• ebe91

Junibebisar 2016

MrsLovisa skrev 2016-02-09 11:57:11 följande:
    Oj vi är väldigt lika varandra i tid Vår son fyller 1år den 19:e, är gtavid i v22, har köpt en Bugaboo Donkey och har sedan tidigare en Brio Smile haha! Tyckte det var lite kul

Ger ni er sons spjälsäng till nya bebisen? Ska han sova i en juniorsäng sedan? Vi vet inte hur vi ska göra... Vet inte om han är redo för en liten säng eller om vi ska köpa en sån liten spjälsäng att ha bredvid sängen för bebisen. Alla har gett oss rådet att avvakta för han är för liten så vore kul och se hur andra gör
    Vad roligt att vi var så lika! :)

Jo, han ska få en juniorsäng. Han vägrar sova i spjälsängen om vi har alla sidor, så har redan tagit bort ena långsidan o har spjälsängen skjuten mot vår säng. Tänkte köpa en sån där fallbräda man skruvar fast och sen ha typ en madrass på golvet ifall han rullar ut, men det blir om någon månad typ. Jag ska börja jobba nu 1/3 (8 v) så tänker att det blir nog stor omställning för han då.
  • ebe91
    MrsLovisa skrev 2016-02-10 13:42:37 följande:
    Ah ja men då är det nog lättare Vi är mer på stadiet att vi inte för allt länge sen fått vår son att sova i sin spjälsäng :-P så vi får nog avvakta ett tag.

Ja jag har jobbat sedan nyår och det var jobbigt speciellt när jag kom hem och min son ville inte veta av mig, då grät jag! Nu går det bättre, han är så otroligt glad när man kommer hem men man missar saker som har lär sig sock är min man jättesnäll som skickar massvis med videos och bilder när jag jobbar

Btw är det bara jag men vår Bugaboo Donkey känns lite ranglig? Vi vill inte sälja vår Brio Smile för den känns bättre, synd att den inte finns som syskonvagn.

Minns inte om du skrev men vet du kön på nya bebisen? Vi ville först inte veta men när vi fick frågan på rul så backade vi haha! Dock ville inte den lill* visa sig så det är nog meningen att vi knte ska veta, precis samma som med vår son
    Ja, han samsover mest med oss också så vi får helt enkelt se hur det blir med egen säng i eget rum. Men förhoppningsvis innan sommaren så slipper han vakna när lillasyster vaknar om natten :)

Med sonen visste vi inte då han inte ville visa (sambon ville jättegärna veta, för mig kvittade det så vi försökte då iaf). Den här gången sa vi att om de ser får de gärna berätta, och det visade sig då vara en flicka :)

Jag har inte testkört donkyn nå, den åkte direkt in i förrådet... Jag tycker brio smile är jätteranglig, har bara haft den som "bil-vagn" för jag kunde spänna fast babyskyddet i den o den tog mindre plats (alltså haft den när jag gått i affärer osv). Bor ju i norrbotten och den går verkligen inte att köra i snö... Vi är i thailand just nu och har med den hit, funkar helt okej som resevagn då den är så pass smidig men det är ju ingen vagn man vill dra några längre sträckor i sanden... Vi ska nog också sälja den då vi kmr hem, läste att man med hjälp av dubbla adaptrar även kunde fästa babyskyddet vi har på donkyn.

Det känns rätt skönt att det bara är knappt 8 veckor som jag ska jobba, mjukstart typ. Hade inte kunnat sätta han på dagis och jobba heltid närmsta tiden, och nu får han ju lite kvalitetstid med sin pappa. Hur länge har du tänkt jobba?
  • ebe91
    MrsLovisa skrev 2016-02-11 04:00:50 följande:
    Aha oki inte bara vi då Vi har testat eget rum men han skrek som om 10 vålnader var där inne, jag blev så rädd att jag vågade inte vara där inne för att natta honom...

