Inlägg från: Familjen N |Visa alla inlägg
  • Familjen N

Junibebisar 2016

Kristalii skrev 2016-01-14 22:45:00 följande:

Det här med att få reda på kön på RUL. Säger alla BM det numera? När jag väntade nr 1 och 2 fick vi betala privat för att få reda på kön. Inte tal om att få reda på det på RUL.

Vi bodde i Malmö när vi vänta dottern och då fråga BM faktiskt om vi ville veta. Vi sa Nej.

Denna gången gjordes RUL i Göteborg och vi såg jättetydlig att det va en pojke, och i slutet av undersökningen frågade BM oss om vi ville veta något mer innan hon avsluta. Så då valde jag o maken om bekräftelse på vad vi båda va säkra på vi sett ;) BM skrattade och sa att vi hade helt rätt. Han hade försökt visa upp sig under hela undersökningen :)

Men jag har hört av några kompisar som gjort UL i göteborg att de inte berättar fast man vill veta och sen även de som fått veta om man vill veta. Så verkar bero på BM.
  • Familjen N
    lillmysan skrev 2016-01-15 09:28:35 följande:

Till er som fött båda könen eller vet att ni kommer få en av varje: har graviditeterna varit annorlunda och vad isf? Magform, hyns påverkan, illamående, nästäppa etc.

Har något gjort några myttest som sedan stämt? Exempel ringen framför magen och bikarbonattestet ;)

Anledningen till att jag frågar är för att jag har en son sedan innan och har en stark känsla av att det är en tjej denna gång.

Med sonen blödde jag nästan hela resan, hade jätterund mage men enbart mage(man såg inte att jag var gravid bakifrån), mådde illa fram till v.11, surt äpple som sug, jättekänslig för lukter, hade klassiska "gravid-glow-huden". Gjorde ej några myttester.

Med denna krabat har jag bara haft en pytteblödning i samband att nsen egentligen skulle komma. Mådde illa till v.13, men får illamåendeslängar då och då, är inte känslig mot lukter, nyser konstant, nästäppa sedan v.7, sugen på fet mat och jättetörstig ,och har med en "putig" mage denna gång, sämre hy än vad jag har normalt. Gjort två myttester vilket visat på tjej :)

Med dotter: lite illamående första 12 v. Blödningar under första 12v. Liten mage. Syntes inte mer än på magen att jag va gravid. Fin hy och fint hår. Tidiga sammandragningar. Massor med sparkar o rörelser hela tiden! Få lugna perioder. Massa hicka. Minst 5 ggr om dagen from v 20. Foglossning i slutet.

Denna grav väntar vi en pojke:
    Mycket illamående! Mer Trött denna gången( kan ju bero på en vild 3-åring hemma) . Blödningar under första 12v. Fin hy och fint hår. Syns bara på magen att jag är gravid. Tidiga sammandragningar. Mycket minde rörelser och sparkar. Inte alls lika aktiv i magen. Bara känt hicka en gång (v 21 i morgon) foglossning sedan v 8-9.

Så vissa saker är olika andra är samma.
    :)

Det enda test jag kan komma ihåg att jag gjorde med dottern var att kolla kinesiska kalendern som sa pojke och denna gången säger den flicka :) så inte stämt någon av gångerna.
  • Familjen N
    frucgsvensson skrev 2016-01-15 23:21:21 följande:

Är i slutet på vecka 20 och har de senaste dagarna börjat få vad jag tror, sammandragningar. Det som knyter ihop sig ordentligt i magen och så blir jag stenhård. Är det fler än jag som får så? Märker att de gärna kommer om jag ändrar läge snabbt i sängen t.ex.

Jag har också sammandragningar redan. Fick både med dottern och nu denna gången i v 16+. Precis som du beskriver dem känns det och får också fler om jag gör snabba rörelser som att vända mig snabbt i sängen eller böja mig ner för att plocka upp något från golvet lite för snabbt. Mina kan kännas obehagliga men ska inte göra ont. Prata med din BM om dem så ni har koll. Förra gången gick mina över till att göra ont i v 24 och fick även en blödning i samband med det så jag fick stränga förbud mot all fysisk aktivitet :( allt gick bra och hon föddes i v 40+0 så fick inte för tidigt som då va risken :)
  • Familjen N

Jag kommer också söka grav.penning from april pga av mitt arbete som kock. BF 3/6.
    Kommer mest troligt även bli sjukskriven på deltid redan nu då jag både har foglossning och att jag sedan förra veckan fått riktigt ont i nedre delen av livmodern ihop med sammandragningar som min BM tror tyder på överbelastning av livmodern (pga av tunga lyft på jobbet) :(
    Sjukt tråkigt men inte mycket mer man kan göra än att lyssna på kroppen...

• Familjen N

Jaha då blev jag sjukskriven 100% from måndag :/ v 25+0 i morgon...
    Pga foglossning och smärtsamma sammandragningar när jag lyfter tungt.

• Familjen N

Ja hoppas det blir bättre nu.
    Tur jag har en kompis som går på mammaledigt (1 mån innan bf) om några veckor så man får sällskap om dagarna :)

• Familjen N
    MrsLovisa skrev 2016-02-20 15:59:06 följande:

Jag har sedan igår fått problem med jättemycke sammandragningar de gör inte ont men kan inte göra nått utan att det sätter igång... Kan vara stressrelaterat men lätt orolig. Någon annan med samma sak?

Jag har också jättemycket sammandragningar. Kommer direkt vid lägesändringar som ex vända sig i sängen, böja sig ner till golvet för att ta upp någonting mm. Sjukt jobbigt :/ nämn det för din BM.
  • Familjen N

Jag fick mitt moderskapsintyg i v 26 (25+) skickade in alla papper för ansökan om grav.penning för drygt två veckor sedan och fick beskedet att det var beviljat igår. Är själv förvånad över hu snabbt det gick! Skickade in blanketten försäkran eller vad det nu hette som man fick med godkännandet i dag. Va bara några korta enkla frågor och sen en signatur.

När jag ansökte så blev jag meddelad att ansökan kunde ta upp emot 30 dagar innan man fick svar.

• Familjen N

Vi berättade ganska tidigt för dottern (v12) att hon skulle bli storasyster. Vi berätta tidigt för vår närmsta familj och vänner då vi innan dottern kom hade uppreppade missfall. Då visste ingen att jag va gravid så vi gick igenom de själva och det vill jag aldrig göra igen! :/ var rädda att någon av dem skulle försäga sig och att hon inte skulle få höra det från oss först! men efter två UL och passarat v 12 så berätta vi för dottern som då va 3 år och 3 mån. Hon har varit klar från start med att det är en bebis i mammas magen och att hon ska bli storasyster. Många på hennes förskola som fått småsyskon senaste året så kanske därför hon greppa direkt vad det handla om. Har också läst många " bebis i magen" böcker för henne.

8 veckor kvar nu! Lääängtar!!

• Familjen N
    Tiana skrev 2016-04-12 12:52:06 följande:

Nån som kan tipsa om en bra skötväska?

Jag fastnade för skip hop chelsea :) har ju inte hunnit testa den än men tror att denna kommer uppfylla mina förväntningar :)
    Jag hade ingen "riktig" skötväska när dottern va liten och saknade det enormt! Så denna gången gör jag om och gör rätt :)
Svar på tråden Junibebisar 2016