• anna89

alkohol för mannen

Hej!
    Jag och min sambo försöker planera inför en graviditet. Men min fråga är hur mycket kan min sambo dricka tex öl för att det inte ska påverka hans spermie per vecka/helg?

• Svar på tråden alkohol för mannen
  • Jw83

Inte en aning. Men vi blev gravida första gången vi hade oskyddat sex, fortfarande berusade, dagen efter vårt bröllop! Då hade vi supit mer än normalt i en månad... Svensexa, möhippa, weekendresa och sedan en bröllopsfest med massvis med champagne ;) ( vi dricker väldigt lite annars)

Ut kom en väldigt stor och frisk pojke :)

• anna89
    Jw83 skrev 2015-09-18 19:36:57 följande:

Inte en aning. Men vi blev gravida första gången vi hade oskyddat sex, fortfarande berusade, dagen efter vårt bröllop! Då hade vi supit mer än normalt i en månad... Svensexa, möhippa, weekendresa och sedan en bröllopsfest med massvis med champagne ;) ( vi dricker väldigt lite annars)

Ut kom en väldigt stor och frisk pojke :)

Okej. Jag slutade med mina p-piller i onsdags förra veckan och första dagen vi hade oskyddad sex sedan stoppet. Vi bestämde oss för att jag skulle sluta så att vi kunde bilda familj men vet ju inte hur det kroppen kommer att reagera.
  • SecretlyMe

För mannens del så krävs daglig konsumtion i 2 veckor för att det ska påverka spermierna. Mannen får redan efter några dagars konsumtion av alkohol minskad nivå av testosteron. Man får minskat antal spermier och sämre kvalité.

Små mängder av alkohol vid enstaka tillfällen påverkar inte :) Prova googla på "spermier och alkohol", 1177.se har bra svar på din fråga :)

• anna89
    SecretlyMe skrev 2015-09-19 15:45:38 följande:

För mannens del så krävs daglig konsumtion i 2 veckor för att det ska påverka spermierna. Mannen får redan efter några dagars konsumtion av alkohol minskad nivå av testosteron. Man får minskat antal spermier och sämre kvalité.

Små mängder av alkohol vid enstaka tillfällen påverkar inte :) Prova googla på "spermier och alkohol", 1177.se har bra svar på din fråga :)

Så det funkar att dricka kanske en till två öl i veckan då?
  • SecretlyMe
    anna89 skrev 2015-09-19 16:44:47 följande:

Så det funkar att dricka kanske en till två öl i veckan då?

Ingen expert på ämnet, vi dricker max en gång i månaden.
  • anna89
    SecretlyMe skrev 2015-09-19 18:26:13 följande:
    Ingen expert på ämnet, vi dricker max en gång i månaden.
    Man kanske ska ringa rådgivningen och fråga då kanske om man tex får dricka en öl som det finns 6.0 på eller om det är för mycket?

Min sambo drack en igår och en idag, så vet inte hur mycket det påverkas av hans spermie eftersom vi vill planera ett barn nu
  • cosinus

För män brukar det ju vara rätt lungt eftersom icke perfekta spermier inte vinner kapplöpningen till ägget.

Lyckas man supa alla spermier värdelösa har man nog större problem än att det tar tid att bli gravid.

Svar på tråden alkohol för mannen