Grattis!! Jag hoppas på en pojke men känns som en flicka, spelar absolut ingen roll för jag kommer bli glad oavsett

Hahahaha jag tyckte Smilen var jätteranglig tills jag körde Donkeyn!! Man blir mörkrädd för jag förstår inte redigt vad man betalar för... Älskade verkligen att man kunde ha på babyskyddet på Brion men känner inte för att köpa ett nytt så vi ska fortsätta ha Brion i bilen för när man typ handlar på affären eller så, får se hur det går! Ah norrbotten? Jag kommer från Luleå men bor nu i Kalmar

Jag ska arbeta tills 27/5 och sedan ta semester fram tills bf, sist arbetade jag tills kvällen innan sonen föddes och vill inte göra om det utan umgås o ta det lugnt.
    Sist vi provade ha han i eget rum var han absolut inte redo, sov bara kortare snuttat själv och vaknade hela tiden. Nu har han äntligen börjat sova hela nätter så nu kanske det är möjligt att flytta han igen :)

Jag hoppades också på en pojke (av praktiskt skäl) men var säker från dag ett att det var en flicka.

Haha okej! Får se vad jag tycker när jag väl tar fram den ;) vad har du för babyskydd? vi har brio primo o den kan man somsagt även fästa på donkyn :)

Japp, Boden för att vara mer precis :) jaså, verkligen från norr till söder!

Oj, ja kvällen innan är ju lite tajt ;) jag tror jag kommer ha sista passet 22 april, eller något sånt :)
  • ebe91
    Cherryay skrev 2016-02-13 14:57:30 följande:
    Min foglossning har aldrig läkt helt, alltså inte ens efter första trots att det var över 10 år emellan 1:an o 2:an :/ och just foglossning brukar kunna bli sämre för varje barn man får. Har två bälten som jag använder dygnet runt i princip, bara utan dem när jag sover på natten. Asjobbigt att ta av o på skiten vid varje toabesök, men kan ju inte gå utan dem så är ändå tacksam att de funkar så pass bra :) Har det dock varit en väldigt intensiv dag så behöver jag kryckorna också...

Förstår att det blir extra tungt av att behöva vara stilla under dagarna, jag blir ju sjukt stel och har svårt att komma upp om jag bara suttit på golvet en timme liksom. Blä för foglossning helt enkelt!
    Jag hade rätt jobbigt med foglossning med sonen, vart delvis sjukskriven i v21. Sen gick jag på gravpenning i v32 tack o lov! Gick bara 4-timmarspass på jobbet och fick anpassade uppgifter. Jobbar som sjuksköterska på en kirurgisk vårdavdelning, så är mycket tunga lyft men även mycket stillastående/stillasittande. Jag hade både ont av att sitta och av att gå, men klarade mig tack vare bältet. Foglossningen försvann nästan samtidigt som sonen tittade ut. Är fortfarande mammaledig med sonen och ännu har jag ingen direkt foglossning förrutom i svanskotan (peppar peppar), men gruvar mig lite då jag ska börja jobba 1 mars igen. Går ju inte att jämföra (för mig) att jobba o vara mammaledig.
  • ebe91
    annieh897 skrev 2016-02-15 04:04:19 följande:

Har ni funderat nåt på hur långt innan bf ni ska gå på föräldraledighet? Jag vill inte jobba ända fram till bf men vill heller inte "slösa" dagar innan bebis är född.

Jag kommer också söka gravpenning med start 24 april. Vet att jag kommer få det beviljat då vi alltid fått det samt att jag gick på gravpenning jan -15 med sonen (alltså ett år sen) o det var inga problem alls. Hade jag inte fått gravpenning beviljad hade jag sett till att bli sjukskriven, iaf från vecka 35 och hade inte det gått hade jag tagit föräldrapenning på sonen samt det ofödda barnet (tagit 50/50) från typ v 35.
  • ebe91
    Cherryay skrev 2016-02-16 01:51:57 följande:

Jag är ju hemma på föräldraledighet men mvc vill helst sjukskriva mig och att pappan ska vara hemma med minstingen... Det vore sååå skönt med avlastning men jag vet inte om vi klarar det ekonomiskt tyvärr :/ försöker kämpa vidare och funderar på hur vi ska lösa situationen.

