• Anonym (systern)

För snåla presenter från moster ?

Har en femåring hemma som nyss fyllt år. Av min syster fick hon en nalle från Ikea, en sån där för 9 kr med randig pyjamas med ett hjärta på. Jag kräver inget dyrt alls, men har däremot en liten invändning då min syster själv har en dotter som är 10. Till varje födelsedag och jul brukar jag fråga vad hon önskar sig. Nu var det en vindfleece från Polarn eller monster high dockor. Inget billigt alls alltså. Jag brukar köpa något åt min systerdotter som hon vill ha och nu till födelsedagen ska hon få en sak från önskelistan. Min syster frågade mig vad min dotter ville ha och jag sa att hon gärna ville ha något med pippi, pussel eller spel. Men fick alltså denna nallebjörn för 9 kr. Jag känner mig snål och otacksam men när jag köper grejer för flera hundra till hennes barn... det har varit lika i alla år. Förra julen fick dottern en sagobok från loppis. Förra födelsedagen fick hon en polkagrisklubba. Vad gör man ?

• Svar på tråden För snåla presenter från moster ?
  • Ego Lovers
    Lavish skrev 2015-10-06 08:18:29 följande:
    Relationen mellan barn och föräldrar är speciell när det kommer till gåvor även om jag som vuxen aldrig i helvete skulle ha mage att önska mig en telefon för 3000 kr, men är man barn/ungdom är det ju en annan sak. 

I en jämbördig relation så som mellan syskon är det emellertid oerhört oförskämt att du skulle önska dig något för 3000 kronor av någon du själv aldrig skulle köpa något i den prisklassen till. Självklart är det ett eget val vad man köper, men om man frågar vad du vill ha och du säger seriöst säger något för 3000 kommer det uppfattas som att det är på den nivån du tycker att gåvorna mellan er ska ligga. 
    Jag har lärt mig att en önskelista är just en önskelista och en vägledning i vad barnet tycker om att leka med och inte en kravlista. Men tex står det Barbie skulle jag aldrig köpa en steffi docka för det finns barbies för hundralappen om vi lagt oss på den budgeten och tom för 69 kr på Ica maxi. Jag försöker följa önskelistan så gott det går så önskan uppfylls för barnets skull men lägger inte flera hundralappar om föräldrarna är extremt snåla tillbaka.

Jag och mina bröder har sagt att vi köper för max 1000kr till barnen tillsammans. Hans barn får för 500kr vadera för de är bara två medan mina fem får för 200kr vadera just nu. Jag kommer gå vinnande ur det då de betalade 500 kr vadera till mina två äldsta i några år innan trean kom och mina yngsta kommer ju få presenter långt efter vi slutat ge deras stora då vi slutar ge efter de fyllt 20 år och där efter endast ger på jämna årsdagar så som 25, 30 osv.
  • Lavish
    Ego Lovers skrev 2015-10-06 09:00:47 följande:
    Jag har lärt mig att en önskelista är just en önskelista och en vägledning i vad barnet tycker om att leka med och inte en kravlista. Men tex står det Barbie skulle jag aldrig köpa en steffi docka för det finns barbies för hundralappen om vi lagt oss på den budgeten och tom för 69 kr på Ica maxi. Jag försöker följa önskelistan så gott det går så önskan uppfylls för barnets skull men lägger inte flera hundralappar om föräldrarna är extremt snåla tillbaka.

Jag och mina bröder har sagt att vi köper för max 1000kr till barnen tillsammans. Hans barn får för 500kr vadera för de är bara två medan mina fem får för 200kr vadera just nu. Jag kommer gå vinnande ur det då de betalade 500 kr vadera till mina två äldsta i några år innan trean kom och mina yngsta kommer ju få presenter långt efter vi slutat ge deras stora då vi slutar ge efter de fyllt 20 år och där efter endast ger på jämna årsdagar så som 25, 30 osv.
    Alltså det är klart att det inte är värdet på kronan som gäller utan mer tanken bakom och att barnet ska bli glad. Absolut kan jag köpa för 200 och få för 100 utan att bry mig om båda köpt något man i första hand tänkt att den andra ska bli glad för.

Men en nalle för 9 kr (som all vet är Ikeas 9krs nalle) känns ju närmast som en demonstrativt billig present. Inte "oj det råkade bli billigt men jag tyckte den var fin och tänkte på dig", utan mer "jag köpte den här för att det var det billigaste jag kunde hitta". Då är det ganska fräckt att själv önska saker för flera hundra. 
  • Anonym (H)

Hade jag varit dig så hade jag kommit överens med henne om en lagom summa en gång för alla att handlar presenter till varandras barn för.

• Anonym (duh)
    Anonym (Y) skrev 2015-10-05 23:21:08 följande:
    Nej,jag valde inte alls att tillrättavisa ts utan jag framförde mina åsikter angående att jag tycker inte att ts bör reflektera över hur mycket presenterna som mostern köpte kostade.

För mig handlar snålhet mer om än att köpa "billiga " presenter.
    OK, vad handlar snålhet om mer än "att köpa 'billiga' presenter" för dig då?

