• Anonym (Velig)

Är det värt att laga en 20 år gammal kyl?

Vår 20 år gamla kyl börjar ge upp då den inte orkar hålla kylan längre. Skulle du satsa på att ta hem en reparatör och se vad felet är eller skulle du köpa en ny? Det är en snordyr kyl så det är därför jag velar lite. Att köpa en ny i samma modell är uteslutet pga det löjligt höga priset men det kommer inte att bli lika snyggt med en ny som med den gamla för att den gamla är integrerad men det kommer inte den nya att vara. Hur skulle du göra? Det är väl löjligt att reparera en 20 år gammal vitvara? Den kan väl inte hålla så länge till oavsett?

• Svar på tråden Är det värt att laga en 20 år gammal kyl?
  • Alexi

En så gammal drar antagligen tokmycket el och är allmänt miljödålig så nej!

• Anonym (?)

Går det verkligen inte att hitta en ny integrerad??

• Anonym (Velig)
    Alexi skrev 2015-09-22 21:37:00 följande:
    En så gammal drar antagligen tokmycket el och är allmänt miljödålig så nej!
    Bra, jag behöver få motivation att byta!
    Anonym (?) skrev 2015-09-22 21:39:13 följande:
    Går det verkligen inte att hitta en ny integrerad??
    Nej, inte i den storleken som jag behöver. Den görs bara av den tillverkaren och kostar en hel förmögenhet som jag inte är villig att ge för en kyl.

• Anonym (?)

Va synd hoppas du hittar en annan snygg lösning. Är så frustrerande när sånt händer

• Alvina

Köp en ny istället och släng ut den gamla. Ingen idé att laga något som är så gammalt.

• Anonym (Velig)
    Anonym (?) skrev 2015-09-22 21:46:30 följande:
    Va synd hoppas du hittar en annan snygg lösning. Är så frustrerande när sånt händer
    Ja verkligen! Fast jag antar att man får räkna med det när den är så gammal.

Har inte bestämt mig för att laga eller köpa en ny än.
  • Aniiee

Vad är det för kyl? (PMa mig om du inte vill skriva ut det i tråden. Nyfiken.)

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Nyfikna72

Näe nu överdrivs det väldeliga här, tror folk att man typ halverar elförbrukningen om man köper en ny? Alla kylskåp drar ström och en modernare kanske spar lite el jämfört med en gammal men du köper ju ändå en ny för x antal kronor och den ska nog gå väldigt länge innan man sparat in de pengarna. Huruvida det är försvarbart att laga vet man ju inte förrän man vet felet. Det kan ju vara nåt termostatfel bara. En del är dyra att byta på och en del kan man snudd på byta själv.

• Aniiee
    Nyfikna72 skrev 2015-09-23 17:54:30 följande:

Näe nu överdrivs det väldeliga här, tror folk att man typ halverar elförbrukningen om man köper en ny? Alla kylskåp drar ström och en modernare kanske spar lite el jämfört med en gammal men du köper ju ändå en ny för x antal kronor och den ska nog gå väldigt länge innan man sparat in de pengarna. Huruvida det är försvarbart att laga vet man ju inte förrän man vet felet. Det kan ju vara nåt termostatfel bara. En del är dyra att byta på och en del kan man snudd på byta själv.

Halvera? Det kan bli ännu mer. När jag flyttade in i min lägenhet 2010 hade jag en gammal kyl/frys, installerad 1995. När de gjorde stambyte förra året fick jag en helt ny, modern kyl/frys. Den nya drar 57% mindre el. Jag vet, för jag har elplugg som mäter =P

Så visst kan man spara rejält med el på att byta, även till en relativt billig modern kyl eller frys.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • MrGrip
    Anonym (Velig) skrev 2015-09-22 21:34:55 följande:

Vår 20 år gamla kyl börjar ge upp då den inte orkar hålla kylan längre. Skulle du satsa på att ta hem en reparatör och se vad felet är eller skulle du köpa en ny? Det är en snordyr kyl så det är därför jag velar lite. Att köpa en ny i samma modell är uteslutet pga det löjligt höga priset men det kommer inte att bli lika snyggt med en ny som med den gamla för att den gamla är integrerad men det kommer inte den nya att vara. Hur skulle du göra? Det är väl löjligt att reparera en 20 år gammal vitvara? Den kan väl inte hålla så länge till oavsett?

Nej - köp ny....till slut måste du ändå göra det.  Du kan ju gå via medelvägen d v s. köpa en bättre begagnad kyl och bygg om så att den passar...skippa integrationen...till slut måste du ju ändå bygga om ju....
Svar på tråden Är det värt att laga en 20 år gammal kyl?