Inlägg från: frucgsvensson |Visa alla inlägg
  • frucgsvensson

Junibebisar 2016

Mamma Lotta skrev 2016-02-15 19:43:53 följande:

Jag pluggar ju till uska, men vi har praktik 4 veckor i maj! Får väl se hur det går...

Jag jobbar som uska och jag kan säga som så att det är JÄTTETUFFT! Se till att använda stödstrumpor då du går praktiken, tänk på hur du lyfter/vänder/förflyttar.
  • frucgsvensson

Jag har sökt gravpenning från 6 april. Lär ju beviljas med tanke på mitt jobb som uska. Är trött och sliten redan nu!

• frucgsvensson
    annieh897 skrev 2016-02-16 19:27:07 följande:

Det ska jag testa, tack för tipset!

..iskall sockerdricka ska också funka att dricka!
  • frucgsvensson
    Elenius skrev 2016-02-18 14:45:13 följande:

Är i 21+2 idag och har inte känt av lillan i magen på snart två dygn... Är det normalt att känna av bebis några dagar sen paus igen?! Barnmorskan sa att när man väl börjat känna så ska man fortsätta med det. Blir förvirrad och orolig såklart.

Tror att i den veckan då man nästan nyss börjat känna bebisen så är det inte så regelbundet.

Jag är i vecka 25 och känner varenda dag, det är hårda sparkar nu.

Men i vecka 21 så var det mest på kvällen.

Prova drick iskallt vatten/sockerdricka och lägg dig på vänster sida :)
  • frucgsvensson

Är det någon som har erfarenhet av en Bedside crib spjälsäng? Dom är smalare och med hjul. Troll tror jag märket är?

Jag undrar lite hur den är för då jag läser recensionerna så är det några som skriver att den är lite ranglig, att man inte kan få den tätt mot sängen t.ex.

Jag/vi vill ha en spjälsäng som går att ha nära sängen så att ena sidan tas bort. Det går inte på ikea sängarna vad vi sett, för då kan man ju bara ha sängen i läget längst ner? Har en hög kontinentalsäng och vill ha honom i samma höjd som oss. Jag vill inte ha honom i sängen så det känns som en bra idé med öppen spjälsäng, men vet som sagt inte vilken säng som kan tänkas fungera bra utan att det blir så mycket nivåskillnader på vår och hans säng.

• frucgsvensson
    ebe91 skrev 2016-02-24 05:05:29 följande:

Vi var tvungen sänka vår spjälsäng till lägsta snäppet när sonen var knappt 6 månader för han ställde sig bara upp, så även fast man skjuter en spjälsäng mot är det inte säkert man kan ha den i samma höjd som ens egna säng speciellt länge.

Fast 6 månader är ändå tillräcklig lång tid för mig. Jag vill bara inte ha honom i vår säng i början, då han är så liten.
  • frucgsvensson
    Cherryay skrev 2016-02-23 23:08:58 följande:

Tja alltså, just bedside crib är ju mer som en vagga i storlek än spjälsäng, den funkar mao till bebis är runt 6 mån max storleksmässigt. Ville också ha en sån först, men hade inte riktigt ekonomi till att köpa två sängar kände vi. Valde istället att ha lillan i babynest i vår säng första månaderna och köpte en troll hm Lux dropside spjälsäng till senare.

Går också att ta bort ena sidan om man nu vill ha den mot sin egen säng, (har för mig att det går med de flesta av just trolls modeller) men den är som sagt dropside på den sidan som går att ta bort, sparar ryggen när man ska lägga ner sovande bebis i sängen, speciellt i det lägsta läget. Har dessutom tre lägen så högsta kanske passar er säng? Finns även att man kan köpa till hjul om man så vill, men jag personligen skulle nog föredra utan hjul om sängen skulle stå emot vår. Föreslår att ni först mäter hur hög er säng är och sen kollar olika modeller som kan tänkas passa, nu har vi ju inte spjälsängen bredvid vår säng, men skulle absolut kunna ha det höjdmässigt i högsta läget, och vi har en riktigt hög säng ;)

Tror att vi helt enkelt köper en ikea spjälsäng och pallrar upp så att vi kan ha den i samma höjd som vår säng är i :) många som gjort så såg jag då jag googlade på det.
  • frucgsvensson
    annieh897 skrev 2016-02-27 20:33:01 följande:

Om jag vill vara ledig ett par veckor innan bf och ska ta ut föräldrapenning för dessa dagar, räcker det med att jag tar ut fp fem dagar i veckan (dvs de dagar jag skulle ha jobbat)? Jag behöver väl inte ta ut sju dagar i veckan?

Det väljer du ju själv. Mindre dagar = mindre ersättning.
  • frucgsvensson
    Tiana skrev 2016-02-28 17:30:28 följande:

Just samma fundering har jag haft om livmodern. 23+5 idag och livmodern slutar nånstans kring naveln. Vet inte exakt vad man ska räkna dom toppen av den heller.

Jag tror det är svårt för oss utan kunskap och utbildning att känna. Jag känner en hård kant vid navel, men det var inte alls där den började/slutade, utan två-tre cm ovanför. Kanten är tydligen så mjuk att det är extremt svårt att känna.
  • frucgsvensson

Någon här som sökt och fått beslut på graviditetspenning? Jag har sökt och har fått ett godkänt beslut. Med det godkända beslutet skickades det med en försäkran, där man ska fylla i några datum där jag inte kunnat/inte komma kunna jobba!? Jag fattar ingenting. Jag tänkte ringa dem imorgon, men någon här kanske redan har skickat in denne lapp?

Jag menar, jag har ju redan valt datum då jag vill gå på gravpenning?

Svar på tråden Junibebisar 2016