• Anonym (tellus-bo)

    Flytta till planeten Pluto

    Hej.

    Pluto har tunnare atmosfär, är mindre än jorden, rätt så bra med snö och is... Jag tror jag tar med skidorna och åker dit...

    Men alltså med tanke på att istiden kom först - är det då inte troligt att Pluto får samma utveckling som jorden? Att den är mindre borde inte vara ett hinder. Vilken planet fascineras ni av och vad vet ni om rymden egentligen? Hur står det till med vår allmänbildning, vad säger jordborna.

  • Svar på tråden Flytta till planeten Pluto
  • Aniiee
    Anonym (tellus-bo) skrev 2015-10-04 18:46:12 följande:
    Hur/när kom du i kontakt med denna info? Nyfiken..
    För sex dagar sedan rapporterade de det på space.com. Nasa var väl några timmar snabbare.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Coccolina
    Anonym (tellus-bo) skrev 2015-10-04 18:46:12 följande:
    Hur/när kom du i kontakt med denna info? Nyfiken..
    De flesta lär sig det i skolan.....
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Grande Rock
    Coccolina skrev 2015-10-04 19:46:06 följande:
    De flesta lär sig det i skolan.....
    Att det finns vatten på Mars?

    Då måste jag ha varit sjuk den dagen...
    Born to lose, live to win!
  • Aikido

    Sist jag kollade på Telias täckningskartor fanns inte Pluto med så det blir ingenting med det. Jag menar, åka till ett ställe utan täckning? Ingen facebook? Inget Familjeliv?

  • Aniiee
    Coccolina skrev 2015-10-04 19:46:06 följande:
    De flesta lär sig det i skolan.....
    Eftersom det är alldeles nyupptäckt/bekräftat, så tvivlar jag på att någon lärt sig det i skolan. Om vederbörande inte gick i skolan den senaste veckan, då, för då kan de ju kommit upp.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Aniiee
    Aikido skrev 2015-10-04 19:55:12 följande:

    Sist jag kollade på Telias täckningskartor fanns inte Pluto med så det blir ingenting med det. Jag menar, åka till ett ställe utan täckning? Ingen facebook? Inget Familjeliv?


    *ryser*
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Coccolina
    Aniiee skrev 2015-10-04 19:56:38 följande:
    Eftersom det är alldeles nyupptäckt/bekräftat, så tvivlar jag på att någon lärt sig det i skolan. Om vederbörande inte gick i skolan den senaste veckan, då, för då kan de ju kommit upp.
    Syftar på delen ang den beboliga zonen... Fick till och med jag lära mig i skolan på 90talet......
    I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Aniiee
    Coccolina skrev 2015-10-04 23:55:58 följande:
    Syftar på delen ang den beboliga zonen... Fick till och med jag lära mig i skolan på 90talet......
    Ic... ja, där håller jag med. Förvisso har även den uppdaterats på senare år, men konceptet är gammalt, så där har du rätt. =P
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Fagerlund
    Anonym (tellus-bo) skrev 2015-10-04 18:14:21 följande:
    Fan vad tråkigt. Var är jorden nummer två... I vilket solsystem. Kan dem inte hitta den snart!!!

    Det enda kända alternativet till jorden är Mars, och där är det också för kallt.


     

  • Aniiee
    Fagerlund skrev 2015-10-19 14:33:21 följande:

    Det enda kända alternativet till jorden är Mars, och där är det också för kallt.


     


    Men å andra sidan är Mars inom den beboeliga zonen, så Mars kan Terraformeras och göras beboelig i framtiden. Det kan inte Pluto.....
    Anonym (tellus-bo) skrev 2015-10-04 17:28:23 följande:

    Hej.

    Pluto har tunnare atmosfär, är mindre än jorden, rätt så bra med snö och is... Jag tror jag tar med skidorna och åker dit...

    Men alltså med tanke på att istiden kom först - är det då inte troligt att Pluto får samma utveckling som jorden? Att den är mindre borde inte vara ett hinder. Vilken planet fascineras ni av och vad vet ni om rymden egentligen? Hur står det till med vår allmänbildning, vad säger jordborna.


    Och när jag ändå är igång.... 

    Nej, Istiden kom inte "först" tvärt om. Det var skithett i jordens "barndom". Hela planeten var en flytande lavaström. Första istiden hände för ungefär 2,4 miljarder år sedan och varade ca 300 miljoner år. Efter den har det varit ytterligare 4 stora istider, och ett antal små. Mellan istiderna har det varit tropiskt och subtropiskt klimat även i Norden (det vill säga samma klimat som det är runt medelhavet och ner i regnskogarna i Afrika och Sydamerika). 

    Pluto kommer aldrig få samma utveckling som jorden, av flera anledningar. Pluto är för liten, för långt från solen, har får många månar, och roterar på fel ledd. Framför allt är Pluto för långt från solen (ett antal miljarder kilometer för långt bort, eller ca 12,5 ljustimmar för långt bort. Jämfört med Neptunus 4 ljustimmar från solen, eller Jordens 8 ljusminuter)

    Jag är väl mest intresserad av exo-planeter. Och sen vill jag briljera lite med att säga att alla har fel när man diskuterar andra galaxer. Alla (typ) säger att närmaste galaxen från våran är Andromeda (och menar då Andromeda M31). Fel. Andromeda M31 är den närmaste SPIRALGALAXEN från Vintergatan (som också är en spiralgalax. Därav förvirringen, förmodligen). Närmaste galaxen från vår Vintergata är egentligen Sagittarius Dvärgsfär, som är en sattelitgalax till Vintergatan. Man kan dock göra ett case för Canis Major Overdensity, som är närmare, men de grälar fortfarande om den. Närmaste fristående galax från Vintergatan är ESO-303-087, i Centaurus A. Den närmaste Andromeda-galaxen är NGC 185, som är en satellit till Andromeda M31) 

    Shit, jag har läst för mycket astronomi.....
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
Svar på tråden Flytta till planeten Pluto