• Anonym (systern)

För snåla presenter från moster ?

Har en femåring hemma som nyss fyllt år. Av min syster fick hon en nalle från Ikea, en sån där för 9 kr med randig pyjamas med ett hjärta på. Jag kräver inget dyrt alls, men har däremot en liten invändning då min syster själv har en dotter som är 10. Till varje födelsedag och jul brukar jag fråga vad hon önskar sig. Nu var det en vindfleece från Polarn eller monster high dockor. Inget billigt alls alltså. Jag brukar köpa något åt min systerdotter som hon vill ha och nu till födelsedagen ska hon få en sak från önskelistan. Min syster frågade mig vad min dotter ville ha och jag sa att hon gärna ville ha något med pippi, pussel eller spel. Men fick alltså denna nallebjörn för 9 kr. Jag känner mig snål och otacksam men när jag köper grejer för flera hundra till hennes barn... det har varit lika i alla år. Förra julen fick dottern en sagobok från loppis. Förra födelsedagen fick hon en polkagrisklubba. Vad gör man ?

• Svar på tråden För snåla presenter från moster ?
  • Sous
    Anonym (Y) skrev 2015-10-05 18:31:29 följande:
    Okej!

Jag tycker dock personligen inte att man som ts gjorde,reflekterar över hur mycket presenter kostar då det oftast finns en förklaring till det.
    Jag tycker att man har nog hyfs att inte önska dyra jackor och dockor åt sitt barn om man själv köper presenter i tiokronorsklassen åt sin systers barn. Vill man hålla presenterna på en billig nivå (vilket är helt ok) så tar man heller inte emot mer.
  • Anonym (Y)
    Anonym (duh) skrev 2015-10-05 23:14:47 följande:

Nu var det ju så att DU valde att tillrättavisa TS genom att skriva "jag tycker dock personligen inte att man som ts gjorde,reflekterar över hur mycket presenter kostar". Men TS med flera, inklusive mig, visste precis vad den nallen kostade eftersom de ofta ligger placerade direkt vid kassan. Det kräver alltså ingen närmare "reflektion" om det är något man vet automatiskt, ungefär som man vet vad en liter mjölk kostar, så TS har knappast gjort fel här.

Jag anser dessutom att prisfrågan var helt rätt här. Får jag inte tycka det? Jag tycker även att om man slänger en känga åt någon får man tåla mothugg.

Angående snålhet, så framstår helt tydligt en bild av hur systern är rent allmänt om du läser alla TS inlägg.

Nej,jag valde inte alls att tillrättavisa ts utan jag framförde mina åsikter angående att jag tycker inte att ts bör reflektera över hur mycket presenterna som mostern köpte kostade.

För mig handlar snålhet mer om än att köpa "billiga " presenter.
  • Anonym (Y)
    Sous skrev 2015-10-05 23:20:11 följande:

Jag tycker att man har nog hyfs att inte önska dyra jackor och dockor åt sitt barn om man själv köper presenter i tiokronorsklassen åt sin systers barn. Vill man hålla presenterna på en billig nivå (vilket är helt ok) så tar man heller inte emot mer.

Ja,självklart har du rätt att tycka så!

Själv så är jag dock lite av annan åsikt, då jag även anser att TS har ett ansvar att inte köpa dyrare presenter än mostern.

Jag kan t.ex önska mig av mina föräldrar en mobiltelefon för 3000 kr men det är ju ändå upp till mina föräldrar att avgöra om jag ska få det i present.
  • Fröken Apelsin

Har hon väldigt lite pengar? Oavsett så skulle jag lägga mig på hennes nivå. Köp något för max 30 kronor nästa gång.

• ondar

Köp en polarnjacka begagnat till systerns unge. Fint skick givetvis men som sagt, beg. Ungen lider inte av att få en använd jacka men du får spara lite pangar o systern kanske fattar att man inte kan önska presenter för över 500lappen o sen sj handla för 9kr.

• Lavish
    Anonym (Y) skrev 2015-10-05 23:27:34 följande:
    Ja,självklart har du rätt att tycka så!

Själv så är jag dock lite av annan åsikt, då jag även anser att TS har ett ansvar att inte köpa dyrare presenter än mostern.

