hjälpa mig och tips och råd.

Jag har ju alltså 1.a och nu senaste gången (för snart 2 år sen) fått fraktur på svanskotan under förlossningen, så det är därför som jag ville få igenom planerat snitt den här gången. Och jag har ju varit bombsäker från allra första stund, men nu går tankarna bara runt. Efter ett snitt kan/får jag ju inte lyfta eller bära min 2 åring hemma på några veckor - vaginal förlossning kan (troligtvis) innebära att jag inte kan resa mig, sitta eller ligga utan en fruktansvärd smärta ca 2-3 månader...Inte kunna sitta normalt så att köra bil är uteslutet första månaderna.

Ja dessa nackdelar är de väsentliga i mina funderingar, sen att det finns fler i båda två är självklart men som sagt de är dessa som är de största och viktigaste.

Vad tycker ni? någon av er som genomgått båda delarna och kan jämföra?

• Lizz85
    Zoey83 skrev 2016-03-05 22:24:01 följande:

Åh, låter jobbigt! Lider med dig.

Har själv haft det tufft, känt av fogarna och rygg men mest sammandragningar som börjat sedan redan v.15!!!

Nu är jag i v.30, ska gå in på sista veckans praktik på måndag och det ska bli skönt! Har vart så jobbigt. Haft praktik på en skola i 9 veckor.

Sen återgår jag till att "bara" studera.

Hoppas! Det blir bättre för dig. Kram.

Jo. Jobbigt är bara förnamnet. Att inte ens kunna ta hand om sysslor här hemma. Leka med barnen osv.

Har idag fått låna hem tens apparaten så hoppas det ska ge lite iallafall. Haft den sen halv två idag och känns som den kommer gå varm för min del... Har så ont minsta lilla rörelse och man skriker av smärta.

Sover ju dåligt med. Nä men bara se om den kan lindra lite iallafall.
  • Moneal

Jaha då har man varit hos läkaren, blev sjukskriven fram till fl nu och slipper en massa 4 veckors perioder. ( har varit sjukskriven 4 veckor åt gången sedan vecka 11)

De kollade även av njurarna och bär låg fortfarande vätska men det hade minskat en aning vilket kändes skönt. :)

Gick fortfarande inte att säga 100% vilket kön min lille har men lutar åt en flicka eller en pojke vars testiklar inte trillat ner ännu, så en Hen fortfarande med andra ord.

De dubbelkollade även datumet på min lilla, då jag blivit flyttad så mycket att inget stämmer längre, och fick enligt olika mått fram att jag i dag skulle vara i vecka 26+5 alltså bf datum 7 juni som jag hade från början innan de började flytta på mig, uppskattningsvis vägde den lilla även strax över 1 kg vilket även det stämmer med den veckan.

Men i min journal fortsätter det att stå 21:a juni, för hon kunde inte ändra det nu tyvärr.

Får se om det kan ändras fram över kanske.

Så känns skönt att veta att mina egna beräkningar stämmer och sf måttet och allt annat stämmer oxå för den veckan.

Så rörig bebis som hoppar fram och tillbaka, får se vart detta slutar :)

• Lizz85

Någon som testat TENS tidigare?

Hur ofta använde ni den? Hjälpte det?

Fick låna hem en igår från sjukgymnastiken men känns som jag måste köra den jämnt och ständigt...

Kommer jag få känna mig smärtfri överhuvudtaget?

Jag ligger idag då jag varit i rörelse hela helgen samt haft super ont inatt och sovit dåligt!

En till fråga angående sjukskrivning, är sjukskriven tom 15/3 och sen skulle vi se om jag kan komma tillbaka och jobba halv tid eller inte alls.

Men just nu känner jag inget alls. Om jag nu vill ha en fortsatt sjukskrivning ska jag ringa bm igen eller hct? Vi har ju ingen speciell läkare på vår mvc. För vi bokade inte in nå nytt datum utan det blev upp till mig... Men vet inte hur detta funkar.. Ska till bm på tisdag den 15 skulle jag kunna ta det då och vi får träffa läkaren igen som förhoppningsvis kan ge mig längre sjukskrivning? Eller ska jag ringa redan i veckan om det... Hundra frågor. Har aldrig varit sjukskriven, eller haft så här ont. Har alltid jobbat fram till fl.. Men denna gången går det inte.. Ligger mest då minsta rörelse gör ont.. Och ju mer jag rör mig desto ondare får jag under kväll och natt vilket resulterar i dålig sömn och grinig mamma! :-S

Känns bara så surt allt just nu.. Och vill att dessa veckor ska flyga iväg och bli maj!

Blev ett deprimerande inlägg, men så jag känner just nu...

• Kristalii
    RobzMarley skrev 2016-03-06 20:42:52 följande:
    Hum, nä? Men man kan ju känna krypningar i benen. Och jag får ofta kram i vaderna och fötterna under kvälls- och nattetid. Kanske ngt med det? Salt o vätskebalansen?
    På mig funkar stödstrumpor mot krypningarna i benen. Och magnesium mot krampen. Har läst någonstans att magnesium även hjälper mot krypningarna. Har jag haft en rejäl kramp någon natt kan jag känna det som träningsvärk i en till två dagar efteråt. Fast du lima76 hade ju inte haft kramp innan...
  • Kristalii
    Lizz85 skrev 2016-03-08 13:01:41 följande:

Någon som testat TENS tidigare?

Hur ofta använde ni den? Hjälpte det?

Fick låna hem en igår från sjukgymnastiken men känns som jag måste köra den jämnt och ständigt...