Förstår... Jag ska börja jobba 1 mars efter att ha varit hemma drygt ett år med sonen, sambon ska vara föräldraledig. Förra graviditeten klarade jag inte av jobbet pga foglossning så min skräck är att jag ska bli sjukskriven och han gå på föräldrapenning = inga pengar. Har nog ångest för hur vi ska få ihop maj-augusti då vi båda ska var hemma, vill inte behöva ta ut mer föräldradagar än vi redan gör då jag vill spara på dom... I värsta fall får han delvis återgå till arbetet.
  • ebe91
    Cherryay skrev 2016-02-23 23:08:58 följande:
    Tja alltså, just bedside crib är ju mer som en vagga i storlek än spjälsäng, den funkar mao till bebis är runt 6 mån max storleksmässigt. Ville också ha en sån först, men hade inte riktigt ekonomi till att köpa två sängar kände vi. Valde istället att ha lillan i babynest i vår säng första månaderna och köpte en troll hm Lux dropside spjälsäng till senare.

Går också att ta bort ena sidan om man nu vill ha den mot sin egen säng, (har för mig att det går med de flesta av just trolls modeller) men den är som sagt dropside på den sidan som går att ta bort, sparar ryggen när man ska lägga ner sovande bebis i sängen, speciellt i det lägsta läget. Har dessutom tre lägen så högsta kanske passar er säng? Finns även att man kan köpa till hjul om man så vill, men jag personligen skulle nog föredra utan hjul om sängen skulle stå emot vår. Föreslår att ni först mäter hur hög er säng är och sen kollar olika modeller som kan tänkas passa, nu har vi ju inte spjälsängen bredvid vår säng, men skulle absolut kunna ha det höjdmässigt i högsta läget, och vi har en riktigt hög säng ;)
    Vi var tvungen sänka vår spjälsäng till lägsta snäppet när sonen var knappt 6 månader för han ställde sig bara upp, så även fast man skjuter en spjälsäng mot är det inte säkert man kan ha den i samma höjd som ens egna säng speciellt länge.
  • ebe91

Tills barnet är 1 år behöver man inte ta ut en enda dag för att skydda SGI. Alltså, du kan vara hemma 100% utan att ta ut en enda dag och SGIn är oförändrad.

Ifjol gick jag hem 60 dagar innan bf på gravpenning, men man får ju bara ersättning till 10 dagar innan bf. Så de sista dagarna fick jag välja att ta ut semesterdagar, föräldrapenning eller inget - SGI är hursom skyddad.

• ebe91
    annieh897 skrev 2016-02-29 08:43:13 följande:

100 dagar kvar till bf enligt appen! Tvåsiffrigt imorgon, nu börjar nedräkningen på riktigt!

Oj, jag har missat att det är så kort kvar! Haha. 113 dagar kvar för mig, hänger inte med i denna graviditet.
  • ebe91

Än så länge slipper jag järntillskott, hade 122 sist jag kollade och min barnmorska tyckte jag skulle börja men avvaktar ändå (hade kring 130 när jag väntade sonen utan järntillskott).

Ang sexlivet efter förlossning; för mig har det blivit bättre! Men det är för att jag återfunnit min sexlust. Efter att ha käkat p-piller i 8 år var den typ spårlöst borta. Blev gravid månaden efter pillerstopp och graviditetshormonerna har alltid minskat min sexlust, så efter förlossningen hade jag ett sug jag aldrig upplevt tidigare - vilket gjorde att jag njöt mer. Tror vi väntade kring 7 veckor innan vi tordes, men då blev jag klippt i samband med förlossningen så de fick sy ganska mycket. Men det läkte finfint och har inga problem idag, även om jag själv vet att jag borde ha tagit tag i detdär med knipövningar...

Svar på tråden Junibebisar 2016