Jag kan t.ex önska mig av mina föräldrar en mobiltelefon för 3000 kr men det är ju ändå upp till mina föräldrar att avgöra om jag ska få det i present.
    Relationen mellan barn och föräldrar är speciell när det kommer till gåvor även om jag som vuxen aldrig i helvete skulle ha mage att önska mig en telefon för 3000 kr, men är man barn/ungdom är det ju en annan sak. 

I en jämbördig relation så som mellan syskon är det emellertid oerhört oförskämt att du skulle önska dig något för 3000 kronor av någon du själv aldrig skulle köpa något i den prisklassen till. Självklart är det ett eget val vad man köper, men om man frågar vad du vill ha och du säger seriöst säger något för 3000 kommer det uppfattas som att det är på den nivån du tycker att gåvorna mellan er ska ligga. 
  • Aiyana

Normalt sett lägger jag ingen betydelse vid hur mycket presenter kostar men här verkar det ha blivit en obalans. Din syster förväntar sig att du ger hennes dotter dyra presenter men själv köper hon billigast möjliga till din dotter. Det tycker jag inte är ok. Du kan ju se det som att hon har satt ribban för i vilken prisklass presenterna till era döttrar ska ligga på, håll den prisklassen du med så får du se hur hon reagerar.

• Anonym (Y)
    Lavish skrev 2015-10-06 08:18:29 följande:

Relationen mellan barn och föräldrar är speciell när det kommer till gåvor även om jag som vuxen aldrig i helvete skulle ha mage att önska mig en telefon för 3000 kr, men är man barn/ungdom är det ju en annan sak. 

I en jämbördig relation så som mellan syskon är det emellertid oerhört oförskämt att du skulle önska dig något för 3000 kronor av någon du själv aldrig skulle köpa något i den prisklassen till. Självklart är det ett eget val vad man köper, men om man frågar vad du vill ha och du säger seriöst säger något för 3000 kommer det uppfattas som att det är på den nivån du tycker att gåvorna mellan er ska ligga. 

Det jag försöker säga är just att jag tycker att det både är upp till ts och mostern att inte önska dyrare presenterer än vad dom själva kan tänkas köpa för!

Sen behöver inte mostern vara snål -då snålhet sträcker sig längre än att köpa billigare presenter än hon själv kan tänkas ge för.
  • Ego Lovers
    Anonym (Y) skrev 2015-10-05 22:25:16 följande:
    Fast kan inte jag få tycka annorlunda än dig utan att du försöker "tillrättavisa mig?"

Jag tycker inte att snålhet handlar specifikt om att handla billiga presenter utan att även vara snål rent allmänt.
    Systern uppskattar uppenbart inte ts barn. Annars är man inte så snål med presenterna.

Min son fick en radiostyrd bil på julafton av sin farbror och där gjorde kusinen dvs farbroderns barn sönder bilen tio minuter efter min son öppnat julklappen så bilen inte kunde användas men något förlåt fick vi inte och en ny fick vi inte fast deras unge fick en likadan så där satt min son med en obrukbar radiostyrd bil och sådant kan irritera mig när någon har sönder saker, köper fel storlek på kläder osv och sedan inte ersätter så barnen får grejer som fungerar. Men oftast får vi inte det utan i princip blir de utan julklappar fast de fått en som tex är trasig eller för smått som inte går att använda.
  • Anonym (Y)
    Ego Lovers skrev 2015-10-06 08:52:10 följande:

Systern uppskattar uppenbart inte ts barn. Annars är man inte så snål med presenterna.

Min son fick en radiostyrd bil på julafton av sin farbror och där gjorde kusinen dvs farbroderns barn sönder bilen tio minuter efter min son öppnat julklappen så bilen inte kunde användas men något förlåt fick vi inte och en ny fick vi inte fast deras unge fick en likadan så där satt min son med en obrukbar radiostyrd bil och sådant kan irritera mig när någon har sönder saker, köper fel storlek på kläder osv och sedan inte ersätter så barnen får grejer som fungerar. Men oftast får vi inte det utan i princip blir de utan julklappar fast de fått en som tex är trasig eller för smått som inte går att använda.

Hur vida mostern inte uppskattar ts:s barn tycker jag i varje fall inte går att utläsa säkert utifrån enbart det som ts har berättat angående att mostern är "snål" med presenter till ts barn.

Givetvis så behöver du inte hålla med mig.
Svar på tråden För snåla presenter från moster ?