Kommer jag få känna mig smärtfri överhuvudtaget?

Jag ligger idag då jag varit i rörelse hela helgen samt haft super ont inatt och sovit dåligt!

En till fråga angående sjukskrivning, är sjukskriven tom 15/3 och sen skulle vi se om jag kan komma tillbaka och jobba halv tid eller inte alls.

Men just nu känner jag inget alls. Om jag nu vill ha en fortsatt sjukskrivning ska jag ringa bm igen eller hct? Vi har ju ingen speciell läkare på vår mvc. För vi bokade inte in nå nytt datum utan det blev upp till mig... Men vet inte hur detta funkar.. Ska till bm på tisdag den 15 skulle jag kunna ta det då och vi får träffa läkaren igen som förhoppningsvis kan ge mig längre sjukskrivning? Eller ska jag ringa redan i veckan om det... Hundra frågor. Har aldrig varit sjukskriven, eller haft så här ont. Har alltid jobbat fram till fl.. Men denna gången går det inte.. Ligger mest då minsta rörelse gör ont.. Och ju mer jag rör mig desto ondare får jag under kväll och natt vilket resulterar i dålig sömn och grinig mamma! :-S

Känns bara så surt allt just nu.. Och vill att dessa veckor ska flyga iväg och bli maj!

Blev ett deprimerande inlägg, men så jag känner just nu...

Jag var sjukskriven förra graviditeten i fyra veckor i taget. Då var det BM som bokade tid till läkaren. Men min MVC har en egen läkare. Hade jag varit dig hade jag ändå tagit det med BM först. Om det känns viktigt att få en tid till läkaren då hade jag ringt henne asap och frågat.
  • Lizz85
    Kristalii skrev 2016-03-08 14:45:10 följande:

Jag var sjukskriven förra graviditeten i fyra veckor i taget. Då var det BM som bokade tid till läkaren. Men min MVC har en egen läkare. Hade jag varit dig hade jag ändå tagit det med BM först. Om det känns viktigt att få en tid till läkaren då hade jag ringt henne asap och frågat.

Får ringa imorgon och prata med henne. Har 1 vecka kvar på denna sjukskrivning och idag har jag haft jätte ont och bara legat då jag knappt tar mig någonstans. Och jag antar det tar ett tag med TENS innan det ska ge bra verkan? För känns som den gått i ett idag och ändå inte känt att den hjälpt speciellt mycket.
  • lima76
    Zoey83 skrev 2016-03-06 22:51:45 följande:
    Tack, det var i v.13 vilket är det senaste som jag haft. Fick föda ut det lilla fostret, mycket sorgligt! Har ännu kvar att bearbeta..det hände förra året i maj.

Om GBS värdet blir för högt så kommer de att ge behandling (penicillin), men hittills har det varit normala värden.

Däremot ska jag få antibiotika i samband med förlossningen pga att de känner till att jag har GBS, annars kan tydligen barnet få någon infektion, men jag kommer aldrig hinna få det för det ska ges 4 h före barnet föds.

De säger att jag inte ska oroa mig eller tänka på det, lätt för dem (bm och läkare) att säga!!

Jag födde på vårdcentralen men de hade ju inga grejer alls! Tur att de ens hade en barnmorska där då.

Känns läskigt att föda hemma (hemförlossning) när vi har så långt till sjukhuset, om det skulle vara något.

Men nu är jag ju livrädd att jag ska behöva föda i bilen!!!

Vadå får bm ett bidrag vid hemförlossningar?

Hoppas ni löser det med barnvakt, vi måste också försöka lösa det.

Skönt att ni har så nära till sjukhus.

Om det var lättare, hade du då viljat ha en hemförlossning?
    Så himla ledsamt med ditt missfall.

Kanske igångsättning hade varit en tanke, för att säkert få pencillinet i tid och för att inte föda i bilen...? 

Ang hemförlossningar så funkar det så att man hittar en barnmorska som är villig att vara med i hemmet och sen söker man bidrag för att betala hennes lön. Tror jag. Men det verkar mest vara godkänt i stockholm..
    En massa kriterier som skulle vara godkända också och jag tror man måste bo så att man kan ta sig till ett sjukhus inom rimlig tid bl a.. Jag vet inte om gbs räknas som en komplikation heller.. (jag ska också få penicillin under förlossningen)

Jag har väl mest lekt med tanken, det hade varit skönt att slippa sätta sig i bilen och promenaden från parkeringen.. det stör lite när man börjat fokusera på värkarbetet tycker jag. Jag har en väninna som gick från förlossningsrädd till att föda hemma helt utan smärtlindring (första barnet) i England. Hon tipsade om Hypnobirth-tekniken och jag använde den förra förlossningen och tyckte det gick så himla bra att jag är lite frestad att testa hemma.. men det uppmuntras inte alls här i sverige och min man är inte heller öppen för det så det får nog förbli en fantasi.. :)
  • lima76
    Kristalii skrev 2016-03-08 14:40:49 följande:
    På mig funkar stödstrumpor mot krypningarna i benen. Och magnesium mot krampen. Har läst någonstans att magnesium även hjälper mot krypningarna. Har jag haft en rejäl kramp någon natt kan jag känna det som träningsvärk i en till två dagar efteråt. Fast du lima76 hade ju inte haft kramp innan...
    jag testade faktiskt städstrumpor igår och ta i trä, men idag har jag inte haft ont... har kanske krampat i sömnen?
Svar på tråden FJÄRDE barnet vår/sommar 2016!!!