I TS fall har hon ju nämnt att systern
    - bjuder in TS på fika och ber TS ta med fikat
    - på planerad lunch/kaffeträff inte köper något såvida inte TS bjuder
    - aldrig bidrar med bensin om de åker långt i TS bil
    - vägrar ta sin egen bil om de ska åka någonstans tillsammans
    - ger gratiskuponger på kaffe i julklapp till föräldrarna (nu ansåg ju du inte att det var  en giltig orsak att tycka någon var snål om de köpte billiga presenter, men i fallet med gratiskuponger har hon ju inte ens köpt presenten)
    - jobbar heltid och har relativt god ekonomi (jämfört med TS)

Jag är nyfiken, finns det verkligen inget i listan ovan som du kan erkänna pekar på att systern är snål?
  • Anonym (duh)
    Ego Lovers skrev 2015-10-06 08:52:10 följande:
    Systern uppskattar uppenbart inte ts barn. Annars är man inte så snål med presenterna.

Min son fick en radiostyrd bil på julafton av sin farbror och där gjorde kusinen dvs farbroderns barn sönder bilen tio minuter efter min son öppnat julklappen så bilen inte kunde användas men något förlåt fick vi inte och en ny fick vi inte fast deras unge fick en likadan så där satt min son med en obrukbar radiostyrd bil och sådant kan irritera mig när någon har sönder saker, köper fel storlek på kläder osv och sedan inte ersätter så barnen får grejer som fungerar. Men oftast får vi inte det utan i princip blir de utan julklappar fast de fått en som tex är trasig eller för smått som inte går att använda.
    Oj, men det var ju inte bara snålt utan väldigt oförskämt. Varför ens låta sitt eget barn leka med kusinens leksak om man givit sitt barn en likadan? Och det hade ju varit väldigt lätt löst genom att ge kusinen sitt eget barns leksak som ersättning. Nej, oförskämt beteende, som kommer leda till oförskämt beteende hos farbroderns barn. Har sett en del vänner/barn växa upp med "entitlement issues" (finns det något bra uttryck för det på svenska? Att man tror man har rätt till allt...) till följd av sådana föräldrar.
  • Anonym (Y)
    Anonym (duh) skrev 2015-10-06 13:31:25 följande:

I TS fall har hon ju nämnt att systern

- bjuder in TS på fika och ber TS ta med fikat

- på planerad lunch/kaffeträff inte köper något såvida inte TS bjuder

- aldrig bidrar med bensin om de åker långt i TS bil

- vägrar ta sin egen bil om de ska åka någonstans tillsammans

- ger gratiskuponger på kaffe i julklapp till föräldrarna (nu ansåg ju du inte att det var  en giltig orsak att tycka någon var snål om de köpte billiga presenter, men i fallet med gratiskuponger har hon ju inte ens köpt presenten)

- jobbar heltid och har relativt god ekonomi (jämfört med TS)

Jag är nyfiken, finns det verkligen inget i listan ovan som du kan erkänna pekar på att systern är snål?

Ja,självklart har du rätt att vara nyfiken.

Nej,jag tycker fortfarande inte att mostern framstår som snål.

Det kan vara som så att ts värderar saker på annorlunda sätt än mostern.
  • Anonym (Diddi)

Två alternativ:
    1) börja rätta dina presentinköp efter ditt eget huvud, köp något du tycker att hon behöver eller ska få. Eller som någon skrev, köp en begagnad windstopper nästa gång. Så att det blir mer rättvist.
    2) skit i rättvisan, du vet att du är en fin moster och köper presenter som barnet önskar sig och som uppskattas. Då har du gjort ditt. Vad din syster köper till dina barn får stå för henne, du har ryggen fri.

• Anonym (duh)
    Anonym (Y) skrev 2015-10-06 13:40:45 följande:

Intressant. Jag skulle tro att din syn på snålhet skiljer sig markant från de flesta, men du har ju som sagt rätt till din åsikt.

Så du är inte intresserad av att svara på den här frågan?
    Anonym (duh) skrev 2015-10-06 13:31:25 följande:
    Eller så kan jag utveckla frågan till "OK, vad handlar snålhet om för dig då, mer än att köpa billiga presenter, ge gratiskuponger, aldrig bidra med bensin, vägra bidra med sin egen bil, be folk ta med fika när man bjuder in, aldrig äta lunch eller dricka kaffe ute om man träffas såvida man inte blir bjuden, och mycket mer"?
  • Anonym (Y)
    Anonym (duh) skrev 2015-10-06 13:55:31 följande:

Intressant. Jag skulle tro att din syn på snålhet skiljer sig markant från de flesta, men du har ju som sagt rätt till din åsikt.

Så du är inte intresserad av att svara på den här frågan?Eller så kan jag utveckla frågan till "OK, vad handlar snålhet om för dig då, mer än att köpa billiga presenter, ge gratiskuponger, aldrig bidra med bensin, vägra bidra med sin egen bil, be folk ta med fika när man bjuder in, aldrig äta lunch eller dricka kaffe ute om man träffas såvida man inte blir bjuden, och mycket mer"?

Ja,självklart kan jag även svara på den frågan med risk för att du aldrig kommer att bli nöjd med svaret jag ger dig-vilket i sin tur troligtvis leder till att tråden kommer att handla enbart om mig.
  • Anonym (anna)
    Anonym (Y) skrev 2015-10-06 13:40:45 följande:

Är det för att det stämmer in på dig själv och du inte kan tänka på dig själv som snål?
Svar på tråden För snåla presenter från moster ?