• Anonym (Slöja)

    Du muslimsk kvinna som är beslöjad, har du blivit trakasserad?

    Du som är en muslimsk beslöjad kvinna, har du blivit trakasserad någon gång på grund av din slöja?
    Berätta gärna om händelser då jag är nyfiken, eftersom jag precis såg på expressens "Hatet mot slöjan - Fem svenska kvinnors berättelser"

    I december blir det ett år sedan jag valde att börja med slöjan, och jag har hittills aldrig blivit trakasserad på grund av det.
    Men det verkar ju så vanligt när man läser om olika händelser som skett beslöjade kvinnor, så vill veta hur många här som varit med om det. 

  • Svar på tråden Du muslimsk kvinna som är beslöjad, har du blivit trakasserad?
  • Kawthar

    As-salam Aleikom och grattis till att du tagit steget att börja bära slöja, mashAllah!

    Har också ganska nyligen börjat bära slöja och har inte upplevt trakasserier alhamdulillah.
    Däremot får jag en hel del blickar men det bjuder jag på Flört

  • Anonym (Slöja men ej muslim)

    Jag bär slöja/sjal (döljer hår och hals) men är inte muslim. Jag har aldrig under 4 år känt mig trakasserad pga av det. Någon särskild anledning till att du bara frågar muslimska kvinnor? Det är helt okej, jag bara undrar.

  • Anonym (Slöja)
    Kawthar skrev 2015-10-03 22:47:10 följande:

    As-salam Aleikom och grattis till att du tagit steget att börja bära slöja, mashAllah!

    Har också ganska nyligen börjat bära slöja och har inte upplevt trakasserier alhamdulillah.
    Däremot får jag en hel del blickar men det bjuder jag på Flört


    Alaykom alsalam och grattis till dig med!
    Visst var det en mäktig känsla första gången man gick ut med den? Otroligt fin känsla!

    Synd det med blickarna.. 
    Och synd att många råkar ut för trakasserier pga slöjan, men det verkar inte vara vanligt i hela landet utan kanske beroende på var man bor?
  • Anonym (Slöja)
    Anonym (Slöja men ej muslim) skrev 2015-10-03 22:53:03 följande:

    Jag bär slöja/sjal (döljer hår och hals) men är inte muslim. Jag har aldrig under 4 år känt mig trakasserad pga av det. Någon särskild anledning till att du bara frågar muslimska kvinnor? Det är helt okej, jag bara undrar.


    Om du bär slöjan precis som muslimer gör så får du självklart också svara.
    Tanken med tråden var just hatbrott mot beslöjade kvinnor, om du "ser ut" som en beslöjad kvinna så kan du också dela med av dina erfarenheter. :)

    Sedan är det ju inte så vanligt med ickemuslimer i Sverige som bär slöjan, så ja. 
  • Kawthar
    Anonym (Slöja) skrev 2015-10-04 02:25:45 följande:
    Alaykom alsalam och grattis till dig med!
    Visst var det en mäktig känsla första gången man gick ut med den? Otroligt fin känsla!

    Synd det med blickarna.. 
    Och synd att många råkar ut för trakasserier pga slöjan, men det verkar inte vara vanligt i hela landet utan kanske beroende på var man bor?
    Ja det var en väldigt speciell känsla, älskar den bara mer och mer.

    Jag är en ganska stark person ,så blickarna stör mig inget särskilt. Roligt ibland när någon riktigt blänger på en, och man ler tillbaka. De blir liksom helt paff.Glad

    Men alla blickar är inte jobbiga. De finns dom som tittar lite nyfiket, dom som ler mot en utan direkt anledning och dom som helt random säger "as-salamu aleikom". 

    Har också hört en del skräckhistorier, hur folk försökt dra av slöjan ,spottat mot nån och fällt elaka kommentarer. Då undrar man hur människor är funtade. Jag menar om man nu tror att  slöjan står för förtryck och kvinnan då är förtryckt- hur kan man då trycka ner henne ännu mer?
    Var ärliga liksom, stå för att du är en islamofob istället. Du kan helt enkelt inte acceptera att kvinnan är muslim.
  • Kawthar
    Anonym (Slöja men ej muslim) skrev 2015-10-03 22:53:03 följande:

    Jag bär slöja/sjal (döljer hår och hals) men är inte muslim. Jag har aldrig under 4 år känt mig trakasserad pga av det. Någon särskild anledning till att du bara frågar muslimska kvinnor? Det är helt okej, jag bara undrar.


    Vad intressant. Får man fråga varför du väljer att bära slöja?
  • Anonym (trasan)
    Kawthar skrev 2015-10-04 06:09:55 följande:
    Vad intressant. Får man fråga varför du väljer att bära slöja?

    Ta på sig "våldta mig inte" trasan är en ganska bra säkerhetsåtgärd i dagens Sverige sorgligt nog.


     

  • Anonym (trasan)
    Kawthar skrev 2015-10-04 06:09:55 följande:
    Vad intressant. Får man fråga varför du väljer att bära slöja?

    Ta på sig "våldta mig inte" trasan är en ganska bra säkerhetsåtgärd i dagens Sverige sorgligt nog.


     

  • Anonym (Muslimsktjej)

    Det har hänt två gånger, en gång skrek en man till mig från andra sidan gatan (jag var ute på jobb som brevbärare) och andra gången satt jag och några väninnor och hade picknick på en gräsplätt när en fyllegubbe började skrika på oss först på engelska men sen fattade han att vi kan svenska, att vi var förtryckta osv. Min vän pratade lite med honom och han bad tillslut om ursäkt.

  • Snygg kotlett
    Kawthar skrev 2015-10-03 22:47:10 följande:

    As-salam Aleikom och grattis till att du tagit steget att börja bära slöja, mashAllah!

    Har också ganska nyligen börjat bära slöja och har inte upplevt trakasserier alhamdulillah.

    Däremot får jag en hel del blickar men det bjuder jag på


    Varför skriver du på arabiska. Herregud. Astachfurallah anik alhamdulillah och anik as salam

    Aleykom
    Snygg svärmor föder snygg dotter
  • Anonym (Mamma)

    Min mamma bar sjal under en period när hon tappade hår. Hon är inte muslim alltså men "såg ut som en" och fick vid flera tillfällen höra glåpord från främlingar. En gång var på bussen mellan Malmö och Göteborg. Då satt en kraftigt berusad man och kräkte sitt hat över "såna där äckliga muslimer" som han gärna skulle skjuta i huvudet, precis bakom min mamma och en annan slöjbärande kvinna som satt sig bredvid henne. Det var den värsta gången tror jag. Mamma satt tyst en stund, sen vände hon sig om och bad honom hålla käften för att han stör. Han blev tyst. Sen somnade han.

  • Halal

    Salam aleykum syster!!

    Det ända som har hänt mig är att folk glor och tittar, mest nyfiket känner jag (eftersom jag inte glor eller tittar på dem.)

    Och det får dom väl göra antar jag, titta. Men att glo ÄR ouppfostrande.

Svar på tråden Du muslimsk kvinna som är beslöjad, har du blivit trakasserad?