• thekinglol

Är det rätt att en skola avskaffar skolresa

Hej. Jag är en förälder på 39 år. Mitt barn är 13 år gammalt. 

Nu är det så att jag fick reda på att rektorn på mitt barns skola har valt att skolan inte kommer hålla i någon skolresa och att skolan inte ska ha något med en eventuell skolresa. Jag tycker detta är synd för när jag själv var på skolresa var jag i London. Jag tyckte att det var jättekul och då tycker jag att det är extremt synd att mitt barn inte ska få uppleva en skolresa med hela klassen. Jag är inte helt insatt men är det juridisk rätt och vad får skolan göra och inte göra jag tycker det är jättetråkigt att denna rektorn är så dum i huvudet. 

hjälp så mitt barn kan få åka på en skolresa

• Svar på tråden Är det rätt att en skola avskaffar skolresa
  • LiaSthlm

Men det handlar väl om hur mycket pengar klassen har fått ihop till sin skolresa sen kan ju ni föräldrar planera den.

Så gör vi i barnens skola men givetvis är läraren med i planerna då de pratar om det i skolan.

Vill sen inte rektorn att de åker får de väl åka en helg.

• Mälaröbo

Mina barns klass gör flera resor under åk 1-9, men skolan har ALLTID varit tydlig med att DE inte har mer med saken att göra än att "ge tillstånd" till det. Resten står klassen och föräldrar för. Har mycket svårt att tro att skolor står/stått för detta...

• Filiplopp

På din tid var det tillåtet att göra saker som innebär en kostnad för barnens föräldrar. Det är det inte längre. Skolan är numera avgiftsfri. I min sons skola får de tom mat o frukt från skolan när de åker på utflykt o dylikt. Föräldrar ska inte behöva göra lunchpaket längre när barnens klass gör saker utanför skolområdet. Det är i sådana tider vi lever nu. Alla barn har inte samma ekonomiska möjligheter. Det kan du inte ha missat? Är bara att hänga med i utvecklingen. Åka till London kan du höra själv med ditt barn. Och ja. Jag själv var på skolresa till London när jag gick i nian. Men det är andra tider nu. Barn kan åka på billigare skolresor o ha roligt.

• Seven Costanza

Eftersom skolan numera ska vara avgiftsfri får skolan inte syssla med insamlingar etc och det har också blivit mycket hårdare med att låta elever och lärare åka på nöjesresor/utflykter under skoldagar. En klass som gick ut nian nu hade jobbat ihop pengar sedan sjuan men det var knappt att deras klassföreståndare fick åka med dem till ett tivoli på en skoldag. Om klassen vill göra något sådant måste det alltså arrangeras av föräldrar och eleverna måste be om ledigt om det ska ske under skoltid. Mycket sällsynt att lärare får organisera och åka med så som skollagen ser ut idag. Handlar alltså inte alls om att rektor eller lärare är "dumma i huvudet".

• Anonym (Skolresa?)

Jag är över 40 och inte åkte vi på skolresa. Mina nu (precis) vuxna syskon barn har inte heller de åkt på skolresa. Du får det att låta som alla barn i Sverige har åkt på skolresa men så är inte fallet.

• sextiotalist

Jag är 50+ och har endast varit på lägerskola. Men det var på den tiden man fick bidrag för att göra sådant. Dvs vi hade insamlingar och sedan så fick vi bidrag och vi åkte till Gotland.
    Det finns ingen rättighet att ha skolresa och skolan får inte kräva pengar av föräldrarna för skolresa. Skolan ska vara kostnadsfri.
    Dessutom är inte alltid skolresor en positiv upplevelse för alla barn

• KillBill

Det är upp till eleverna och elevernas föräldrar att finansiera, planera och genomföra klassresor. Så är det på alla skolor (om det inte handlar om resor i rent studiesyfte förstås).

Svar på tråden Är det rätt att en skola avskaffar skolresa